نکات خیساندن حبوبات و مدت زمان لازم برای خیساندن انواع حبوبات

نفخ و شکم درد از جمله مشکلات گوارشی است که به علت عدم توجه به اصول خیساندن حبوبات پیش از پخت غذا پیش می آید. اگر اصول خیسانده شدن به درستی صورت بگیرد جدای از خوش طعم شدن، نفخ آن نیز گرفته می شود و هیچ گونه مشکلات گوارشی را ایجاد نمی کند.

نکات خیساندن حبوبات و مدت زمان لازم برای خیساندن انواع حبوبات

به عنوان نکات خیساندن حبوبات باید گفت به اقدامی گفته می شود که پیش از پخت غذا انجام می گیرد. بسیاری از افراد این کار را ناخودآگاه انجام می دهند اما آگاهی ای از فواید آن ندارند اما یکی از موثر ترین فواید آن کاهش نفخ حبوبات است و به هضم بهتر کمک می کند. حبوباتی که پیش از پخت غذا در زمان مناسب خیس می خورند، زودتر به درجه پخت می رسند و هنگام پخت بافت نرم تری در غذا پیدا می کنند. این روش برای حبوباتی مناسب است که مثل نخود بافت سفتی دارند و مغز آن ها پس از پخته شدن باز هم کمی خام می ماند و این عملکرد در یکنواخت شدن مسیر پخت و پز تاثیر بالایی دارد.

حبوبات را برای زمان معلوم 8 تا 12 ساعت خیس کنید یا در صورت شرایط تمام شب ( همان 12 ساعت) در آب نگه دارید. پس از گذشت این ساعات، حبوبات را آبکش کنید و آب آن را دور بریزید. حبوبات پس از خیس کردن ظاهری چروک دارند اما پس از پخت دوباره به حالت قبل بر می گردند.

روش های مختلف خیساندن حبوبات

روش سنتی: ( 8 تا 12 ساعت)

در روش سنتی باید حبوبات را در یک کاسه قرار داد و تا جایی آب سرد بریزید تا سطح آنها را کاملا بپوشاند.
بهتر است حبوبات را برای زمان 8 تا 12 ساعت خیس کنید یا در صورت امکان تمام شب یا همان 12 ساعت را در آب بگذارید.
پس از خیس کردن کامل حبوبات، آن ها را آبکش کنید و آب آن را دور بریزید.

روش داغ: ( 24ساعت )

در روش داغ، تمام حبوبات مد نظر را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و برای هر 2 فنجان حبوبات، 10 فنجان آب به آن اضافه نمایید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و فرصت دهید آب به مدت 3 دقیقه به جوش برسد. در نهایت حبوبات را از روی حرارت برداشته و آنها را بپوشانید و فرصت دهید به مدت 24 ساعت در آب بماند. پس از پایان مدت زمان خیس کردن، آب حبوبات را دور بریزید و هرگز آن را به غذا افزوده نکنید.

روش های مختلف خیساندن حبوبات

مدت زمان لازم برای خیساندن انواع حبوبات

مدت زمان لازم برای خیس کردن لوبیا چشم بلبلی:

خیس کردن لوبیا چشم بلبلی برای 10 تا 12 ساعت و پخت برای 50 دقیقه

مدت زمان لازم برای خیس کردن لوبیا قورمه سبزی:

خیس کردن لوبیا قرمه سبزی برای 10 تا 12 ساعت و پخت بین 50 تا 90 دقیقه.

مدت زمان لازم برای خیس کردن ماش و نخود:

خیس کردن ماش و نخود تا 10 ساعت و پخت بین 50 تا 90 دقیقه

مدت زمان لازم برای خیس کردن لوبیا چیتی:

خیس کردن لوبیا چیتی بین 8 تا 12 ساعت و پخت برای لوبیا چیتی 90 دقیقه و برای نخود سبز 90 دقیقه

مدت زمان لازم برای خیس کردن لپه قیمه:

لپه از دسته حبوباتی است که نیاز به خیس کردن ندارد اما در صورت تمایل می‌توانید برای 20 تا 30 دقیقه آن ها را خیس کنید. مدت زمان پخت آن ها نیز بسته به مرغوبیت لپه، کمتر از یک ساعت می باشد.

مدت زمان لازم برای خیس کردن عدس و دال عدس:

این حبوبات نیازی به خیس کردن ندارند و زمان پخت آن ها به ترتیب 40 و 30 دقیقه است.

مدت زمان لازم برای خیساندن حبوبات

شیوه ها و نکات خیساندن حبوبات

بررسی نکات خیساندن حبوبات به صورت سریع:

در روش پخت سریع حبوبات را در آب ریخته و برای 5 دقیقه با حرارت بالا و برای 5 دقیقه دیگر با حرارت ملایم به جوش برسانید. سپس حبوبات را در همین آب جوشیده شده برای زمان یک ساعت خیس نگه دارید این روش معادل 8 تا 10 ساعت خیساندن حبوبات است و پس از گذشت این یک ساعت حبوبات را از آب، آبکش کنید.

بررسی نکات خیساندن حبوبات با استفاده از فلاسک چای:

به نظر روش جالبی است که حبوبات را در فلاسکی پر شده از آب بریزید ( البته آب جوشیده شده ) سپس برای یک شب به آن استراحت دهید. با این روش مدت زمان لازم برای پخت حبوبات بسیار کمتر می شود.

بررسی نکات خیساندن حبوبات به روش خیساندن طولانی:

حبوبات را بشویید و برای زمان 8 ساعت در آب خیس کنید ( بهترین زمان، زمان یک شب کامل ). بهتر است بدانید که اگر بیشتر از 12 ساعت در آب خیس باشند، بافت و مزه خود را از دست می دهند.
آب باید به میزانی برای خیساندن به حبوبات افزوده شوند که تمام سطح حبوبات را بپوشاند به این علت که حبوبات با جذب آب به خود بزرگ می شوند و از سطح آب کاسته می شود. در نهایت با آبکش حبوبات، آب ظرف را دور بریزید.

خیساندن حبوبات به صورت سریع و طولانی

روش صحیح خیساندن حبوبات

یکی از مهم‌ترین منابع ارزشی خوراکی برای تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان حبوبات هستند که تغذیه از آن‌ها از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه به شدت توصیه می شود.
هر کدام از حبوبات بسته به نوع خود برای بدن بسیار پر فایده هستند و نمی توان هیچکدام از آن ها را از لیست برنامه غذایی حذف کرد. پس حبوبات بهترین جایگزین برای افرادی است که به هر علتی گوشت مصرف نمی کنند و تنها چاره مصرف حبوبات برای ارسال پروتئین به بدن است.
اما اگر حبوبات به درستی پخته نشوند، مشکلاتی مثل نفخ، دل درد و دل پیچه را ایجاد می کند و درست ترین روش برای جلوگیری از این مشکل خیساندن آن ها است تا کاملا نفخ حبوبات گرفته شود.
اکنون زمان آبکشی کردن حبوبات است. حبوبات را پس از تمیز کردن از صافی رد کنید و همراه با آب سرد شست و شو دهید. توصیه می شود برای این شست و شو از دست های خود کمک بگیرید تا تمام آلودگی ها از بین بروند.

روش صحیح خیس کردن حبوبات

در پایان مقاله شما را با دیگر مقالات مثل پخت سریع حبوبات، میزان کالری حبوبات و فریز کردن حبوبات آشنا می سازیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر