وبلاگ مشرق

قیمت‌گذار خودرو کیست؟!/ فداکاری مامور انتظامی برای "قاچاقچی آتش‌گرفته"

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران به تازگی مواضع مغتنمی در نکوهش پروژه "تحریم انتخابات" اتخاذ کرده است که نظیر آنرا کمتر در مواضع سایر رجال سیاسی مشاهده می‌کنیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قیمت‌گذار خودرو کیست؟!

قیمت‌گذار خودرو کیست؟!/ فداکاری مامور انتظامی برای "قاچاقچی آتش‌گرفته"

سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت در واکنش به اظهارات منوچهر منطقی معاون وزیر صمت در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دولتی خودرو در صفحه شخص خود در حساب ایکس نوشت‌: آسیب‌شناسی وضعیت بازار خودرو در شورای رقابت در جریان است.

وی تصریح کرد: تا تصویب و اعلام این شورا، هیچ تغییری در نحوه مدیریت این بازار انحصاری اتفاق نمی‌افتد، با گمانه زنی نباید موجب التهاب بازار شد. تصمیمات شورا شفاف، به موقع و به صورت رسمی اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش مشرق، منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرده بود که بر اساس سند جدید راهبردی خودرو قیمت گذاری دستوری خودرو تا پایان سال حذف می‌شود. در سند جدید نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت و قیمت بر عهده خودروساز است وزارت صمت نیز سیاستگذار خواهد بود.[1]

*امر واضح اینست که اگر دولت وظایف حاکمیتی خود در بازار قیمت‌ها را انجام ندهد و بر معقول بودن قیمت‌ها نظارت نکند؛ قطع به یقین بازار دچار "گرانی بیقاعده" خواهد شد و مردم مثلا قیمت‌هایی را در زمینه خودرو مشاهده خواهند کرد که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند. همان پدیده‌ای که هم‌اکنون نیز علنا شاهد آن در ابعاد مختلف هستیم.

جالب آنکه نبود نظارت در بازار خودرو فقط تأثیر قیمتی ندارد و مثلا می‌بینیم که در بعد فنی و امنیت نیز مباحث بسیاری بروز یافته که حتی پلیس هم نسبت به آنها اعتراض دارد.

تأکید می‌شود که قیمت‌های فعلی در بازار خودرو در ایران هرگز قیمت‌های واقعی نیستند و جدای از اقتصاد؛ نسبتی با عدالت هم ندارند.

***

موضع مغتنم روحانی در "نکوهش تحریم انتخابات"

قیمت‌گذار خودرو کیست؟!/ فداکاری مامور انتظامی برای "قاچاقچی آتش‌گرفته"

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران به تازگی طی سخنانی در یک جلسه گفته است: گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیر اصلح مهیا می‌کنیم. ممکن است بگویند انتخابات حق است نه تکلیف. اما این حقی است که در مقاطعی سریع تبدیل به تکلیف می‌شود. اگر به این حق عمل نکردیم و شرایطی ایجاد شد که برای نظام و اسلام و مردم خطرآفرین شد، برای ما تبدیل به تکلیف می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، او همچنین اظهار می‌کند: هیچ راهی برای اصلاح اشکالات جز مشارکت مردم و رجوع به پای صندوق رأی وجود ندارد، اگرچه ممکن است از نظر حقوقی و قانونی با مشارکت حداقلی هم بتوان نهادها را تشکیل داد، اما افکار عمومی جهان چه می‌گوید؟[2]

*بخش اول سخنان آقای روحانی یک مانیفست جذاب سیاسی در ردّ پروژه "تحریم انتخابات" است.

پروژه‌ای که برخی اصلاح‌طلبان ستادی آنرا دنبال می‌کنند و به این واسطه قصد دارند با فریب کسانی از مردم منجر به کاهش مشارکت در انتخابات شوند.

آقای روحانی در این سخنان به درستی اشاره می‌کند که رأی ندادن در واقع همان رأی دادن است اما به بدترین گزینه! و ایضا تصریح درستی دارد به اینکه مشارکت انتخاباتی شهروندان اگرچه حق آنهاست و تکلیف نیست اما پررنگی و تأثیرش به اندازه تکلیف است.

این سخنان روحانی البته مصداق کیمیا هم هست و در زمانه فعلی کمتر کسی از رجال سیاسی را می‌بینیم که متوجه پروژه شوم تحریم انتخابات باشند و در قبال آن موضع تبیینی اتخاذ کنند!

لکن در بخش دوم اظهارات روحانی با یک اعوجاج و محاسبه غلط مواجهیم و آن تأثیر دادن میزان مشارکت در نتیجه انتخابات است.

در عین حال بیان این نکته در پاسخ به روحانی هم ضروریست که "افکار عمومی جهان در قبال انتخابات یک کشور؛ چیزی را می‌گویند و چیزی را می‌فهمند که خواص و رجال خردمند همان کشور درباره خود بگویند".

بنابراین آقای روحانی بعنوان یک رجل سیاسی با کارنامه اجرایی مشخص؛ ممکن است در یک سخنرانی هم جملات درست بیان کند و هم اظهارات غلط!

لذا بر یک ذهن خردمحور است که در قبال هر سخنی؛ سره را از ناسره جدا کند و درست و غلط هر موضعی را در جای خودش بشناسد.

***

پلیس یک قاچاقچی گرفتار در میان شعله‌های آتش را نجات داد

سایه رأفت نظام برای "قاچاقچی آتش‌گرفته و خانواده‌های اشرار"

قیمت‌گذار خودرو کیست؟!/ فداکاری مامور انتظامی برای "قاچاقچی آتش‌گرفته"

در پی تعقیب و گریز مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان فسا در استان فارس و یک خودرو حامل مواد مخدر، این اتومبیل دچار آتش سوزی و راننده قاچاقچی در خودرو محبوس شد که در ادامه با تلاش مامور پلیس، راننده مذکور از خودرو بیرون کشیده شد و از مرگ نجات یافت.

به گزارش ایرنا، خبر مذکور حاکیست: در حین این تعقیب و گریز؛ راننده که عرصه را بر خود تنگ می دید، با ریختن بنزین بر روی صندلی عقب اقدام به آتش زدن خودرو می کند که به دلیل عجله و قفل شدن درها، خودش نمی تواند از خودرو خارج شود. که مأمور پلیس با مشاهده این صحنه و علیرغم اینکه خود نیز دچار سوختگی می‌شود اما راننده قاچاقچی را از مهلکه نجات می‌دهد.

طبق اعلام پلیس، مأمور و قاچاقچی بلافاصله تحت درمان قرار گرفته‌اند و حال هر دو رضایتبخش است.[3]

*این فداکاریِ نشأت گرفته از رأفت نظام اسلامی و نگاه توحیدی را در دوران جنگ نیز دیده‌ایم. آنهنگام که رزمنده ایرانی یک تانک عراقی را مورد هدف قرار می‌دهد و پس از مشاهده آتش گرفتن راننده تانک آن به کمک او می‌رود.

چه اینکه رزمنده ایمانی، هم برای هدف قرار دادن و تعقیب دشمن تکلیف دارد و هم برای نجات یک انسان از میان شعله‌های آتش.

از همین روست که معتقدیم ارزش‌های جاری در دفاع مقدس علیرغم تمام سیاه‌نمایی‌ها و انکارها اما در میان نسل جوان ایرانی تسرّی و توسعه یافته و جوانان نژاده و ارزش‌مدار ایران‌زمین در هر سنگری که هستند لکن در مداری بسیط با ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی در هم‌آمیخته‌اند.

در اشاره به خبر فوق می‌توان به اخبار جالب دیگری از جمله ممانعت یک قاضی جوان از خودکشی یک متهم که خودش را به بیرون از پنجره دادگاه پرتاب کرد نیز اشاره کرد که سال گذشته در استان کرمان بوقوع پیوست و تمجید عمومی نسبت به قاضی را برانگیخت.

و یا همینطور مأمور پلیس راهوری که در یک روز بارانی در تهران بزرگ؛ پانچوی خود را بعنوان چتر برای یک کودک کار قرار داده بود.

ضمن اینکه جفاست اگر درباره این مهربانی‌های بی‌همتا اشاره‌ای به طرح ابتکاری شهید شوشتری در استان سیستان و بلوچستان برای حمایت از خانواده اشرار معدوم و بیمه آنها نکنیم.

طرحی که به موجب آن و با مدیریت سپاه پاسداران از این خانواده‌های بی‌سرپرست شده حمایت می‌شد زیرا شوشتری معتقد بود این خانواده‌ها گناهی ندارند و حال که سرپرست آنها معدوم شده؛ نباید به حال خود رها شوند.

***

1_ mshrgh.ir/1558286

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-645506

3_ https://irna.ir/xjPjHX

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان