سه نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مطرح کردند

۶ ویژگی ساکن جدید پاستور

شماره روزنامه: ۶۰۳۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ ...

باید نگاه اقتصادی داشته باشد

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر لزوم قوت رئیس‌جمهور آینده در اقتصاد، گفت: رئیس‌جمهور آینده باید نگاه اقتصادی قوی داشته باشد. یعنی هم به بخش خارجی اقتصاد ایران و هم در بخش داخلی اقتصاد توجه ویژه داشته باشد. از سوی دیگر در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که تقریبا مغفول مانده و تاکنون در کشور نتوانستند از این منبع عظیم استفاده کنند، برنامه داشته باشد. او تاکید کرد: تجربه و سابقه رئیس‌جمهور آینده نیز بسیار حائز اهمیت است. برخی از کاندیداها شفاف هستند یعنی هم ساختار سیاسی‌شان شفاف است و هم چند جا مسوول بودند و خودشان را نشان دادند. معتقدم شهید رئیسی یکسری اقدامات خوبی را انجام داد و ارتباطات مردمی برقرار کرد که رئیس‌جمهور آینده باید این راه را ادامه دهد. البته باید توجه داشت که شهید رئیسی داشت به سمت تغییر برخی از اعضای کابینه خودش می‌رفت. اگر رئیس‌جمهور شهید نمی‌شد هم برخی از کابینه و هم از استانداران و مدیران کل را تغییر می‌داد و در این راستا ارزیابی‌های خوبی را انجام داده بود.

دو شاخص مهم برای رئیس‌جمهور آینده

همچنین ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مردم تهران در مجلس به شاخص‌های رئیس‌جمهور آینده اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور آینده باید دو شاخص را داشته باشد. این شاخص‌ها دانش، بینش و تجربه حداقلی در حوزه اقتصاد و روابط بین‌المللی است. این دو شاخص مهم است چون ایران یک کشور نیست که در ژئوپلیتیک خودش محاط باشد، بلکه کشوری است که امروز به عنوان بازیگر منطقه‌ای و جهانی مطرح است، بنابراین رئیس‌جمهور ‌آینده باید مولفه‌ها و روندهای جهانی را خوب بفهمد و بداند که سمت و سوی اقتصاد را باید به کجا ببرد. او ادامه داد: باید دید که رئیس‌جمهور آینده چه اقتصادی برگرفته از آرمان‌های قرآنی ارائه می‌دهد. نسل جدید و شهروندان باید احساس کنند که در اقتصاد و شکل‌گیری دور‌نمایی که برای آنها ترسیم شده می‌توانند مشارکت حداکثری داشته باشند. از سوی دیگر این موضوع را در شعار سال داریم جهش تولید بر پایه مشارکت مردمی. براین اساس کاندیداها باید جهش تولید را هم ترسیم کنند‌. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید امروز بتوانیم در حوزه اقتصاد برنامه و گفتمان روشنی با آرمان‌ها و ویژگی‌هایی که لازم است داشته باشیم. البته شرط کافی را اشاره می‌کنم و در این راستا آشنایی با تحولات بین‌المللی، مسائل سیاست خارجی و مساله صورت‌بندی که در نظام بین‌الملل اتفاق می‌افتد، اهمیت دارد. بر این اساس رئیس‌جمهور آینده باید بتواند خوب تحلیل کند، جایگاه ایران را بتواند خوب ترسیم کند و از این جایگاه هم دفاع کند.  

ظهره‌وند با بیان اینکه داشتن تجربه برای رئیس‌جمهور آینده بسیار مهم است، اظهار کرد: رئیس‌جمهور آینده باید فرد با تجربه‌ای باشد و در این راستا هم بعد تئوریک و نظری و هم بعد میدانی بسیار مهم است. یعنی اگر تنها بخواهیم با لفاظی و کلی‌گویی کار را اداره کنیم، جواب نمی‌دهد. باید بدانیم آنچه کاندیداها مطرح می‌کنند چقدر واقعیت‌پذیر است و چقدر افکار عمومی و نسل جوان می‌توانند از این دیدگاه پشتیبانی و حمایت کنند و چقدر متقاعد‌کننده است. او تصریح کرد: شاخص دیگر میزان باور رئیس‌جمهور آینده به مساله کارآمدی تفکر انقلاب است. اگر رئیس‌جمهور آینده تصور کند که انقلاب تمام شده و یک اتفاق تاریخی بوده که آمده و به تاریخ پیوسته باید فاتحه این رئیس‌جمهور را خواند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که کاندیداها در مناظره‌ها چه کار می‌کنند. این نماینده مجلس با اشاره به لزوم استفاده از کارشناسان زبده از سوی رئیس‌جمهور آینده، یادآور شد: اگر رئیس‌جمهور آینده دارای بینش سیاسی لازم باشد می‌تواند کارشناسان زبده‌ای داشته باشد که از آنها بهره بگیرد چون قرار نیست که همه‌چیز را همگان بدانند. اگر رئیس‌جمهور آینده بتواند تیمش را سامان بدهد به نظر می‌رسد اتفاق خوبی بیفتد، اما اگر قرار باشد، محفلی، جریانی و حلقه بسته کار را جلو ببرد، جواب نمی‌دهد.

مبارزه با فساد مهم‌ترین ویژگی است

احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس نیز سه شاخص را برای رئیس‌جمهور آینده لازم دانست و گفت: شاخص اول صادق‌الوعده بودن و باور به آرمان‌های انقلاب اسلامی و تلاش برای دفاع و تحقق آنها است. نکته دوم پرکار بودن و دارای برنامه برای عبور کشور از مشکلات به ویژه در عرصه اقتصادی است. شاخص سوم تکریم ملت، توجه به همه جمهور و تلاش برای توزیع عادلانه ثروت و منابع است. از سوی دیگر مبارزه با فساد به عنوان مهم‌ترین شاخصه بر پایه عدالت باید مورد توجه رئیس‌جمهور آینده قرار گیرد.

او افزود: در عین حال باید توجه داشت کاندیداهایی که در تلاش برای شناور‌سازی قیمت ارز و تلاش برای تعیین شاخص ارز در جهت تعیین قدرت ملی پول کشور دارند؛ همچنان به شکاف‌های اقتصادی، شکاف فاصله غنی و فقیر اضافه خواهند کرد. در این شرایط اکثریت مستضعف در برابر اقلیت مستغنی شکل می‌گیرد. بنابراین اگر به دنبال توزیع عادلانه ثروت و منابع کشور هستیم، نیازمند یک رئیس‌جمهور با برنامه و نگاه به آرمان‌های انقلاب اسلامی، فساد‌ستیز، عدالت‌خواه و پرکار برای گره‌گشایی از مشکلات کشور هستیم.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: رئیس‌جمهور آینده حتما باید تجربه لازم را داشته باشد. مگر می‌شود کسی رئیس‌جمهور مملکت شود و تجربه کافی را نداشته باشد؟ طبیعتا یک شاخص رئیس‌جمهور آینده تجربه در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی، عرصه تجزیه و تحلیل اقتصاد و نگاه و منظومه فکری راهبردی برای عبور کشور از مشکلات است. حتما تجربه در یک بعد نمی‌تواند راهگشا باشد و نگاه راهبردی در عبور کشور از مشکلات بسیار مهم است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان