ویژه‌های مشرق/

لیست‌ها متعدد اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان رادیکال نه شانسی دارند و نه تمایلی برای شرکت در انتخابات!

کمتر از یک روز پس از خاکسپاری رئیس‌جمهور شهید رسانه‌های اصلاح‌طلب خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه 5 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که بدرقه باشکوه شهدای خدمت و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های جهانی و منطقه ای، برنامه گروه‌های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری، گزارش هیات عالی بررسی علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید و ضربه به اعتبار بین‌المللی رژیم صهیونیستی با حکم دادگاه لاهه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

کمتر از یک روز پس از خاکسپاری رئیس‌جمهور شهید رسانه‌های اصلاح‌طلب خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری کرده‌اند، نکته جالب توجه آن‌که اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس را تحریم و برای ریاست جمهوری خیز برداشته‌اند!

روزنامه هم میهن با انتشار لیستی از گمانه‌زنی‌ها و فضاسازی‌ها از نامزدی مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز خبر داده و نوشته است:

مجید انصاری از جمله چهره‌هایی است که نام او برای انتخابات اخیر از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب به میان آمده است. او که از چهره‌های سرشناس سیاسی و از اعضای مجمع روحانیون مبارز است؛ فعالیت خود را از دهه 60 آغاز کرد و در کارنامه او، هم معاونت دادستانی، هم عضویت در مجالس اول، سوم، پنجم و ششم، هم مجلس خبرگان رهبری (دوره سوم)، هم عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم معاونت‌های امور حقوقی و امور مجلس ریاست‌جمهوری در دوران سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی به چشم می‌خورد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

البته او در سال 1394 برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد. حالا باید دید در نهایت اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای این انتخابات خواهند داشت و آیا تایید صلاحیت او در این انتخابات صورت می‌گیرد یا خیر؟

لیست‌ها متعدد اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان رادیکال نه شانسی دارند و نه تمایلی برای شرکت در انتخابات!

روزنامه اعتماد نیز با مدیرمسئول خودش که دبیر حزب اعتمادملی نیز بوده گفتگو کرده تا مشخص شود اصلاح‌طلبان ساختاری نیز عزم خود را برای مشارکت در انتخابات و دادن نامزد جزم کرده‌اند! حضرتی گفته است:

اساس کار در این ماهیت، مشارکت دادن همه آحاد ملت با سلایق مختلف، نگرش‌ها، وابستگی‌ها، تحلیل و تفسیرهای مختلف است. مسوولان و تصمیم‌سازان را دعوت می‌کنم به نگاهی باز به قانون و اصل قانون اساسی. رویکردی که قانون اساسی را به دور از سلیقه‌ها و تنگ‌نظری‌ها محور اقدامات قرار می‌دهد، دعوت می‌کنم که به انتخابات به عنوان یک فرصت نگاه کنند. فرصتی که به ایران کمک می‌کند تا تمامی هزینه‌های برآمده از حادثه تلخ اخیر را جبران کرده و از آن در راستای افزایش انسجام اجتماعی آشتی ملی استفاده کند. دعوت می‌کنم تا انتخاباتی شکوهمند با حضور همه سلیقه‌ها و جریانات برگزار کنند.

لیست‌ها متعدد اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان رادیکال نه شانسی دارند و نه تمایلی برای شرکت در انتخابات!

روزنامه آرمان ملی نیز مایل به نامزدی حسن روحانی در انتخابات بوده و می‌نویسد:

نظر آقای روحانی درباره‌ انتخابات هشتم تیرماه این است که احزاب میانه‌رو به شکل فعال وارد صحنه شوند. حسن روحانی تا این لحظه تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو نشان نداده‌اند و صرفا بر مشارکت فعال در انتخابات تاکید کردند.

لیست‌ها متعدد اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان رادیکال نه شانسی دارند و نه تمایلی برای شرکت در انتخابات!

روزنامه اصلاح طلب شرق در یادداشتی به تحلیل انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بررسی بازیگران این عرصه پرداخت.

شرق در یادداشت با تاکید بر اینکه با شهادت آیت الله رئیسی شرایطی برای تغییر یا حفظ وضعیت موجود بوجود آمده تاکید می کند که از نگاه بخشی از اصلاح طلبان که معروف به مشارکت جو هستند گسستی در ادامه وضع موجود بوجود آمده که آنان را متمایل به حضور در انتخابات کرده است.

به باور این روزنامه اصلاح طلب، آنان(اصلاح طلبان مشارکت جو) این گسست ناخواسته در جریان قدرت را فرصتی برای تغییر ارزیابی می‌کنند و به آن امیدوارند. البته که این سودا خالی از منافع سیاسی و اقتصادی نیست که کمترین آن بازگشت به قدرت است. این طیف از چهره‌های سیاسی را، اصلاح‌طلبان آری‌گوی تشکیل می‌دهند که در انتخابات مجلس اخیر وفاداری خود را اثبات کرده‌اند.

این روزنامه اصلاح طلب اما در ادامه با اشاره به اصلاح طلبان تحریمی و به تعبیر خود اصلاح طلبان دگر اندیش تصریح می کند که این طیف از اصلاح طلبان نه شانسی دارند و نه تمایلی برای حضور در انتخابات.

شرق اما در ادامه با بیان اینکه اصولگرایان معتدل هم در این انتخابات از دیگر جریان‌های سیاسی اقبال بیشتری دارند. این اقبال نه به دلیل وجهه مردمی آنان که از آن محروم هستند، بلکه به این دلیل است که آنان نه آن هستند و نه این.

لیست‌ها متعدد اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان رادیکال نه شانسی دارند و نه تمایلی برای شرکت در انتخابات!

این روزنامه همچنین با اشاره به اینکه امکان حمایت ها میان دو طیف اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان مشارکت جو وجود دارد، تصریح می کنند که اصلاح‌طلبان آری‌گوی بعید است در این عرصه توانی برای عمل سیاسی داشته باشند، خاصه اینکه آنان از پشتیبانی تمام اصلاح‌طلبان برخوردار نیستند.

این عدم برخورداری از حمایت اصلاح‌طلبان حداکثری در کوتاه‌مدت مانع پیش‌روی آنان در سیاست خواهد شد و آنان را ناگزیر می‌کند برای دستیابی به قدرت، با اصولگرایان معتدل هم‌پیمان شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان