۵ دلیل اضافه وزن ناگهانی

افزایش وزن ناخواسته ممکن است ناشی از برخی تغییرات سبک زندگی مانند: اختلال در روند خواب شبانه، ترک سیگار و ... باشد. در برخی موارد نیز می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی، بی‌خوابی و اختلالات تیروئیدی باشد.

5 دلیل اضافه وزن ناگهانی

به گزارش خبرآنلاین، برخی علل احتمالی افزایش وزن غیرارادی عبارتند از:

1. مصرف دارو

در موارد متعدد، مصرف انواع خاصی از داروها، مانند داروهای ضد روان پریشی، ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها، داروهای کنترل دیابت و فشار خون، ممکن است باعث افزایش وزن ناخواسته شوند.

2. بی‌خوابی

کمبود خواب می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی بدن تأثیر بگذارد و مختل کردن عملکردهای داخلی، از جمله ایجاد نوسان در هورمون‌های گرسنگی و تحریک به پرخوری، سبب افزایش وزن شود.

3. اختلال تیروئید

کم‌کاری تیروئید بر بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله سرعت متابولیسم، تأثیر منفی می‌گذارد و به مرور زمان سبب چاقی ناخواسته می‌شود.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک

این عارضه با چندین ناهنجاری هورمونی مشخص می‌شود. زنان مبتلا به PCOS معمولاً دارای مقاومت به انسولین هستند و در ادامه ممکن است دچار افزایش وزن شوند. هم‌چنین افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سطح کلسترول بالا هستند. هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد؛ اما تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند به کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین کمک کند.

5. مشکلات کلیوی

کلیه‌ها مسئول تصفیه مواد زائد و مایعات از بدن هستند. اگر آسیب ببینند، ممکن است به درستی مواد زائد را دفع نکنند و بدن مایعات را در خود نگه دارد و در نتیجه منجر به افزایش وزن شود.

منبع: medicalnewstoday

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر