کشف یک تخته سنگ سفید بیگانه در مریخ

دانشمندان ناسا در تلاش برای یافتن منشاء تخته سنگی عجیب هستند که تصویرش حدود یک ماه پیش توسط مریخ نورد استقامت ثبت و به زمین فرستاده شده است.

کشف یک تخته سنگ سفید بیگانه در مریخ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهارمین کارزار علمی مریخ‌نورد استقامت به کاوش برای یافتن شواهدی از ذخایر معدنی درون دهانه جزرو اختصاص دارد تا شاید با استفاده از آن بتوان به سرنخ‌هایی از تاریخ سیاره سرخ دست پیدا کرد.

در میانه این کارزار علمی استقامت با ناوبری خودکار حدود 200 متر را طی کرد تا به نخستین توقفگاه در مونت واشبرن برسد. در این تپه پوشیده از تخته سنگ بود که نگاه دوربین استقامت به چیزی عجیب افتاد.

تخته‌سنگی سفید با عرض تقریبی 54 سانتی‌متر و ارتفاع تقریبی  42 سانتی‌متر که در زمینه پوشیده از تخته سنگ‌های تیره می‌درخشید.

تیم پژوهشی ناسا این صخره را «نقطه آتوکو» نامید. نقطه آتوکو صخره‌ای به رنگ روشن در گرند کنیون است.

برد گارچینسکی یکی از دانشمندان اصلی تیم پژوهشی ناسا تنوع ترکیبات و بافت‌های موجود در مونت‌واشبرن را هیجان انگیز توصیف کرد و گفت: «در میان این ترکیب متنوع و سنگ‌های گوناگون این تخته سنگ توجه ما را به خود جلب کرده است.»

تجزیه و تحلیل‌های ناسا نشان می‌دهد که تخته سنگ «نقطه آتوکو» از پروکسین و فلدسپات، دو کانی سنگ‌ساز که معمولا در سنگ‌های آذرین یافت می‌شوند؛ تشکیل شده است.

این تخته سنگ با در نظر گرفتن اندازه، شکل و ترکیبات تشکیل‌دهنده کریستالی در نظر دانشمندان در نوع خود بی‌نظیر است.

کشف یک تخته سنگ سفید بیگانه در مریخ / عکس

چگونگی پدید آمدن این تخته سنگ مشخص نیست. برخی دانشمندان بر این باورند که مواد معدنی تشکیل دهنده این سنگ در لایه‌ای زا ماگمای موجود در زیر سطح سیاره ساخته شده است که در لبه دهانه قرار دارد. حال پرسش این است که تخته سنگ چگونه به این مکان نقل مکان کرده است. تیم پژوهشی ناسا با اشاره به استثنایی بودن «نقطه آتوکو» تاکید کرد که این ابتدای راه است و احتمالا چیزهای بسیار شگفت‌انگیزی در انتظار کشف شدن نشسته‌اند.

مریخ‌نورد استقامت در سال 2021 بر مریخ فرود آمد و از آن زمان تا کنون در حال کاوش در دهانه جزرو است. دانشمندان بر این باور هستند که این دهانه زمانی یک دریاچه باستانی بوده است.

منبع: سان

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر