سکته قلبی و ایست قلبی در مردان

سکته قلبی و ایست قلبی ممکن است شما را به قتل برساند یا کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه آنچه مردان باید در مورد پیشگیری از سکته قلبی و ایست قلبی بدانند را بررسی می کنیم.

سکته قلبی و ایست قلبی در مردان

سکته قلبی و ایست قلبی ممکن است شما را به قتل برساند یا کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه آنچه مردان باید در مورد پیشگیری از سکته قلبی و ایست قلبی بدانند را بررسی می کنیم.

چرا باید به سکته قلبی و ایست قلبی توجه داشته باشم؟

ممکن است فکر کنید که سکته قلبی یا ایست قلبی چیزی است که فقط باید در زمان پیری نگرانش باشید. اما باید بگویم که مشکلات قلبی در مردان جوان همیشه اتفاق می افتد. بعد از حوادث (مانند تصادفات رانندگی)، بیماری قلبی پرکاربردترین عامل مرگ مردان در سنین 35 تا 44 سال است. در مردان 45 تا 54 سال، در رتبه اول قرار دارد.

در واقع، هرگز برای شروع فکر کردن به این موارد خیلی جوان نیستید. انجمن قلب آمریکا اکنون توصیه می‌کند که افراد از سن 20 سالگی به پیشگیری از بیماری قلبی بپردازند.

در نهایت، احتمال مرگ از بیماری قلبی تقریباً یک به سه است. پس چرا سعی نمی‌کنید آن را تا جای ممکن به تعویق بیاندازید یا به طور کامل پیشگیری کنید؟

سکته قلبی و ایست قلبی چیست؟

این اصطلاحات را میلیون بار شنیده‌اید. اما آیا تفاوت بین سکته قلبی و ایست قلبی را می‌دانید؟

علت سکته قلبی (یا آمیاکاردیوم) به نسبت آسان قابل درک است. اصولاً این یک مشکل لوله کشی است. قلب یک پمپ است که خون را در سرتاسر بدن شما پخش می‌کند. اما مانند تمام پمپ‌ها، برای کارکرد نیاز به تامین انرژی دارد – در این مورد جریان خون با اکسیژن و مواد مغذی کار می‌کند.

گاهی اوقات شرایطی به نام شرایط عروق کرونر که خوراک قلب را تأمین می‌کنند – به نام عروق کرونر – با ترکیبی از چربی‌ها، کلسترول و مواد مضر دیگر مسدود می‌شوند. اگر یک لخته خون به طور ناگهانی یک عروق مسدود شده را مسدود کند، قلب دیگر سوخت و ساز خود را نمی‌گیرد، سلول‌ها شروع به گرسنگی و مرگ می‌کنند و پمپ ممکن است کار نکند.

ایست قلبی متفاوت است. در حالی که سکته قلبی یک مشکل لوله کشی است، ایست قلبی مشکل الکتریکی است. قلب شما به ضربان‌های الکتریکی منظم تحریک می‌شود. اما اگر این تحریک‌های الکتریکی نامنظم شوند – باعث ایجاد ضربان قلب نامنظمی به نام آریتمی – پمپ ممکن است کار نکند. وقتی دکتران خط صاف تلویزیونی -خط نداشتن ضربان- را می‌بینند به بیمار با دستگاه‌های الکتریکی شوک می‌دهند، که در حال مقابله با ایست قلبی هستند. آنها سعی می‌کنند با شوک الکتریکی قلب را به ریتم صحیح بازگردانند. وقتی توقف قلبی کشنده باشد، مرگ ناگهانی قلبی نامیده شود.

به عنوان یک نکته، اگرچه این مشکلات متفاوتی هستند، سکته قلبی گاهی ممکن است به توقف قلبی منجر شود.

چگونه می‌توانم از سکته قلبی یا ایست قلبی جلوگیری کنم؟

هدف از پیشگیری از سکته قلبی و ایست قلبی کاهش توده لخته خون در عروق شماست که می‌تواند به شرایطی به نام آترواسکلروز منجر شود. اگر بتوانید جریان خون را به صورت صاف و پیوسته در سرتاسر بدن حفظ کنید، خطر ابتلاء به مشکلات قلبی کمتر خواهد بود.

توده لخته خون به تدریج تشکیل می‌شود. خبر خوب این است که نیازی به نگرانی ندارید که یک دستور غذایی فتوچینی الفردو بهطور ناگهانی عروق شما را مسدود کند. اما بدخبری این است که دهه‌ها بعد، عروق شما ممکن است هنوز تأثیرات نامطلوبی از همه آن تغذیه‌های بدی که در دوران دبیرستان و دانشگاه خورده‌اید، نشان دهند. تقریباً هیچ‌کس در پایان دوره دانشگاهی عارضه مهمی از بیماری عروق کرونر ندارد، اگرچه این فرآیند از کودکی آغاز می‌شود و در سنین 50 تا 60 سالگی به طرز چشمگیری شتاب می‌یابد.

پس چگونه می‌توانید توده لخته خون را کاهش دهید؟ احتمالاً پاسخ را از قبل می‌دانید. این همه چیزی است که باید انجام دهید (اما شاید انجام نمی‌دهید). شما می‌توانید توده لخته خون را کاهش دهید اگر این کارها را انجام دهید:

1- حداقل نیم ساعت در اکثر روز هفته ورزش کنید.
2- به درستی غذا بخورید – بهترین انتخاب یک رژیم غذایی کم چرب و با میوه‌ها و سبزیجات غنی باشد.
3- وزن خود را کاهش دهید (اگر اضافه وزن دارید).
4- سیگار نکشید – سیگاری‌ها دو تا چهار برابر احتمال ایجاد توده لخته خون در عروق کرونر را دارند.
5- استرس عصبی را کاهش دهید.

تغییر دادن این عادات اغلب به تأخیر می‌افتد. شما همیشه قصد دارید که بهتر بخورید و ورزش کنید، اما به نظر می‌آید به نحوی انجام نمی‌شود. شما ممکن است برای به تعویق انداخته شدن، بهانه‌هایی بیارید و سال‌ها پیش بروند. در نهایت، برخی مردان فرض می‌کنند که برای تغییرات ایجاد کردن در زندگی‌شان خیلی دیر شده‌اند، که سرنوشت قطعی شده است. اما این درست نیست. مطالعات نشان می‌دهند که حتی افرادی که به بیماری قلبی کامل دچار شده‌اند، اگر تغییرات مثبتی در زندگی‌شان ایجاد کنند، طول عمر بیشتری خواهند داشت.

بیماری‌های دیگری وجود دارند که خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهند – مانند فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا. بنابراین، اگر یکی از این عوامل را دارید، باید با تغییرات در شیوه زندگی یا مصرف داروها آنها را کنترل کنید. برخی مردان از مصرف روزانه دزهای کم آسپرین بهره‌مند می‌شوند، اما همیشه باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک شما ممکن است مصرف داروهای دیگری مانند استاتین‌ها را توصیه کند تا خطر سکته قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد، با توجه به وضعیت عمومی و عوامل خطر شما. همچنین، در افرادی که تشخیص بیماری عروقی دارند، تاثیرگذاری مهارکننده PCSK9 به نام اوولوکوماب (Repatha) به منظور جلوگیری از لخته شدن و کاهش معنی‌دار خطر سکته قلبی یا سکته مغزی مشاهده شده است.

البته برخی عوامل خطر بیرون از کنترل شما هستند – مانند افزایش سن، سوابق خانوادگی و سخت‌گیری ماقبل تولد در مردان. اما حتی در این موارد، ایجاد تغییرات در شیوه زندگی شما ممکن است اثر مثبتی داشته باشد. ژن‌های شما سرنوشت شما نیستند! شما توانایی ایجاد تغییرات مثبتی برای نجات جان دارید.

چگونه سکته قلبی و ایست قلبی درمان می‌شوند؟

به وضوح، هر کسی که سکته قلبی یا ایست قلبی دارد، به درمان نیاز دارد. اگر علائمی مانند یکی از موارد زیر داشته باشید، به کمک اورژانسی نیاز دارید:

1- درد، فشار یا عدم راحتی در سینه
2- دردی که به بازوها، شانه‌ها، گردن یا فک منتقل می‌شود
3- تنگی نفس، عرق‌آلودگی و تهوع
4- ضربان قلب سریع همراه با سرگیجه یا تهوع
5- بی‌هوشی

اما چه اتفاقاتی بعد از درمان اورژانسی می‌افتد؟ متاسفانه، اگر سکته قلبی داشته باشید، خطر بیشتری برای داشتن سکته‌های دیگر و حتی سکته مغزی وجود دارد. اگر یک لخته خون در بدن داشته باشید، تقریباً قطعاً به این معنی است که عروق مکمل دیگری نیز دارای انسدادهایی هستند که ممکن است لخته‌ها را فراخوانند. بنابراین، شما احتمالاً به درمان مداوم نیاز دارید.

گزینه‌های زیادی وجود دارد. بسته به مورد شما، پزشک شما ممکن است داروهای ضدلخته‌گیری – داروهایی که تمایل خون شما به لخته‌گیری را کاهش می‌دهند – توصیه کند. داروهای دیگر می‌توانند عروق خونی شما را باز کنند و بار کار قلب شما را کاهش دهند. استنت‌ها می‌توانند برای باز کردن یک عروق مسدود شده درج شوند. عمل جراحی بیشتری مانند عمل ردیابی (بای‌پس) می‌تواند جریان خون را از عروق مسدود به عروق جدیدی تغییر دهد. دستگاه‌های غیرقابل دیدن ایمپلنتی به نام ICDs (دفیبریلاتورهای قلبی قابل جلب) می‌توانند ضربان نامنظم را به ضربان صحیح بازگردانند.

چه چیزهای دیگری باید در مورد سکته قلبی و ایست قلبی بدانم؟

به عنوان یک نکته، برای سالم بودن نیازی به ترک همه چیز نیست. شما همچنان می‌توانید گاهی اوقات یک برگر بخورید – فقط نه به طور مداوم. یا گزینه‌های خوشمزه دیگر نیز آزمایش کنید.

اما عدم مراقبت از خود ممکن است زندگی شما را نه تنها کوتاه‌تر کند بلکه به طور زیادی بدتر کند. یک سکته قلبی ممکن است شما را به مسیر بدی بکشاند. این باعث آسیب به بافت قلب می‌شود، که توانایی پمپ قلب را کاهش می‌دهد و ممکن است به مشکلات دیگری منجر شود – سکته مغزی، ایست قلبی و سکته‌های دیگر. شما ممکن است سال‌ها از رنج و ناتوانی قبل از مرگ نهایی رو به رو شوید. در حالی که برای حالت‌های جدی‌تر قلبی درمان‌های خوبی داریم، اما اگر از این نقطه پیشگیری کنید، بهتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان