خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گزارش می‌دهد

زنگ هشدار منابع آبی یزد

شماره روزنامه: ۶۰۵۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۱ ...

در کنار وضعیت نامناسب و افت شدید فشار آب به‌ویژه در شهر یزد و قطعی برق در برخی نقاط شهر و مشکلات پیش آمده در آب انتقالی، بسیاری از خانواده‌‌‌ها به ناچار به سمت استفاده از پمپ در منازل روی آورده‌‌‌اند.

با وجود اینکه در هر ثانیه بیش از 2000 لیتر آب به یزد منتقل می‌شود ولی در صورت قطع شدن، تاثیر نامطلوبی بر مصرف آب شهروندان و فشار آن بر جا می‌‌‌گذارد، با این حال این مشکل در عین کاهش افت فشار آب، در نقاطی که چاه آب دارند و بخشی از آب آن منطقه از این چاه‌ها تامین می‌شود، کمتر حس شده است.

به دلیل مشکلات پیش آمده، شرکت آب و فاضلاب استان یزد در راستای دعوت مردم به مدیریت مصرف آب، چند اطلاعیه صادر کرده که یک مورد آن هشدار قرمز بوده است.

شرکت آب و فاضلاب استان یزد در اطلاعیه شماره 5 اعلام کرده که با توجه به افزایش دما و مصرف زیاد آب، ذخایر آب استان در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

در این اطلاعیه از هم‌استانی‌‌‌ها تقاضا شده؛ نهایت دقت و صرفه‌‌‌جویی را در مصرف آب داشته باشند تا آب در دسترس همگان قرار گیرد و از افت فشار آب جلوگیری شود. همچنین پرهیز از گرفتن دوش‌‌‌های طولانی‌مدت، شستن حیاط و خودرو، پرکردن حوض و پرهیز از مصارف نامتعارف در عزیمت به روستا‌‌‌ها از مواردی است که در این اطلاعیه بر آن تاکید شده است.

همچنین در این اطلاعیه توصیه شده که اگر همه مشترکان بر روی کولر آبی خود سایبان نصب کنند، در مدت دو ماه از تبخیر25 میلیون مترمکعب جلوگیری خواهد شد. این حجم آب معادل 454هزار و 545 تریلی تانکردار به ظرفیت 55هزار لیتر است.

در همین خصوص مدیرعامل آبفای استان یزد گفت: مصرف بیش از 25 میلیون مترمکعب آب در کولرهای آبی در تابستان، ناپایداری شبکه برق، گرمای هوا و همچنین مصرف زیاد آب با گسترش و مهاجرپذیری استان موجب عدم‌تعادل تولید و مصرف آب و کمبود آب در استان شده است.

جلال علمدار به تجهیز 15 حلقه چاه آب شرب در استان اشاره کرد و افزود: این اقدام حدود 100 میلیارد تومان منابع لازم دارد که تامین منابع آن را دنبال می‌‌‌کنیم تا این تابستان آب مناسب برای پاسخگویی به نیاز مصرفی مردم تامین شود.

وی با بیان اینکه بخشی از آب استان از طریق 70 حلقه چاه تامین می‌شود، افزود: 155 حلقه چاه اضطراری در سطح استان مورد بررسی کیفی قرار گرفت که از این تعداد کیفیت آب 56 حلقه چاه تایید شد.

در عین حال معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌‌‌ای استان یزد هم گفت: عمق حفاری چاه‌‌‌های جدید نشان از وارد شدن تنش فراوان به منابع آبی زیرزمینی استان یزد دارد.

افشین عالمی با بیان اینکه اکنون با حداکثر ظرفیت خط آب انتقالی در حال کار است، افزود: حداکثر ظرفیت آبگیر انشعابی از زاینده‌‌‌رود، کارکرد سه پمپ است و منابع اضطراری و چاه‌‌‌های اضطراری به طور مرتب و پیوسته در حال کار است ولی به دلیل گرمای هوای کم‌سابقه و مصرف زیاد آب وسایل خنک‌کننده، دچار افت فشار آب در استان یزد شده‌‌‌ایم.  وی ادامه داد: حجم مخزن سد زاینده‌رود که آب انتقالی کوهرنگ به یزد را منتقل می‌کند، حجم آن 460 میلیون مترمکعب است که نسبت به میانگین 10 ساله 6‌درصد و میانگین بلندمدت 25 ساله 49‌درصد کاهش داشته و با رایزنی مقامات استان یزد خوشبختانه تامین حداکثری آب برای استان به جریان افتاده و اکنون سالی 57 میلیون مترمکعب آب از طریق سامانه انتقال آب فلات مرکزی به استان یزد می‌‌‌آید.

معاون آب منطقه‌‌‌ای استان یزد در زمینه تامین آب برای استان گفت: با خط پدافندی صنعت هم، 2 میلیون مترمکعب آب وارد شهر می‌شود که 110 لیتر بر ثانیه آب وارد مدار می‌کند و چاه‌‌‌ها و منابع آب زیرزمینی با تمام توان در حال فعالیت است.

عالمی درباره تنش آبی وارد بر منابع آب زیرزمینی هم اظهار کرد: قبلا چاه‌‌‌های اضطراری عمق متوسط 110 تا 120 و آخرین چاه با 220 متر عمق حفاری شده و این عمق زیاد بیانگر این است که تنش زیادی به منابع آب زیرزمینی وارد می‌شود و مدیریت منابع و ایجاد منابع جدید تنها راه بقا در فلات مرکزی است.

ناگفته نماند این مشکل فقط به حوزه آب استان ختم نمی‌شود و در برخی روزها، حوزه برق استان نیز با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل افزایش بالای مصرف این نوع انرژی که عمدتا ناشی از گسترش استفاده از کولرهای گازی در منازل و ادارات است، در برخی نقاط شهر یزد با قطعی برق مواجه می‌شویم.

نهایتا اینکه بهترین راه‌حل این مشکل در رفع کمبود آب، حل افت فشار آب و جلوگیری از تداوم قطعی برق، مشارکت مردم در مدیریت مصرف این دو نوع انرژی مهم و حیاتی در سطح است.

این وظیفه در شرایط امروز استان‌های گرمی همچون یزد که حسینیه ایران محسوب می‌شود و در ایام محرم و صفر، حسینیه‌‌‌ها و تکایا نیز به مصرف‌کنندگان بالای این انرژی‌‌‌ها اضافه شده و می‌شوند بسیار مهم‌تر از برخی نقاط کشور است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان