تصمیم تحریک‌آمیز بن‌گویر مقام‌های صهیونیست را هم به وحشت انداخت/ فلسطینیان: این یعنی اعلان جنگ

مقامات فلسطینی و رژیم صهیونیستی و احزاب حریدیم به تصمیم وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر درخصوص اجازه ادای مراسم تلمودی در داخل صحن‌های مسجد الاقصی واکنش نشان دادند.

تصمیم تحریک‌آمیز بن‌گویر مقام‌های صهیونیست را هم به وحشت انداخت/ فلسطینیان: این یعنی اعلان جنگ

به گزارش خبرآنلاین، پس از انجام اقدامات تحریک‌آمیز در سال‌های گذشته، ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه با اعلام تصمیم جدید خود به یهودیان اجازه داد در مسجد الاقصی نماز بخوانند تا به این ترتیب توافقات موسوم به حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی (استاتیک) را تغییر داده و خشم و محکومیت‌های زیادی را به وجود آورد.

این اقدام بن گویر علاوه بر خشم فلسطینیان در میان مقامات دولت رژیم اشغالگر نیز مخالفت‌هایی را در پی داشت که از جمله آنها یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم است. همچنین احزاب حریدیم نیز مخالفت خود با اقامه نماز یهودی در مسجد الاقصی به دلایل امنیتی و مذهبی را اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، اما بیشترین مخالفت‌ها و خشم‌ ایجاد شده از این تصمیم در مراجع مذهبی اسلامی مشاهده می‌شود که در راس آنها شورای اوقاف قدس و کمیته عالی اسلامی شهر قدس و پس از آن دولت اردن است. یک منبع که در اداره اوقاف اسلامی قدس نیز مسئولیت دارد در گفتگو با العربی الجدید اعلام کرد: آنچه بن گویر اعلام کرد یک شوک بود و نوعی سردرگمی به وجود آورد که به دنبال آن مقامات اوقاف خواستار تشکیل نشست اضطراری شدند.

شیخ عکرمه صبری، رئیس کمیته عالی اسلامی قدس و خطیب مسجد الاقصی در گفتگویی ویژه با العربی الجدید اعلام کرد: اظهارات بن گویر در مورد نماز خواندن شهرک‌نشینان در مسجد الاقصی نژادپرستانه و محکوم‌شدنی است و این به مثابه اعلان جنگ است و هرگز از سوی مسلمانان پذیرفتنی نیست و هرگز در برابر آن تسلیم نشده و به آن اهمیتی نمی‌دهند.

وی همچنین دولت رژیم صهیونیستی را مسئول کامل پیامدهای تصمیم جدید بن گویر دانسته و تاکید کرد فلسطینیان شهر قدس و عموم مردم فلسطین هرگز به وی و دیگران اجازه نخواهند داد که به حریم مسجد الاقصی تعرض کنند.

عکرمه صبری از فلسطینیان خواست کاملاً هوشیار بوده و دائماً در مسجد الاقصی حضور داشته باشند و از آن در برابر خطراتی که این مکان مقدس را تهدید می‌کند حمایت کنند.

بن گویر روز چهارشنبه اعلام کرد: من به عنوان یک مقام سیاسی به یهودیان اجازه می‌دهم در مسجد الاقصی نماز بخوانند و خودم نیز هفته گذشته به صورت شخصی این کار را انجام دادم.

اما یوآو گالانت در پی این اظهارات بن گویر گفت: در دولت یک نفر مانند یک مشعل آتشین عمل کرده و تلاش می‌کند خاورمیانه را به آتش بکشد.

پس از اظهارات بن گویر دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی نیز مجبور شد با صدور بیانیه‌ای اعلام کند: وضعیت کنونی در مسجد الاقصی تغییر نکرده و هرگز تغییر نخواهد کرد.

اما موضع‌گیری‌های مخالف با اظهارات بن گویر از سوی احزاب حریدیم نیز انجام شد که به بستن مسجد الاقصی به روی یهودیان تاکید دارد.

در همین راستا موشه اربل، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی از حزب شاس در مخالفت با اظهارات بن گویر گفت: کفر بزرگی که بن گویر مرتکب شده را نمی‌توان به آسانی از آن عبور کرد، هشدار در خصوص بالا رفتن از کوه هیکل موضع تمام خاخام‌های بزرگ اسرائیل در نسل‌های متمادی بوده است.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی وابسته به حزب یهودت هتوراه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بالا رفتن از کوه هیکل هشدارها و خطرات جدی در پی دارد، از نخست وزیر می‌خواهم اجاره ندهد وضعیت کنونی در کوه هیکل تغییر کند و اگر تغییراتی رخ داد باید کوه هیکل برای ورود یهودیان مسدود شود.

حاتم عبدالقادر از رهبران جنبش فتح و رئیس کمیته عالی اسلامی در گفتگو با العربی الجدید اظهارات بن گویر را تحریک آمیز و بی سابقه توصیف کرده و افزود: این پیامی است خطاب به جهان عربی و اسلامی که با ضعف خود راه را برای بن گویر باز کرده تا چنین اظهاراتی را انجام دهند، ما این اظهارات را بسیار خطرناک می‌دانیم و دولت اسرائیل را مسئول کامل هرگونه تغییر در وضعیت کنونی مسجد الاقصی به عنوان مسجدی اسلامی می‌دانیم، هر گونه تغییر در وضعیت کنونی پیامدهای خطرناکی داشته و تنها به عرصه قدس و فلسطین محدود نشده بلکه انعکاسات عربی و اسلامی نیز خواهد داشت.

عبدالقادر در ادامه تاکید کرد: جهان عربی و اسلامی را به مسئولیت‌پذیری در برابر اولین قبله و سومین حرم مسلمین در برابر دولت نژادپرست دعوت می‌کنیم، به ویژه اظهارات وزیر افراطی آن پیش از جشن‌های موسوم به خراب هیکل که حدود یک ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی همچنین نسبت به تحریک شهرک‌نشینان به این اظهارات برای حمله به مسجد الاقصی و اقامه نماز در این مکان مقدس ابراز نگرانی کرد.

عبدالقادر نسبت به پیامدهای خطرناک این اظهارات هشدار داده و تاکید کرد: مردم شهر قدس هرگز در برابر چنین اقداماتی که در پی تحمیل واقعیت‌های جدید در مسجد الاقصی هستند دست بسته نیست.

زیاد ابحیص، متخصص در امور مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی نیز در گفتگو با العربی الجدید اعلام کرد: اظهارات بن گویر اعلام رسمی سیاست‌هایی است که از پنج سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و برای تحمیل اجرای مناسک توراتی در مسجد الاقصی تلاش می‌کند تا از آن به عنوان اهرمی استعماری برای تغییر هویت این مکان مقدس و تحمیل جانشینی مذهبی جدید در آن استفاده می‌شود چرا که آن را دروازه ورودی حل و فصل قطعی مناقشات در تمام فلسطین می‌دانند.

ابحیص افزود: چنین اقداماتی جرقه‌ای است که ما را وارد طوفان الاقصی کرد و این خطی استراتژیک است که باید درگیری بر آن بنا شود تا آنچه مقاومت آن برنامه ریزی کرده و در پی تحمیل آن به طرف مقابل است تحکیم گردد.

ابحیص ادامه داد آنچه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان تفاهمات خود با وزیر خارجه آمریکا در اکتبر 2015 در خصوص وضعیت کنونی اعلام کرد و آن را «مفهوم متغیر» تلقی نمود به معنای آن است که وضعیت کنونی تا زمانی که در مورد آن صحبت شده بدون تغییر بوده و هر گونه تغییر اضافه شده بر آن به بخشی از «وضعیت کنونی» تبدیل می‌شود.

وی افزود: هنگامی که نتانیاهو پس از نماز یهودیان در مسجد الاقصی می‌گوید اسرائیل به وضعیت کنونی پایبند است به معنای آن است که نماز یهودیان در آن به بخشی از وضعیت کنونی فعلی تبدیل شده است و این در واقع تکمیل کننده عملی چیزی است که بن گویر آغاز کرده است در حالی که عرصه رسمی نیز درگیر بی تفاوتی شده است.

خالد زبارقه، یک وکیل فلسطینی اعلام کرد اظهارات بن گویر تعرض آشکار به تقدس مسجد الاقصی و حقوق مسلمانان است.

وی گفتگو با العربی الجدید گفت: این تصویر واقعی و هدف حقیقی پروژه صهیونیسم در اراضی فلسطینی را نشان می‌دهد، این اعتراف صریح و آشکاری از سوی یک وزیر دولت اسرائیل است که تلاش می‌کند وضعیت کنونی و حقوقی مسجد الاقصی را تغییر دهد، این یک موضع‌گیری مهم است چرا که اشغالگران اسرائیلی در گذشته مقاصد خود برای تغییر در وضعیت کنونی را انکار می‌کردند و به‌طور رسمی منکر اجازه دادن به شهرک نشینان برای اجرای مناسک یهودی در محوطه‌های مسجد الاقصی بودند، اما امروز این موضع‌گیری بن گویر آنچه در گذشته نسبت به آن هشدار می‌دادیم را ثابت کرد، این اعتراف و اقراری از سوی بن گویر است که اهمیت زیادی در کشف مقاصد واقعی اسرائیل دارد.

زبارقه تاکید کرد: تمام تلاش‌های اشغالگران برای تحمیل طرح‌های یهودی سازی مسجد الاقصی تلاش‌های بی فایده است و نمی‌تواند به آنها برای تحمیل هویت یهودی به این مکان مقدس با قدرت سلاح کمک کند و لازمه این شرایط تحرک همگان برای جلوگیری از این تجاوز آشکار است. این اظهارات همچنین وصایت اردن بر مسجد الاقصی را تضعیف می‌کند، لذا ملک عبدالله که این وصایت را از پدران خود به ارث برده باید برای جلوگیری از این تجاوز به تقدس مسجد الاقصی جلوگیری نماید و باید بدانیم که آنچه از هویت مذهبی این مکان مقدس حفاظت می‌کند حضور دائمی مسلمانان در آن است.

گروهی از شهرک‌نشین‌های افراطی نیز پیشتر به مسجد الاقصی یورش برده و با حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی، آیین‌های تلمودی را در صحن‌های آن به جا آوردند.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر