وبلاگ مشرق

"توطئه در دانشگاه" و چند نکته پیرامون یک هشدار امنیتی/ تأکید رئیسی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

جامعه چگونه از تفرقه و دوقطبی مصون می‌ماند و چرا در بیان دین نسبت به "حفظ وحدت" تأکیدات زیادی دیده می‌شود؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تأکید رئیسی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

"توطئه در دانشگاه" و چند نکته پیرامون یک هشدار امنیتی/ تأکید رئیسی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

رئیس جمهور رئیسی، در دیدار با رئیس و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حمایت قانونی از آمران به معروف و ناهیان از منکر را ضروری دانست.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با اشاره به ضمانت‌های قانونی در این موضوع گفت: علاوه بر پشتوانه ضمانت‌های قانونی، باید در عمل هم آمران به معروف از حمایت مجریان در بخش‌های اجرایی و قضایی برخوردار -باشند- و با کمک مردم زمینه سالم‌سازی فضای عمومی و اداری کشور فراهم شود.[1]

*صحبت های رئیس جمهور بعنوان حاکم اصلی اجرائیات کشور و رئیس همه دستگاه های اجرایی؛ بایستی نصب العین قرار گیرد و همه به آن ملتزم باشند.

از آفات این رویه نیز تکذیب حمایت رئیس جمهور از آمریان و ناهیان است که باید از آن بر حذر بود.

***

"توطئه در دانشگاه" و چند نکته پیرامون یک هشدار امنیتی

"توطئه در دانشگاه" و چند نکته پیرامون یک هشدار امنیتی/ تأکید رئیسی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به تازگی در سخنانی که ایسنا آنها را منتشر کرد در اشاره به شکست اغتشاشات سال گذشته در ایران گفته است:

"دشمن منصرف نشده و پیش بینی‌ها نشان می دهد اگر نتوانند در سالگرد اغتشاشات گذشته کاری کنند به طور کامل شکست می خورند. آنها اعلام کرده اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید راه اندازی شود."[2]

*این هشدار که دشمن قصد عملیات ویژه در دانشگاه ها را دارد، اخیراً زیاد شنیده شده و حتی حجت الاسلام طائب، از مقامات سابق امنیتی کشورمان نیز به تازگی بر همین معنا تأکید کرده و گفته است: امروز قدرت‌ها مدل حکمرانی جدیدی به جهان معرفی می‌کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران وارد چالش شود. به نظر آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان یکی از محیط‌هایی که می‌تواند چالش ساز باشد دانشگاه‌ها است. آنها قصد دارند چالش‌ها را به دانشگاه و مدارس بکشانند، اگر ما منتظر باشیم که پدافندی رفتار کنیم منفعتی نخواهیم داشت.

او می افزاید: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. پیروز میدان کسی است که در تمام عرصه‌ها بتواند بهتر عمل کند.[3]

در اشاره به این صحبت ها و هشدارهای عقلانی لازم به بیان است که در مواجهه با یک توطئه امنیتی در حیطه اجتماع؛ در وهله اول بایستی به سراغ "چشم شیطان" رفت و آنرا هدف گرفت. به این معنی که شناخت ماهیت توطئه و پژوهش پیرامون راه های برخورد با آن و خنثی کردن آن ضرورت اصلی است. پس از این مرحله نیز می باید وارد "طراحی میدانی" شد.

بنا به دلایلی، محیط های دانشجویی در ایران دارای ضعف های عمده ای هستند. تشکل های دانشجویی آنچنان که مورد انتظار است فعال نیستند. برخی شعارها و مطالب نامعقول سیاسی از سوی برخی دانشجویان در برخی دانشگاه ها دیده می شود و مثلا با پدیده هایی مثل "دانشجویان فحاش" و "دانشجویان متقلب" نیز مواجهیم.

طبیعی است که این موارد، بسترهای مناسبی را برای تخم ریزی پرندگان مهاجم فراهم می سازد.

در صورت کلی و برای مواجهه با توطئه های اینچنینی باید چند مورد را مد نظر داشت...

اول اینکه دانشجو در صورت ارتکاب به جرم هرگز مستثنی از سایر افراد جامعه نیست و نباید با تلقی ذهنی "دانشجوی مصون و پاک" است به جرائم رخ داده در محیط دانشجویی نگاه کرد.

مسئله دوم، مسئله کرسی های آزاداندیشی است. مطالبه ای مطروحه از سوی مقام معظم رهبری که دانشگاه های ما هنوز در قبال آن سستی و کاهلی دارند. بایستی در این باره اهتمام داشت و کرسی هایی را برای شنیدن نظرات دانشجویان و ایضا بیان عقلانیت های حکومتی و اسلامی دائر کرد.

و در گام سوم نیز باید دانست توطئه های اینچنینی حتما به یک حلقه واسط بین خیابان و دانشگاه نیاز دارند. شناسایی و رصد این حلقه های واسط البته از وظایف دستگاه های امنیتی است.

گفتنیست، برخی محافل تحلیلی معتقدند زمینه اصلی اغتشاشات اخیر و آینده مسائل اقتصادی است و دولت در صورت ارائه دستاوردهای اقتصادی به مردم و جلوگیری از گرانی بیقاعده می تواند مانع بروز "فتنه اقتصادی" در صورت های مختلف و به بهانه های مختلف شود. در این باره البته به نوشداروی "جهاد تبیین" نیاز است. همانطور که به نگاه امنیتی به مسئله عام البلوی بودن.

***

جامعه چگونه از تفرقه و دوقطبی مصون می‌ماند؟!

"توطئه در دانشگاه" و چند نکته پیرامون یک هشدار امنیتی/ تأکید رئیسی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

آیت ا... جوادی آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید به تازگی طی سخنانی در جلسه درس اخلاق هفتگی و در ادامه شرح خود بر یکی از حکمت های نهج البلاغه فرمودند:

"با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، افزود: نه تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید، بلکه مواظب باشید جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید، مولا امیرالمومنین در کلامی می فرماید «وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» بر حذر باشید از مخالفت و جدایی و تفرقه، با جامعه باشید، از جمعیت جدا نشوید، «فان ید الله مع الجماعة»، جامعه را با اختلاف ها، اربا اربا نکنید، اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است، «ایاکم و الفرقه» مبادا جامعه یکدست را پراکنده کنید و آنگاه فرمود اگر کسی مردم را به تفرقه دعوت کرد، و جامعه را از انسجام انداخت، اگر کسی خواست جامعه را اربا اربا کند، شقاق و تفرقه ایجاد کند، این از ما نیست «وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِهِ» هر چند عمامه من علی بن ابیطالب را داشته باشد، حرفش را گوش نکنید با او هماهنگ نباشید. لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شد."[4]

*درباره تفرقه این نکته مهم را بدانیم که یکی از اصلی ترین وظایف امام جمعه در هر عصر و زمانه ای حفظ وحدت است زیرا تفرقه یک بیماری سریع الانتشار است که می تواند در لحظه تمام دستاوردهای یک حکومت را بر باد بدهد.

در تاریخ حکومت انسان های الهی دیده شده است که گاهی اوقات امام جامعه مجبور به رعایت حتی مصلحت های تلخ نیز شده است تا جامعه از گزند تفرقه مصون بماند.

در بیان جزئی تر پیرامون سخنان معزز حضرت استاد جوادی آملی بایستی به مثال های دوقطبی سازی و تفرقه در جامعه اشاره کرد.

یکی از مصادیق بارز این مسئله مخالفت کردن با عقلانیت های بدیهی است. مثلا در جریان پدیده "دانشجویان فحاش" دیدیم که فردی از یک جریان سیاسی خاص به صحنه آمد و این رفتار زشت آن چند دانشجو را "واکنش طبیعی" ارزیابی کرد!

در نتیجه پر واضح است که برخی وقتی این موافقت با حرکت غیر عقلانی را ببینند و احساس کنند که قبحی در کار نیست؛ با این حرف غلط و آن رفتار زشت همراهی خواهند کرد و در ادامه همانند سرطان با یاخته های سرطانی در سطح دانشگاه و جامعه مواجه خواهیم شد.

و یا همینطور مثلا می بینیم کسی گفته اجرای طرح گشت ارشاد مربوط به "طراحی جاسوسان" است!

اعتراض به کارنامه قابل دفاع مدیران جهادی، همراهی کردن با اموری مثل شفافیت در مجلس، حمله بهانه جویانه به چهره های مورد وثوق نظام و ادعای سیستماتیک بودن فساد در نظام اسلامی همه از همین گونه اند.

رفتارهایی غیر عقلانی و یا همراهی با آن که در نتیجه آن هیچ اثری جز قطبی شدن جامعه و تشدید فضای دو قطبی نخواهد بود و البته ثمر مطلوبی هم در دامن و سفره مردم قرار نخواهد گرفت.

***

1_isna.ir/xdPgt6

2_isna.ir/xdPgtq

3_mshrgh.ir/1509953

4_rasanews.ir/003671

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان