ظریف در تلویزیون؛ امید به همراهی صدا و سیما با دولت رییس جمهور منتخب

اگرچه درباره نوع مواجهۀ صدا وسیما با اخبار رییس جمهوری منتخب طی همین ۱۳ روز نکات متنوعی می‌توان آورد اما از ظواهر امر پیداست که صدا و سیما با دعوت از رییس شورای راهبری قصد دارد پیام مثبت بفرستد و باید دید در ادامه چه رخ خواهد داد.

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- ساعاتی پس از آن که محمد جواد ظریف در گزارشی توییتری اعلام کرد: "صدا و سیما برای حضور او به عنوان رییس شورای راهبری دولت چهاردهم همکاری نکرده" صبح امروز پیمان جبلی رییس سازمان صدا وسیما اعلام کرد: "از ایشان برای حضور در تلویزیون دعوت شده است" و بدین ترتیب انتظار می رود شاهد تغییر رویکرد صدا و سیما در قبال رییس جمهور و دولت منتخب باشیم.
 
  نقش محمد جواد ظریف در پیروزی دکتر پزشکیان بر کسی پوشیده نیست به چند سبب: هم به خاطر حضور توفانی 8 دقیقه‌ای در تلویزیون در میزگرد سیاسی و در کنار پزشکیان در گرماگرم انتخابات که نقطه عطفی شد و بسیار سر و صدا کرد. دوم پیوند نام او با برجام و تکاپوی احیای توافق قبل از بازگشت ترامپ. سوم به سبب ویژگی‌های شخصی و هیجان فوق العاده‌ای  که به کمپین پزشکیان داد و تنزه طلبی نکرد. شهر به شهر رفت و کت از تن به در آورد و در تجمعی در کاشان در مقابل گروه فشار که شعار می‌دادند "هیهات منا الذله" فریاد برآورد: "هیهات منا الچای دبش"! یعنی کاری که من کردم ذلت نبود. ذلت کاری بود که وزیر جهاد کشاورزی دولت مورد حمایت شما کرد (و دغدغه هم نداشت «چای» فارسی «ال» شناسۀ عربی نمی‌‌‌‌پذیرد!)
 
   اگرچه درباره نوع مواجهۀ صدا وسیما با اخبار رییس جمهوری منتخب طی همین 13 روز نکات متنوع‌تری می‌توان آورد از جمله این که شب عاشورا  از پوشش مستقیم سخنان پزشکیان در حرم امام خمینی خودداری ورزید ودر بخش خبری ساعت 14 روز عاشورا به حضور رییس جمهوری منتخب در برخی هیأت‌های مذهبی هم اشاره نشد اما از ظواهر امر پیداست که صدا و سیما با دعوت از رییس شورای راهبری قصد دارد پیام مثبت بفرستد و باید دید در ادامه چه رخ خواهد داد.
 
   در این چند روز البته این تلقی درگرفته که سیاست صدا و سیما این است که خبری را نقل و برجسته کنند که مسعود پزشکیان را مصمم به تغییر نشان ندهد و به عکس از او چهره‌ای ترسیم کند که قصد ادامه راه دولت ابراهیم رییسی را دارد در حالی که با شعار تغییر این مسیر نظر مردم را جلب کرده و با دعوت از رییس شورای راهبری این امید ایجاد شده که از زبان او روند توضیح داده شود و تغییر فضای سیاسی در صدا وسیما هم بازتاب پیدا کند. 

   ناظران در این چند روز با دقت و حساسیت نحوۀ پوشش اخبار پزشکیان در صدا و سیما را زیر نظر دارند از جمله این که  23 تیر 1403-  بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما از کل پیام 1700 کلمه‌ای مسعود پزشکیان به رسانه‌های دنیا تنها جملاتی را گزینش کرد و خواند که با ادبیات آشنای رسمی نزدیک باشد یعنی همان قسمت‌هایی که از آمریکا انتقاد و بر همکاری با کشورهای عرب همسایه و چین و روسیه تأکید شده و بخش های دیگر مشمول بی‌توجهی قرار گرفت و از جمله این عبارت کلیدی:

  «‌من با برنامه‌ای که بر اصلاحات، تقویت وحدت ملی و تعامل سازنده با جهان تأکید داشت وارد کارزار انتخابات شدم و در نهایت موفق شدم اعتماد هموطنانم را، حتی زنان و مردان جوانی که از وضعیت کلی کشور ناراضی بودند، در پای صندوق‌های رأی جلب کنم.» 

     مسعود پزشکیان در ایام انتخابات به صراحت قول داده بود و همچنان نیز بر آن تأکید دارد که  صدای بی صدایان باشد و بدیهی است هنگامی می‌تواند این وعده را محقق سازد که صدای خود او به گوش مخاطبان برسد.

   البته تازگی البته یکی از مسؤولان ستادهای پزشکیان توصیه یا پیشنهاد کرده رییس جمهور جدید منتظر صدا و سیما ننشیند و برای سخن گفتن با مردم و انتقال پیام از بسترها و سکوهای اینترنتی استفاده کند. هرچند  ایدۀ بدی نیست ولی از یک سو با شیوه پزشکیان که استفاده از ظرفیت های رسمی و قانونی برای حل مشکلات است سازگار نیست و از سوی دیگر رافع مسؤولیت سازمانی نیست که از دولت سالانه 24 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند تا علاوه بر آن که مردم را سرگرم می‌کند و آموزش دهد و به اطلاع‌رسانی درست هم بپردازد و مهم‌تر از همه مرجعیت رسانه‌ای را به داخل منتقل کند.

  انتظار می رود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن انعکاس انتقاد شهروندان این تصور را که اگر دولت غیر اصول‌گرا بر سر کار باشد در موضع اپوزسیونی قرار می‌گیرد اصلاح کند خاصه این که دولت پزشکیان قرار است فراتر از تقسیمات سیاسی (‌اصلاح‌طلب/ اصول‌گرا و اعتدالی) دولتی اجماعی و ملی باشد.

  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر