![](http://static.iqna.ir/1/news/201405/85880156328958997331308827546.png)
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) این پایاننامه با موضوع «تاثیر آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد دینی برکاهش افسردگی زندانیان زن استان قم» از سوی حسین بنیادی از دانشپژوهان این موسسه دفاع خواهد شد.
این پایاننامه که با هدف بررسی سنجش میزان افسردگی زنان زندانی با پرسشنامه 21 سؤالی صورت گرفته است با راهنمایی کیومرث فرحبخش به عنوان استاد راهنما همراه بوده است.
حسین بنیادی در توضیح نحوه عملکرد خود در تدوین و تالیف این پایان نامه آورده است: برای انجام این پژوهش ابتدا با کمک مسولان و کارکنان زندان افرادی که در آزمون نمره 18 به بالا کسب کردند وارد گروه نمونه شدند و از بین آنان به صورت تصادفی 22 نفر به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و در طول دو ماه دوره جلسات آموزشی مهارتهای مقابلهای با رویکرد دینی به آنان ارایه شد.
وی ادامه داده است: مهارتهای توکل و سلامت روان، مهارت ذکر خداوند و سلامت روان، مهارت صبر و سلامت روان، مهارت دعا و مناجات، مهارت اعتراف و توبه، مهارت نماز، امیداوری به خدا از جمله مهارتهایی بود که در این دوره به زندانیان زن استان ارایه شد در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند.
بنیادی تصریح کرده است: پس از سپری شدن یک هفته از دوره آموزش مجددا پرسشنامه افسردگی در بین دو گروه اجرا شد و پس از جمعآوری در مرحله بعد دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss و با استفاده از شاخصهای توصیفی، آزمون رتبهبندی فریدمن، ضریب همبستگی اسپیرمن و روش تحلیل کواریانس یافتههای پژوهش تجزیه و تحلیل شد.
این دانشپژوه عنوان کرده است: بر طبق یافتههای پژوهش، تحصیلات و وضعیت تاهل ارتباط معناداری با میزان افسردگی ندارد و عواملی همچون عدم تمایل جنسی، عدم علاقه به دیگران، احساس شکست، عدم موفقیت در فعالیتها، کاهش اشتها و فقدان توانایی تصمیمگیری بر افسردگی زنان زندانی موثر است.
وی افزوده است: این تحقیق ثابت کرده است که آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد دینی پیش گفته میزان افسردگی افراد گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافته است.