ماهان شبکه ایرانیان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

فلسفه دین تأملی در منشأ وجودشناختی دین وحیانی است

گروه حوزه‌های علمیه: کلباسی با بیان این که تعاریف عرضه شده در مورد فلسفه دین دچار ابهام و نسبی‌انگاری مستتر در نگاه غربی است، عنوان کرد: در حقیقت فلسفه دین شامل تأملی در منشأ وجودشناختی دین وحیانی است.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، حسین کلباسی شامگاه چهارشنبه، 25 دی‌ماه، در نشست علمی چیستی فلسفه دین، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم گفت: در سنت غربی مبحث فلسفه‎های مضاف چون فلسفه هنر، دین و سیاست مطرح شده است؛ دراینجا پرسش از حیثتی از دانش خاص نیست بلکه تفسیر موسع از فاعل شناسا با متعقل آن به منظور تعیین اعتبار دسته و دستگاه مفروض با محوریت عقل کلی است.



وی افزود: از این جهت در اصطلاح فلسفه دین اختلاف وجود دارد؛ ما به فلسفه مضاف فلسفه کذا می‎گوییم و آنچه در حوزه فلسفه دین مطرح می‎شود نیز در همین عداد مطرح است.



عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: فلسفه دین حاصل و برایند یک دانش جدید نیست؛ آنچه که در باب ارکان فلسفه گفته می‎شود ربطی به دین ندارد؛ قبل از اینکه به مولفه‎های تعریف فلسفه دین بپردازیم باید از مبنای آن سخن بگوییم.



وی گفت: عرضه تعریفی از فلسفه دین اساسا درست نیست زیرا در فلسفه مضاف بودن آن تردید وجود دارد؛ حتی تردید بیشتر آن است که این فلسفه را در عداد دانش‎ها بدانیم.



کلباسی بیان کرد: تعاریف عرضه شده در حوزه فلسفه دین دچار ابهام و نسبی‌انگاری مستتر در نگاه غربی است؛ تا زمانی که عالمان ما در میدان مغناطیس روح نسبی‌گرایانه و سوژه محور باختری حضور دارند همیشه باید در این حوزه مناقشات بین دانشی یا فرادانشی را شاهد باشیم.



وی تصریح کرد: در حقیقت فلسفه دین دارای یک تعریف مجزای دیگر است که شامل تأملی در منشأ وجودشناختی دین وحیانی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان