ویژه‌های مشرق/

رادیکال‌ها ساز انتخابات مجلس آینده را کوک کردند! / هم‌میهن: قالیباف عامل وفاق سیاسی در کشور است

تلاش برای اینهمانی میان پزشکیان و مصدق در شرایطی است که پیش از یک رسانه اصلاح دیگر نیز تلاش داشت از پزشکیان گورباچف سازی کند که با انتقادات زیادی همراه شد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز دوشنبه یکم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید ویژه به تعامل سازنده مجلس با دولت جدید و شاخص‌های اعضای کابینه چهاردهم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است، کناره گیری جو بایدن و گزینه‌های جانشینی او و سخت‌ترین کار پزشکیان انتخاب وزیران نیست! دیگر عناوینی است که در نیم صفحه نخست روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی مسعود پزشکیان را به محمد مصدق تشبیه کرد، اعتماد در گزارشی نوشت:

می‌توان پزشکیان را به دکتر مصدق ماننده کرد. چراکه مثل او نمایندۀ جناح اقلیت بوده و به ریاست دولت رسیده است. مصدق به‌عنوان نخست‌وزیر و در حالی که کمتر حدس زده می‌شد و پزشکیان در جایگاه رئیس‌جمهور در حالی که تا قبل از سانحه 30 اردیبهشت و کاندیداتوری ریاست‌جمهوری نهایت تأثیرگذاری که برای خود متصور بود یا دیگران انتظار داشتند انتخاب نماینده‌ای از فراکسیون میانه‌روها برای عضویت در هیئت‌رئیسه بود، بنا بر تاکید این روزنامه، مصدق از دل مجلس برآمد و ریاست دولت را در دست گرفت و پزشکیان نیز و هر دو در مجالسی نماینده بودند که اکثریت با آنان هم‌زبان نبود.

این روزنامه اصلاح طلب اما در ادامه با اشاره به اینکه پزشکیان کار دشواری با وجود مجلس ندارد، می نویسد:

سابقۀ 16 سال فعالیت پارلمانتاریستی پزشکیان سبب شده میان او و شماری از نمایندگان رفاقتی شکل گیرد که احتمالاً ثمراتی یا رشحاتی از آن را در نوع مواجهه با کابینه شاهد خواهیم بود. روابط او با محمدباقر قالیباف هم تیره نیست و جز اعلامیه بعد از شکست در مرحله اول که از سعید جلیلی حمایت کرد شاید دل‌خوری چندانی از او نداشته باشد. در مناظره‌ها هم دیدیم میان پزشکیان و قالیباف چالش چندانی درنگرفت.

بنا بر ادعای این روزنامه، سوابق پارلمانتاریستی پزشکیان همچنین احتمالاً موجب آن خواهد شد که نهاد مجلس را بر شوراهای موازی قانون‌گذار ترجیح دهد و از این منظر نیز همراهی مجلسیان را در پی داشته باشد.

اعتماد اما در ادامه خواستار بهره گیری پزشکیان از تجربه مصدق شده و تاکید می کند، رئیس دولت آینده را در سابقه پارلمانتاریستی و نگاه ملی به دکتر مصدق تشبیه کردیم. کاش مانند او وظایف مشخص و مصرحی برای خود و دولت خود تعریف کند (چنان که مصدق ملی کردن نفت و آزادی انتخابات را) و درگیر انواع همایش‌ها و افتتاحیه‌ها و سفربه جابلقا و جابلسا نشود.

رادیکال‌ها ساز انتخابات مجلس آینده را کوک کردند! / هم‌میهن: قالیباف عامل وفاق سیاسی در کشور است

این روزنامه اصلاح طلب اما در ادامه راهبرد پیشنهادی خود را به پزشکیان ارائه کرده و می نویسد، عملکرد مطلوب رئیس‌جمهوری پارلمانتاریست می‌تواند نویدبخش تشکیل پارلمانی در سال 1407 هم باشد که از دل رقابتی واقعی برآید. کمال مطلوب برای رئیس‌جمهوری پارلمانتاریست این است که با مجلسی سر و کار داشته باشد که به معنی واقعی خانه ملت باشد.

گفتنی است تلاش برای اینهمانی میان پزشکیان و مصدق در شرایطی است که پیش از یک رسانه اصلاح دیگر نیز تلاش داشت از پزشکیان گورباچف سازی کند که با انتقادات زیادی همراه شد.

از دیگر سو بیان این مطالب نشان می دهد که اصلاح طلبان نه درک درستی از شخصیت پزشکیان دارند و و نه عبرتی از برنامه های رادیکال پیشین خود گرفته‌اند.

از دیگر سو در شرایطی که شخص پزشکیان و سایر قوا و نهادها بر ضرورت وفاق، همکاری و تعامل برای موفقیت دولت به عنوان پیروزی همه تاکید دارند خط دهی و تلاش برای انتخابات مجلس شورای اسلامی 4 آینده نشان می دهد که اصلاح طلبان نگاه ابزاری به پزشکیان داشته و می کوشند از ظرفیت های وی برای پروژه سیاسی خود بهره گیری کنند.

تاکید یک رسانه اصلاح طلب بر وظیفه مهم قالیباف!

یک روزنامه اصلاح طلب با تاکید بر جدی گرفتن توصیه های رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس مبنی وفاق و همدلی تاکید کرد که بی شک نقش محمدباقر قالیباف در این مساله جهت مدیریت مجلس بسیار مهم است.

روزنامه هم میهن در یادداشتی با طرح این پرسش که حدود مشخصات و تعریف ایده وفاق ملی چیست؟ تصریح کرد:

پاسخ را باید در سخنان و توصیه‌های روز یکشنبه مقام‌رهبری خطاب به نمایندگان مجلس جست‌وجو کرد. چرا که هنگامی که فرد یا گروهی را توصیه و نصیحت می‌کنیم، به این معناست که عملکرد گذشته او واجد ویژگی‌های مورد نظر نبوده است که اکنون به رعایت آنها توصیه می‌شود.

این روزنامه در ادامه با حمایت از بیانات روزگذشته رهبر معظم انقلاب بر لزوم جهت تایید و تقویت یک بنای مشترک از سوی قوای 3 گانه تاکید کرد و نوشت، قوای 3 گانه مکمل یکدیگرند و مسئولیت مشترک در یک ساختار سیاسی دارند.

این روزنامه همچنین با انتقاد از برخی نمایندگان رادیکال مجلس نوشت، سخنان و توصیه‌های رهبری نشان می‌دهد که مجالس ایران به‌ویژه هنگامی که همسو با رئیس‌جمهور نیستند، سعی در تقابل با دولت دارند و مثل یک جناح سیاسی رقیب و حتی دشمن رفتار می‌کنند؛ گویی که در دو کشتی جداگانه نشسته‌اند و دغدغه غرق شدن آن دیگری را ندارند. درحالی‌که معنای وفاق کاملاً متفاوت است. به این معنا که همه در یک کشتی در حال سفر هستند. رقابت درون این کشتی معنادار است و نه علیه آن.

رادیکال‌ها ساز انتخابات مجلس آینده را کوک کردند! / هم‌میهن: قالیباف عامل وفاق سیاسی در کشور است

هم مهین اما در خاتمه نوشت، آقای رئیس‌جمهور در پی ایجاد وفاق ملی هستند. این کار بدون ایجاد تفاهم و وفاق در اصلی‌ترین قوای کشور عملی و اجرایی نیست. پس در گام اول، باید مجلس و نمایندگان را به پذیرش این رویکرد قانع کرد. گرچه سخنان دیروز مقام رهبری تعیین‌کننده است؛ ولی وظیفه آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس برای جا انداختن و عملی کردن این رویکرد بسیار سنگین است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر