وبلاگ مشرق

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

"چپ‌های نجیب" در قالب حزب کارگزاران، حزب ندا، حزب اعتدال توسعه و حامیان بیانیه ۱۱۰ امضایی بر حضور در انتخابات و مشارکت تأکید دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

محمدرضا عارف، فعال چپ و رئیس سابق جبهه اصلاحات که سابقه تحریم انتخابات را هم دارد طی بیانیه‌ای پیرامون انتخابات روز جمعه بر مشارکت انتخاباتی تأکید کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، عارف در این بیانیه اگرچه در سطور مختلفی به زعم خود تقلا کرده تا انتقاداتی را نسبت به انتخابات مطرح کند لکن در بخش پایانی بیانیه‌اش می‌نویسد: کشور ما همچنان با یک انتخابات استاندارد و کاملا دموکراتیک فاصله دارد که به نظر می رسد یکی از دلایل آن برتری نهادهای انتصابی بر نهادهای انتخابی در این امور است ولی در همین فضای حداقلی باید برای اصلاح حکمرانی نقش آفرینی کرد.

او سپس در کنایه به تعارض چپ‌های تحریمی و چپ‌های مشارکت‌جو گفته است: البته جریان اصلاحات یک جریان با تکثر دیدگاه‌ها و ایده های مترقی است که حامیان گفتمان اصلاحات قاعدتا باید به تصمیمات اتخاذ شده توسط مراجع تصمیم گیر این جریان احترام بگذارند و از طرفی به دلیل ذات تکثر گرا این جریان سیاسی نباید مانع از ارائه نظرات و ایده ها بعضا متفاوت با مراجع تصمیم گیر این جریان از جمله در موضوع انتخابات شد و طرح نگاه های مختلف را نشان از تفرقه و اختلاف ارزیابی کرد که چه بسا فرصت بیان نظرات مطمئنا به قوام و استحکام بدنه جریان اصلاحات منجر خواهد شد.

عارف می‌افزاید: از این رو به نظر می رسد مردم فهمیم ایران مطمئنا با حضور خود بهترین تصمیم را در آوردگاه انتخابات اتخاذ خواهند کرد و اجازه نخواهند داد نقشه های شوم جریان هایی که به دنبال تغییر جمهوری اسلامی و یک دست سازی هستند یا خواب جریان های برانداز تعبیر شود که بی تردید حضور در این عرصه تاثیر گذار به اشکال مختلف می تواند موثر واقع شود .به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمان .[1]

*اگرچه در فضای فعلی که برخی اصلاح‌طلبان ستادی و چهره‌های هسته سخت این جریان به فرموده حجاریان دست به تحریم انتخابات زده‌اند؛ موضع مشارکت‌جوی عارف مغتنم است لکن نباید از نظر دور داشت که او با "معرفی نکردن نامزد یا فهرست انتخاباتی" عملا به حرکت در میانه حق و باطل رو آورده است.

این شأن رجال سیاسی نیست که در آستانه انتخابات مثل شهروند غیر سیاسی ظاهر شوند و خود را ناتوان از معرفی فهرست انتخاباتی جلوه دهند. بلکه شأن آنها دقیقا این است که هم در انتخابات مشارکت داشته باشند و هم نامزد و لیست انتخاباتی معرفی کنند.

چه اینکه در چنین حالتی عارف مثل دکتری است که مردم برای درمان به وی مراجعه می‌کنند اما او حاضر به ارائه نسخه درمانی نیست!

مع‌الوصف مجددا تأکید می‌شود که موضع مشارکت‌جوی عارف در هنگامه تحریم انتخابات از سوی جبهه اصلاحات و کسانی مثل محمد خاتمی؛ یک موضع مغتنم است و باید از آن حمایت کرد.

***

چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو به میدان آمده‌اند

تأکید مقام دولت اعتدال بر مشارکت انتخاباتی

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

محمود واعظی، از صاحب‌منصبان ستادی دولت اعتدال در گفت‌وگو با ایلنا و در پاسخ به این سوال که روند مشارکت مردم در انتخابات را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: اعتقادمان بر این است که برای تحول در کشور، اصلاح و تغییر هیچ راهی غیر از مشارکت بالای مردم وجود ندارد. مشارکت بالای مردم، مشارکت در امور سرنوشت خودشان است.

او تأکید می‌کند:‌ امیدوارم فضای مناسبی به وجود بیاید و مردم بیشتر بیایند.[2]

*تأکید بر مشارکت انتخاباتی، شأن یک حزب و یک رجل سیاسی است و خوشبختانه می‌بینیم که علیرغم تأکید جبهه اصلاحات بر تحریم مشارکت اما رجال اصیل و کارآزموده جریان چپ با این ایده مخالف هستند.

این افراد که بیشتر در دو قالب "بیانیه 110 امضایی" و احزابی مثل کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اعتدال و توسعه می‌توان به فعالیت‌های مشارکت‌جویانه آنها نگریست؛ نشان دادند که اهل پیروی از سانترالیسم و دیکتاتوری حزبی جریان چپ نیستند و مهمتر اینکه حاضر به عبور از خطوط قرمز نظام اسلامی هم نیستند.

همه باید بدانیم که در فراروی تحریم انتخابات، گزینه اسلحه و نافرمانی مدنی خیابانی قرار دارد و از همین روست که برخی محافل تحلیلی تأکید دارند تحریم انتخابات یک خیانت است.

***

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!

"نه" به کارنامه خوب قالیباف!/ مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

همانند 2 انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری و مجلس؛ در انتخابات پیش رو هم دال مرکزی برای تخریب "محمدباقر قالیباف" است.

اما علت این مسئله و سوابق آن چیست و تخریب‌گران و منتقدان عمدی چه چیزی در چنته دارند و چه می‌خواهند؟!

*بر اهل نظر مشخص است که اگر قالیباف از یک کارنامه موفق اجرایی در مجلس و سایر مناصب حضور خود برخوردار نبود؛ قطعا و یقینا شاهد چنین تخریبی هم نبود.

اینکه جریانی متشکل از اصلاح‌طلبان، عدالتخواهان تندرو و سخنرانان بی‌هنر در انتخابات‌های حساس برای ترور قالیباف مجتمع می‌شوند نیز از همین روست. زیرا "کارنامه خوب"؛ همانند یک آیینه، ناکارآمدیها را عیان می‌کند و مردم هم قطعا زشتی‌های آشکار شده را خواهند دید. (فارغ از اینکه در این میانه رأی خوب بدهند یا خیر)

لذاست که جریانات متشکل ذکر شده در بالا، به اسم قالیباف به دشمنی با کارنامه خوب می‌پردازند تا شاید مردم در هیاهو و فریادهای برساخته، از حقیقت غافل شوند و داوری درستی نداشته باشند.

برای همین است که می‌بینیم طیف اینان در روزهای اخیر یا به قرائت نمایش‌هایی مثل سوگند نمایندگی پیش از نمایندگی(!) رو آورده‌اند، یا به خطای این فرزند و آن معاون می‌پردازند و یا رزومه‌هایشان را تحت عنوان کارنامه منتشر می‌کنند تا شاید ولو حتی یک رأی به کارنامه خوب را منحرف و به نفع خود مصادره کنند.

اکنون و در این میدان، مردم هستند که باید اصلح را در پارادایم "کارآمدی و کارنامه خوب" ببینند و رأی خوب را به صندوق بیاندازند.

باید این حقیقت را دانست و به آن توجه کرد که اوضاع کشور (اعم از سیاسی و اقتصادی و...) همواره اثر رأی خوب یا بد مردم در انتخابات‌های مختلف است...

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-652919

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1450958

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان