درخشش طبیعت غرب زاگرس؛ کرد‌ها برای این گنجینه جان می‌بازند

به گفته اساتید بیومتری، کردستان با داشتن منابع طبیعی مناسب و جنگل‌ها و مراتع غنی توانمندی قابل توجهی در تولیدات گیاهی دارد و می‌تواند نویدبخش تولیدات مؤثری در این زمینه باشد؛ جنگل‌های کردستان جزو جنگل‌های زاگرس است و تنوع گونه‌ای در جنگل‌های استان اغلب به بلوط برودار، مازودار و وی‌ول برمی‌گردد، اما آنچه که در مورد جنگل‌ها و منابع طبیعی استان از اه ...

طبیعت کردستان برای مردم و نسل‌های آینده آنقدر مهم است که برای حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های آن، جنگلبانان و حافظان منابع طبیعی استان جان خود را نیز فدا می کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نگاهی به طبیعت پرآوازه کردستان با کوه‌های سربه فلک کشیده و چشمه‌های جاری و طبیعت چشم‌نواز روح و جان هر آدمی را زنده و زیبایی را به عمق نگاه بینندگان منتقل می‌کند.

به گفته اساتید بیومتری، کردستان با داشتن منابع طبیعی مناسب و جنگل‌ها و مراتع غنی توانمندی قابل توجهی در تولیدات گیاهی دارد و می‌تواند نویدبخش تولیدات مؤثری در این زمینه باشد.

جنگل‌های کردستان جزو جنگل‌های زاگرس است و تنوع گونه‌ای در جنگل‌های استان اغلب به بلوط برودار، مازودار و وی‌ول برمی‌گردد اما آنچه که در مورد جنگل‌ها و منابع طبیعی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است توجه به حفاظت از این نعمات الهی است.

وقوع آتش‌سوزی‌ها بویژه در فصول بهار و تابستان گاهی موجب زخمی شدن پیکر لطیف طبیعت کردستان می‌شود و خطای انسانی در این زمینه بیش از هر علل و دلیلی خودنمایی می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از شئون بارز استقلال هر کشوری امنیت زیستی و غذایی است، اظهار کرد: چهار مؤلفه مهم «آب»، «خاک»، «پوشش گیاهی» و «هوا» به عنوان منابع پایه توسعه پایدار زیربنای این امنیت است.

لزوم مشارکت رسانه‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و حراست از منابع طبیعی

بهزاد شریفی‌پور عدم توجه به این امنیت زیستی را موجب بروز مشکل در ابعاد مختلف از زندگی بشر دانست و افزود: نسل امروز میراث‌دار منابع طبیعی از گذشتگان و امانتدار آن برای آیندگان است که همه ملزم به حفظ و حراست از آن هستیم و در این میان مشارکت رسانه‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و حراست از منابع طبیعی الزامی است.

وی اذعان کرد: 82 درصد پهنه کشور را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و جنگل‌های زاگرس از مهمترین منابع غنی منابع طبیعی کشور به شمار می‌رود که 40 درصد آب شیرین را تأمین و به عنوان سدبزرگی در برابر ریزگردها به شمار می‌رود.

شریفی‌پور خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس حاوی گونه‌های نادر بلوط است و باید برای رسیدگی و حفاظت از آن همه بسیج شده و از این میراث گرانبها حراست کرد.

لزوم حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع پایدار

وی تصریح کرد: بالاترین رسالت سازمانی ما در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع پایدار است اما بیشترین وقت صرف رفع تداخلات و اختلافات زمین می‌شود و به مباحث حفظ و احیا کمتر رسیدگی شده و از این رو منابع طبیعی در همین ناحیه دچار خسران می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عنوان کرد: قطعاً بدون مشارکت آحاد جامعه و اصحاب رسانه منابع طبیعی حرفی برای گفتن ندارد چرا که باید ارزش و اهمیت همه اینها در جامعه تبیین شود.

شریفی‌پور در خصوص واداشتن مشارکت مردم و سهیم کردن ادارات در حفاظت، احیا و نگهداری از منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری استان گفت: برگزاری جشنواره منابع طبیعی و رسانه گام مهمی برای بکارگیری ظرفیت رسانه و آحاد مردم در حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و میراث مهم منابع طبیعی است که علاوه بر اجرای مرحله استانی آن در سطح استان‌های زاگرس‌نشین به صورت سالانه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این جشنواره هرساله با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیا، توسعه، اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار می‌شود.

سامان‌دهی همیاران طبیعت در کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به سامان‌دهی همیاران طبیعت پرداخت و گفت: این مهم از رویکردهای اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و براین اساس طرح همیاران طبیعت از سال 1394 در استان در حال اجرا است.

شریفی‌پور یادآور شد: طرح همیاران طبیعت با همکاری اقشار مختلف مردم شامل کشاورزان، دامداران، کسبه، سمن‌ها، طلاب و روحانیون، دانشجویان و اساتید دانشگاه، معلمان و دانش آموزان و کودکان اجرایی شده است.

وی افزود: در قالب اجرای طرح‌های اینچنینی اقشار مردم می‌توانند به عنوان بازو و دست یاری‌گر این اداره در حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی به سازمان منابع طبیعی کمک کنند.

شریفی‌پور با بیان اینکه در مواقع خطر و آتش سوزی‌های به وقوع پیوسته در جنگل‌های استان مردم هم به پاس حراست از این جنگل‌ها پیشقدم شدند، خاطرنشان کرد: کردستان تاکنون هفت جان نثار و شهید در راه حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های بلوط تقدیم کرده است که سه شهید آنها جنگلبانانی بودند که در سال 1371 توسط گروه‌های ضدانقلاب به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به بیشترین موارد تهدید و خطر استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: آتش سوزی، تخریب، تصرف، بهره‌برداری غلط و نادرست، دست‌اندازی زمین‌خواران و قاچاقچیان چوب، فرسایش خاک، سیل گرد و غبار، بیابان‌زایی و فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی از جمله گرفتاری‌های حوزه منابع طبیعی است.

وقوع 267 فقره آتش‌سوزی در مراتع کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تصریح کرد: در سال جاری 267 فقره آتش‌سوزی در سطح 371 هکتار از مراتع استان به وقوع پیوست.

شریفی‌پور اذعان کرد: 95 درصد از عوامل حریق عامل انسانی هم به صورت عمدی و هم غیرعمدی است که گردشگران و زباله‌های پلاستیکی از بیشترین موارد ایجاد این حریق‌ها به شمار می‌رود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اذعان کرد: 42 نفر شرکتی و 31 نفر نیروی پایور در 10 واحد پاسگاه ویژه و ستاد و سرجنگلبانی‌های موچش و حسین آباد یاسوکند مشغول فعالیت هستند.

 

کمبود 37 نیرو در سطح حوزه استحفاظی منابع طبیعی کردستان

سرهنگ منوچهر کیانی افزود: نظر به اینکه طبق دستورالعمل ساماندهی و ارتقا بهره‌وری نیروهای حفاظتی به ازای هر 6 هزار هکتار جنگل و به ازای هر 30 هزار هکتار عرصه مرتعی یک نفر نیروی محافظ مورد نیاز است و بنا به سطح حوزه استحفاظی تعداد 37 نفر کمبود نیرو داریم.

وی گفت: در حال حاضر به طور میانگین به ازای هر 25 هزار هکتار یک نفر نیرو در امر حفاظت فعالیت دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان خاطرنشان کرد: 267 فقره حریق در سطح سه هزار و 371 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد فقرات 247 درصد و از لحاظ سطح سوخته 304 درصد افزایش داشته‌ایم.

سه جنگلبان شهید تقدیم حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کردستان شد

کیانی گفت: 25 دستگاه در سطح استان خودروی کمک دار در یگان حفاظت فعال است و سه جنگلبان شهید و 4 جنگلبان جان نثار استان کردستان تقدیم حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان شده است.

وی گفت: یک‌هزار و 512 فقره پرونده موضوع ماده 55 (تخریب و تصرف) در ده ماهه نخست سال‌جاری تشکیل شده و همچنین یک‌هزار و 209 فقره حکم قضائی رفع تصرف و قلع و قمع به نام مستحدثات در سطح 871 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در ده ماهه نخست سال جاری اجرا شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان افزود: در کشور بیش از 80 درصد عرصه‌های سرزمینی در اختیار منابع طبیعی است اما در استان کردستان بیش از 60 درصد مساحت استان حوزه اختیارات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

کیانی خاطرنشان کرد: 67 هزار خانوار بهره‌بردار عرصه‌های مرتعی و 14 هزار خانوار بهره‌بردار عرصه‌های جنگلی در استان وجود دارد.

گام بعدی در حفظ منابع طبیعی استان احیا و بازسازی جنگل‌ها است که می‌تواند نویدبخش استفاده منطقی و عاقلانه از جنگل و مراتع باشد و راه شهدایی را که برای ماندگاری منابع طبیعی جان دادند را استمرار بخشد.

به نظر می‌رسد توجه به حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها نیازمند همت و عزمی همگانی است هرکسی که در طبیعت پاک کردستان نفس می‌کشد باید برای حفظ و پاسداشت آن بکوشد و از هرآنچه که به تخریب جنگل و مرتع منجر می‌شود ممانعت ورزد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان