جنگنده اف ۲۲ به سلاحی مرگبار مجهز شد

لاکهید مارتین جزئیات جدیدی در مورد موشک هایپرسونیک ماکو منتشر کرده که وعده می‌دهد اولین سلاح هایپرسونیک در جهان باشد که از F-۲۲ رپتور شلیک می‌شود.

جنگنده اف 22 به سلاحی مرگبار مجهز شد

امیرمسعود عابدین_ موشک جدید لاکهید مارتین به نام ماکو، به مدت هفت سال در دست توسعه بوده و توسط مقامات لاکهید، به‌عنوان یک سیستم تسلیحاتی چندگانه با قابلیت حمله دریایی، دفاع ضد هوایی و انواع دیگر عملیات‌ حمله سطحی معرفی شده است.

موشک‌های هایپرسونیک سلاح‌هایی هستند که قادر به دستیابی به سرعت‌های پایدار بیش از 5 ماخ در حین مانور هستند. علاوه بر سرعت زیاد، تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی مسیر نیز رهگیری این سلاح‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

جنگنده اف 22 به سلاحی مرگبار مجهز شد

سرعت و مانور بالای ماکو این امکان را به آن می‌دهد تا به سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته نفوذ کند و با اهدافی با سرعت مافوق صوت یا کمتر از آن، بسته به نیاز مأموریت درگیر شود».

در مجموع حدود 35 میلیون دلار در سه قرارداد توسعه جداگانه برای ساخت این موشک، به لاکهید مارتین اعطا شد. هدف این بود که سلاحی به کار گرفته شود تا بتواند به‌طور مؤثر با اهداف ضد دسترس منطقه چین در اقیانوس آرام درگیر شود.

جنگنده اف 22 به سلاحی مرگبار مجهز شد

موشک‌های هایپرسونیک بیش از حد بزرگ هستند و نمی‌توانند در محل تسلیحات داخلی جنگنده‌های رادارگریز قرار بگیرند. توانایی موشک ماکو برای پرتاب از داخل جنگنده‌های رادارگریز آمریکا به‌طور چشمگیری بردارهای این سلاح را افزایش می‌دهد. رهگیری یک سلاح با سرعت بیش از 5 ماخ، ممکن است امروز پیشنهادی بسیار دشوار حتی برای پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی باشد و رهگیری آن از هر نقطه‌ای سخت‌تر خواهد بود.

جنگنده اف 22 به سلاحی مرگبار مجهز شد

لاکهید مارتین این سلاح را به‌گونه‌ای طراحی کرد که تقریباً توسط هر هواپیمای موجود در ناوگان ایالات‌متحده که دارای تیغه‌های استاندارد 30 اینچی است، حمل می‌شود. این بدان معناست که موشک ماکو می‌تواند یکی دیگر از سلاح‌های دوربرد جدید در نیروی دریایی، در کنار موشک هوا به هوا AIM-174B باشد.

این سلاح علاوه بر F22 رپتور، می‌تواند توسط F-35A های نیروی هوایی و F-35C های نیروی دریایی حمل شود. تنها هواپیمای رادارگریز آمریکایی که نمی‌تواند این موشک جدید را حمل کند، F-35B است؛ چرا که ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی آن به دلیل وجود فن بالابر محدود شده است.

جنگنده اف 22 به سلاحی مرگبار مجهز شد

این موشک جدید جزو اولین موشک‌های لاکهید مارتین بود که به‌طور کامل در یک محیط دیجیتال طراحی شد. این اقدام مطابق با تلاش‌های پنتاگون برای استفاده از طراحی و آزمایش دیجیتال برای کاهش هزینه‌ها است.

نام این موشک، از سریع‌ترین کوسه جهان گرفته شده است که می‌تواند با سرعت 74 کیلومتر بر ساعت شنا کند. این نام، مناسب برای سلاحی است که قادر است با سرعتی بیش از 6172 کیلومتر در آسمان حرکت کند.

منبع: sandboxx

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر