رئیس انجمن تلفن همراه: برای تولید گوشی موبایل ارز می‌گیرند در حالی که گوشی دکمه‌ای هم‌نمی‌توانیم تولید کنیم

رئیس انجمن تلفن همراه گفت: عده ای برای تولید تلفن همرا با تکنولوژی روز در کشور ارز دریافت میکنند درحالی که گوشی دکمه‌ای با کیفیت هم نمی‌توانیم تولید کنیم.

رئیس انجمن تلفن همراه: برای تولید گوشی موبایل ارز می‌گیرند در حالی که گوشی دکمه‌ای هم‌نمی‌توانیم تولید کنیم

به گزارش خبرنگار خبرانلاین عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی با ارائه مستنداتی از نامه ارسالی به رئیس جهموری بیان کرد: ما در این نامه صرفا مطالبات صنفی خود را مطرح کردیم که برخی در دولت به این نامه نگاه سیاسی داشتند، از اینجا رسما اعلام میکنم انجمن تلفن همراه و تبلت ایران هیچ‌گونه مواضع سیاسی ندارد و در انتخابات هم موضعی نداشتیم ولی همه اعضا به پشتوانه شخصیت حقیقی خودشان در آن شرکت کردند.

اسدی در رابطه با محتوای نامه عنوان کرد: از اوایل دولت سیزدهم این مطالبات وجود داشت که در تلفن همراه شفافیت وجود ندارد ما از سال 1400 به بعد هیچ گونه آماری در انجمن دریافت نکردیم در حالی که قبل از آن به این امار و اطلاعات به طور ماهیانه دسترسی داشتیم و پس از پالایش و آنالیز در قالب یک داکیومنت به اعضای مرتبط صنف و افکار عمومی ارائه میدادیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاع نداریم سهم هر برند و مدل تلفن همراه در بازار چه میزان است، حتی آماری مبنی بر اینکه چه تعداد کالا وارد کشور شده، چه میزان اکتیو شده و چه میزان رسوب شده نداریم؛ تا منابع ارزی کشور مدیریت شود و رقابت منفی شکل نگیرد، به رئیس جمهور منتخب نیز اطلاعاتی را که مطالبه داریم منتقل کردیم.

در این نشست اعلام شد: انجمن اطلاعات محرمانه شرکت هارا نمی‌خواهد و صرفا آماری همچون میزان ارزی که به موبایل تخصیص داده می‌شود، زمان انتظار در صف تخصیص و تفکیک میزان منشا ارز که چه میزان صادراتی و چه میزان بانکی ست مدنظر انجمن است که امکان تنظیم بازار را برای ما فراهم کند.

اسدی در ادامه به آمار های واردات تلفن همراه در گمرک اشاره کرد و گفت: امسال 17 درصد کمتر واردات صورت گرفته و طبق آمار غیر رسمی شرکت اولی که بازار را در دست دارد 11 برابر بیشتر از شرکت دوم واردات داشته.

رییس انجمن صنف تلفن همراه در رابطه با تولید در این صنف اعلام کرد: در نامه ارائه شده به رئیس جمهور هم به ارزوی مان برای تحقق این واقعه اشاره کردیم اما واقعیت این است در ارائه گوشی های دکمه‌ای با کیفیت هم ناتوانیم، در حالی که عده ای به بهانه تولید داخل ارز دریافت می‌کنند، درحالی که از بین 700 شرکت واردات موبایل در کشور برخی  به دلیل تخصیص ناعادلانه مجبور به تعدیل نیرو شدند.

 عضو صنف تلفن همراه شرح داد: در سال گذشته دولت از طریق آیفون 13 و 14 تا 4 هزار میلیارد درامد کسب کرده و همچنین حدود 500 میلیون دلار آیفون 14 و 15 به طور غیر رسمی وارد کشور شده که ارز آن هم با حساب های یکبار مصرف خارج شد.

با توجه به ابهام پیرامون درخواست انجمن از دولت برای ارائه آمار و عدم تعامل مستقیم انجمن با شرکت‌ها توضیح داده شد: انجمن یک حدود اختیاراتی دارد و جمع‌آوری اطلاعات از بازار بار حقوقی دارد و  متولی این امر دولت است، می‌شود برخی اطلاعات را به اختیار از شرکت‌ها گرفت ولی تمایلی به ارائه اطلاعات درون سازمانی ندارند یا اطلاعات موثق نیست.

سید حسین سادات حسینی دیگر مقام اتاق اصناف در حاشیه این نشست گفت: از سال 96 به بعد داخل کشور هیچ برندی نمایندگی خدمات پس از فروش نداشته و زمانی که نمایندگی نباشد از سمت شرکت مادر حمایت نمی‌شود و  مثل سابق درامد دلاری برای شرکت‌ها به همراه نخواهد داشت.

سادات حسینی نیز ضمن تایید قاچاق در بازار آیفون 14 و 15 عنوان کرد: دلیل این اتفاق بحث رجیستری ست وگرنه بازار تلفن همراه یکی از شفاف ترین اصناف است، چرا که کالایی ست که شناسه دارد.

او در آخر بیان کرد: ارز دو نرخی همیشه باعث فساد می‌شود.

223228

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر