درگیری قاضی و صاحب مغازه برای جای پارک ماشین منجر به بازداشت صاحب مغازه شد

خاطرات وکیل/ همین که کارت شناسایی اش را نشان داد ،مامورها انگار قاتل گرفته باشند بدون اینکه سوال و جوابی کنند، من و به زور سوار ماشین کردند و ۴۸ساعت هست که داخل کلانتری بازداشت هستم!

درگیری قاضی و صاحب مغازه برای جای پارک ماشین منجر به بازداشت صاحب مغازه شد

همینطور که آویزانِ مامور بدرقه کشان کشان راهروی دادسرا را به سمت دفتر بازپرس طی می‌کرد زیر لب طوری که سایرین بشنوند غُرولندکنان می‌گفت:فکر کرده چون قاضی هست می‌تونه زور بگه،براش دارم، منم اندازه‌ی خودم توی این شهر آدم دارم و کاری می‌کنم که نتونه توی دادگاه سرش و بالا بیاره....

همین‌که به اتاق بازپرس رسیدند ساکت شد و چند دقیقه بعد مدیر دفتر بازپرس از روی لیست مراجعین که روی درِ اتاق شعبه چسبیده بود اسامی سه نفر را خواند که از خوش‌شانسی ام نفر سوم نبود و مدیر دفتر پس از چندبار صدا زدن و اطمینان از عدم حضور نفر سوم با نگاهی پرسشگرانه که نفر بعدی کیست رو به مراجعین کرد...امانش ندادم و به اتفاق موکل بلند شدم و گفتم؛نوبت ماست.

وارد اتاق بازپرس که شدم،طرف داشت ماوقع را شرح می‌داد:

جناب قاضی،  بنده در خیابان طالقانی مغازه دارم،قبل از من آباد و اجدادم و حالا هم خودم سالهاست که جلوی مغازه‌ام دوتا تابلو که روی آن نوشته شده،(لطفا پارک نکنید!!حریم مغازه است*) برای نگه داشتن جای پارک  می‌گذارم، آن‌ روز هم قبل از گذاشتن تابلوها خیلی محترمانه به این آقا (با اشاره به شاکی)گفتم اینجا حریم مغازه‌ی من هست، لطفا مزاحم کسب و کار من نشید و رفتم تابلوی دوم را بیارم که دیدم ایشون از ماشینش پیاده شده و تابلو را جابه‌جا می‌کنه، منم که دیدم به حرف محترمانه‌ی من کم محلی میکنه، بهش گفتم مگه کور و کری!میگم پارک نکن!!

دیگه بعدش هم که داخل صورتجلسه کلانتری نوشته و عصبی شدم با همون تابلو زدم روی کاپوت ماشینش که ایشون سریع زنگ زد 110 نمیدونم چی به 110گفت که سه‌ سوته دو تا ماشین مامور جلوی محل کسب من پیاده شدند، همین که کارت شناسایی اش را نشون داد، مامورها انگار قاتل گرفته باشند بدون اینکه سوال و جوابی کنند، من و به زور سوار ماشین کردند و با امروز 48ساعت هست که داخل کلانتری بازداشت هستم!داخل بازداشتگاه فهمیدم ایشون همکار شما هستند و...

نکات قابل توجه:

* مستند به ماده 24 قانون مدنی هیچ کس نمی تواندطرق و شوارع( کوچه و خیابان ها) که بن بست یا مسدود نیست  تملک کند. بنابراین ایجاد هرگونه مانع برای استیفاء مردم از این حق جرم و مستحق مجازات است لذا نصب تابلوهایی مانند:پارک ممنوع،تهدید به پنچری در کوچه و خیابان های شهر جرم بوده، متخلف با شکایت شاکی در دادسرا تحت تعقیب قرار می گیرد.

*ادعای صاحب مغازه به اینکه جلوی مغازه ی حریم ملک اوست با تعریفی که در ماده136تا139قانون مدنی آمده مغایرت دارد ((حریم مقداری از اراضی اطراف ملک و قنات و نهر و امثال آن است که برای کمال انتفاع(استفاده ی بهتر) ار آن ضرورت دارد))

در تکمیل این بحث ماده 92 قانون مدنی مقرر می کند: هر کسی می تواند با رعایت قوانین و نظامات از مباحات استفاده کند و ماده 27قانون مدنی مباحات را شامل اموال و حقوق مالی می داند که مالک خاص نداشته،سایر افراد حق انتفاع از آن را دارند. لذا ایجاد هر گونه مانع مانند سد معبر یا ایجاد مانع برای پارک خودرو ممنوع و در قالب جرم قابل تعقیب است.

* رفتار صاحب مغازه (کوبیدن تابلو آهنی  روی کاپوت ماشین شخص مورد نظر ) که سبب تخریب کاپوت ماشینش شده در تعریف جرم تخریب قرار گرفته ،مستند به ماده 677قانون مجازات اسلامی مستحق کیفر حبس از شش ماه تا سه سال  است

اما بازداشت صاحب مغازه بنا بر ماده 237قانون آیین دادرسی کیفری ممکن نبوده مگر اینکه  پس از ارائه گزارش به دادستان یا جانشین وی،مقام قضایی ،مستند به ماده247تا250دستور تحت نظر بودن متهم را مستند به ماده47و48و49و50صادر کرده باشند که البته با توجه به موقعیت متهم لازم بوده مفاد ماده 238و217و سایر الزامات قانونی تعریف شده در این قانون رعایت میشد.

 در ماده570تا587قانون مجازات اسلامی راجع به تقصیرات مستخدمین دولتی اعم از صاحب منصبان،کارمندان دولت، کارکنان قضایی و..تعیین تکلیف شده است مثلا دستور بازداشت بدون موجب قانونی به استناد ماده575سبب محرومیت از سمت قضایی و انفصال از مشاغل دولتی به مدت5سال میشود یا به موجب ماده583 توقیف و بازداشت غیرقانونی مشمول کیفر حبس از یک تا سه سال می شود.

وکیل دادگستری-شیراز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر