به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمد صادق شجاعی چهارشنبه، 25 دیماه، در نشست علمی روانشناسی در نهجالبلاغه که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، گفت: شناخت مفهوم و معنای زندگی از مهمترین سوالات و دغدغههای بشر بوده است.
وی افزود: پیشینه معنای زندگی در فلسفه روانشناختی نهفته است؛ در این رابطه فیلسوفان بزرگی برای شناخت ماهیت مفهوم زندگی به ارائه نظر پرداختهاند که هر کدام ویژگی خاصی را برای زندگی طرح کردهاند.
شجاعی بیان کرد: رواج نهیلیسم و پوچانگاری در نهاد تمدن غربی به وسیله رسوخ همین تفکر و عدم پاسخ شفاف برای مفهوم زندگی شکل گرفته است که بسیاری از آسیبهای زندگی را نیز به وجود آورده است.
وی گفت: اندیشه معنای زندگی تحت تاثیر روانشناسی انسانگراست؛ بودن در سه دنیای زیستشناختی، ارتباطی و شخصی به معنای زندگی مصداق میبخشد.
عضو گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از مهمترین معانی در عرصه مفهوم زندگی، در نقش خداوند در شناخت مفهوم زندگانی نفهته است؛ اگر کسی نگاهی به خدا نداشته باشد نمیتواند مفهوم زندگی را درک کند.
وی گفت: نظریه رواندرمانگری فرانکل و مزلو در این رابطه در حوزه روانشناسی خود نمایی میکند؛ مزلو میگوید زندگی برای هر کسی یک مفهوم، ارزش و مزه دارد و این ارزش برای هر کسی نسبی است.
شجاعی عنوان کرد: احساس هدفمندی در شناخت مفهوم زندگی بسیار مهم است؛ هدف از زندگی از پیش ترسیم شده است؛ در این رابطه فعالیتهایی تحت عنوان هدفگذاری در مفهوم شناسی انجام شده است.
وی گفت: رابطه مرگ و زندگی از دیگر مقولات مرتبط با شناخت مفهوم زندگی است که در این حوزه اگر کسی مرگ را پایان زندگی بداند قطعا این تصور باعث انزجار از مرگ میشود ولی نهجالبلاغه چهره دیگری از مرگ ارائه میدهد که به نوعی بیان یک تجربه معنابخش برای زندگی است.
شجاعی بیان کرد: اگر کسی به این شناخت از مرگ رسید طعم زندگی نیز برای او به شکل دیگر تعبیر میشود؛ احساس خودارزشی از دیگر مبانی ارزشی نهجالبلاغه در حوزه مفهومشناسی زندگی است.