جنگنده‌ای که ۵۰ سال پس از تولید هنوز پرطرفدار است / عکس

جنگنده اف ۱۶ که در ابتدا به عنوان یک جنگنده کوچک، سبک و فوق‌العاده چابک طراحی شده بود، خیلی زود به عنوان یک جنگنده چند منظوره تمام و کمال به کار گرفته شد و پس از گذشت نیم قرن همچنان مورد تقاضا است.

جنگنده‌ای که 50 سال پس از تولید هنوز پرطرفدار است / عکس

به گزارش خبرآنلاین، جت جنگنده اف-16 تولید شرکت لاکهید مارتین با گذشت پنج دهه از اولین پرواز خود همچنان در کانون توجه قرار دارد.

جنگنده‌های اف-16 به تازگی در نمایشگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا به نام «ریات»‌ که گفته می‌شود بزرگترین نمایشگاه هوایی نظامی جهان است، نمایشی بسیار فنی در آسمان ارائه دادند.

جنگنده‌ای که 50 سال پس از تولید هنوز پرطرفدار است / عکس

به نقل از یورونیوز، اورلاندو سانچز جونیور، معاون و مدیر کل گروه جنگنده یکپارچه لاکهید مارتین، می‌گوید امسال برای شرکت وی، پنجاهمین سال «تاثیرگذاری بر ناتو و بر سراسر جهان» است. اولین پرواز جنگنده اف-16 در سال 1974 و یک ماه زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفت.

در آن زمان، خلبان «خلبان فیل اوستریچر» فقط قرار بود نمونه این جنگنده را برای راندن سریع روی زمین در پیست فرودگاه پایگاه نظامی نیروهای هوایی ایالات متحده در کالیفرنیا آزمایش کند. اما این حرکت آزمایشی به یک پرواز نفس‌بر 6 دقیقه‌ای تبدیل شد.

سانچز درباره این جنگنده می‌گوید: «اف-16 خاص است، زیرا از همان ابتدا با نگاه به تطبیق‌پذیری و همه‌کارگی طراحی شد و 50 سال است که ثابت کرده با نیازهای کشوری که آن را می‌خرد سازگار می‌شود و شراکت‌های جدید ایجاد می‌کند. ما به تازگی 4600امین اف-16 خود را [به مشتری] تحویل دادیم. در این بازه زمانی، شاهد تولید بیش از 12 نسل هواپیماهای جدید بوده‌ایم. ما بیش از 142 طرح مختلف [از این هواپیما] را دیده‌ایم و اکنون 4600 جنگنده در 25 کشور – و به زودی 26 کشور – پرواز می‌کنند. بنابراین اف-16 خاص است، زیرا با زمانه هم سازگار است.»

این هواپیما همچنان یک جنگنده کلیدی ناتو در اروپا محسوب می‌شود. در این قاره، بیش از 700 فروند از این هواپیما عملیاتی است و چندین کشور اروپایی را قادر می‌سازد تا از حریم هوایی خود محافظت کنند.

درخواست برای جنگنده اف-16 از خواسته‌های رئیس‌جمهوری اوکراین در بحبوبه حمله روسیه به این کشور بوده است. اوکراین می‌خواهد با دستیابی به این جنگنده برتری رزمی در هوا پیدا کند. سانچز درباره اهمیت این هواپیما برای ناتو نیز می‌گوید:‌ «اف-16 واقعاً برای اتحاد ناتو مهم است، زیرا نه تنها فناوری پیشرفته‌ای دارد که به نبردهای امروزی بی‌ارتباط نیست، بلکه همکاری عملی همه اعضای ناتو را به شکل قابل اجرایی ممکن می‌سازد.»

جنگنده‌ای که 50 سال پس از تولید هنوز پرطرفدار است / عکس

جنگنده اف-16 در تأسیسات لاکهید مارتین در منطقه گرین ویل در ایالت کارولینای جنوبی تولید می‌شود.

مسئولان این شرکت می‌گویند جنگنده اف-16 عمر سازه‌ای طولانی و معادل 12 هزار ساعت دارد که این رقم معادل حداقل 40 سال عمر مفید در اکثر نیروهای هوایی است.

امروزه اف-16 در ایالات متحده کم کم جای خود را به اف-35 می‌دهد که آن هم ساخت همین شرکت است. برخی نیروهای هوایی کشورهای عضو ناتو نیز اف-35 را که توانایی رزمی جدیدتری دارد، جایگزین اف-16 می‌کنند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر