علت نفخ زیاد شکم و نحوه رفع آن

علت نفخ زیاد شکم را در این مطلب قرار است برای شما همراهان عزیز بررسی کرده و آگاهی تان را در این زمینه بالا تر ببرم تا بتوانید در صورت نیاز برای درمان مشکلاتی که منجر به نفخ شدید می شوند اقدام نمایید.

علت نفخ زیاد شکم و نحوه رفع آن

علت نفخ زیاد شکم می تواند در هر فردی بنا به شرایطی که دارد متفاوت باشد و بسیاری از این نفخ ها به دلایل بسیار زیادی همانند بیش از حد غذا خوردن و یا خوردن غذا هایی که باعث نفخ می باشد است و نیازی به نگرانی در این زمینه نخواهد ولی لازم است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و علت های این مشکل را در هر فرد بدانید تا بتوانید اگر مشکلی جدی در این زمینه دارید آن را سریع تر پیشگیری کنید تا زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

بیماری های گوارشی و نفخ

آشنایی با علت نفخ زیاد شکم

نفخ شکمی یکی از مشکلات بسیار شایعی می باشد که خیلی از افراد جامعه این روز ها با آن درگیر می باشند. در واقع این مشکل می تواند منجر به عارضه های ناخواسته ای شده و در محیط اجتماعی و … فرد دچار مشکل خواهد شد. در واقع این مشکل می تواند عارضه های بسیار بدی را با خودش داشته باشد از این رو دارای اهمیت بوده و شما باید با علل این مشکل آشنا شوید تا در صورت نیاز با درمان مشکلات بدنی خود بتوانید از این مورد پیشگیری کنید.

بیماری های گوارشی

مهم ترین عامل این مشکل بیماری های گوارشی می باشد و اگر شما به هر کدام از این بیماری ها دچار باشید باید سعی کنید با دارو ها و روش های دیگر آن ها را کنترل کرده تا به درمان کاملشان دسترسی پیدا نمایید. بیماری های مهم در این زمینه شامل سوء هاضمه و روده تحریک پذیر می باشد و باید بدانید که بسیاری از افراد به این دو مورد مبتلا می باشند. این بیماری ها می تواند تغییراتی را در الگوی مدفوع، نفخ و احساس پر شدن زود رس می باشد و می تواند مشکلات بی شمار دیگری را نیز برای هر فردی به صورت خاص داشته باشد. یک سری از غذا ها هستند که این مورد را تشدید می کنند از این رو اگر غذا های تند، چرب و فیبر دار بیش از حد بخورید امکان بروز نفخ در شما دو برابر خواهد شد. البته که داشتن یک رژیم غذایی خاص در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد و باعث بهبودی شما در این بیماری ها و مشکلات آن ها خواهد شد.

استفاده از غذا های فیبر دار به میزان زیاد

یکی دیگر از علل نفخ های شدید و بی مورد خوردن غذا های پر فیبر و یا فیبر دار به میزان زیاد می باشد. فیبر برای بدن بسیار خوب می باشد و می تواند از بروز انواع سرطان ها پیشگیری نماید. غذا های دارای فیبر زیاد شامل نخود، لوبیا، لپه، جو، کلم و بروکلی می باشد و می تواند منجر به ایجاد نفخ شدید شود. گروه های غذایی دارای دو نوع فیبر می باشد و یکی از آن ها حلال و دیگری غیر قابل حب می باشد. فیبر های قابل حل شامل میوه ها می باشد و سبزیجاتی مانند جو و ذرت نیز از این مدل هستند و نوع غیر قابل حل شدن یک فرایند زیادی نیاز دارد تا بتواند در دستگاه گوارش حل شود و همین مورد ها می تواند منجر به ایجاد گاز های شدید در روده ها شود.

نفخ شدید

خوردن غذا های نا مناسب

داشتن تغذیه نامناسب نیز می تواند باعث بروز گاز های شدید روده ای شده و آبروی شما را در محیط های اجتماعی ببرد. در واقع غذا های چرب و سنگین و غذا های تند فشار بسیار زیادی را روی افراد ایجاد خواهد کرد و منجر به کند شدن حرکت های روده ای شده و در نهایت با کندی باعث بروز کمبود جا برای جذب مواد خوراکی می شود.

تغییرات شدید هورمونی

تغییرات هورمونی مانند قاعدگی و یا تغییرات هورمونی در مردان در سنین متفاوت می تواند باعث بروز نفخ های شدید شود. استرس و اضطراب از دیگر تغییراتی در بدن هستند که می توانند این مورد را ایجاد کرده و افراد را در شرایط بسیار متفاوت آزار دهند. تغییرات هورمونی عاملی بسیار مهم در این زمینه خواهد بود.

کمبود آب در بدن

یکی از مهم ترین عناصر در بدن آب می باشد و حدودا بیش از نیمی از وزن بدن انسان را آب تشکیل داده است و باید بدانید که این مورد اهمیت بالایی داشته و در صورتی که بدن با کمبود آن رو به رو شود دچار خشکی روده ها خواهد شد و موادی که باید در طی روده ها به نرمی حرکت کنند به کندی حرکت می کنند و این مورد می تواند به تنهایی منجر به ایجاد نفخ شود. برای پیشگیری از این مورد بهتر است در روز به اندازه کافی آب بنوشید و در این زمینه زیاده روی نکنید.

گاز زیاد در روده

بیماری سیبو

یکی از بیماری هایی که می تواند منجر به ایجاد نفخ شدید در بدن شود بیماری سیبو می باشد. در واقع در روده کوچک در این بیماری باکتری های زیادی وجود دارد و این باکتری ها می تواند باعث بروز نفخ شکمی شده زیرا با تجزیه مواد غذایی آن ها را تبدیل به متان می کند.

استرس و اضطراب

عامل بسیاری از بیماری های جسمی و جنسی استرس و اضطراب می باشد. در واقع این دو مورد می توانند مشکلات شدید گوارشی را برای هر فردی ایجاد نمایند و از مهم ترین این موارد می توان به نفخ شکم اشاره کرد. اضطراب و استرس بر روده ها تاثیراتی دارند و منجر به کاهش و یا تشدید حرکات مواد غذایی در روده ها می شوند و همین دو حالت نیز می تواند گاز های شدیدی را در بدن ایجاد نماید.

نداشتن تجرک کافی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است افراد دچار نفخ شدید شوند این است که به اندازه کافی در طی روز فعالیت ندارند و نمی توانند به مدت زمان طولانی نشسته و یا دراز کشیده هستند. با این کار ها معمولا حرکات روده ای کم می شود و می تواند باعث بروز این مشکل شده و فرد را خجالت زده خواهد کرد. کاهش میزان خون رسانی به دستگاه گوارش هم می تواند مشکلاتی مشابه ایجاد کند و شما برای این که بتوانید این مورد را کاهش دهید نیاز است تا ورزش کرده و تحرک کافی در طی روز را داشته باشید.

علت نفخ زیاد شکم

استفاده از دارو های خاص

یکی از دارو هایی هستند که می توانند باعث بروز نفخ در افراد شوند و از علت نفخ زیاد شکم  به شمار می روند. در واقع شما با خوردن این دارو ها ممکن است بعد از مدتی متوجه این مورد شوید و این ها را می توان از عارضه های جانبی دارو ها دانست. این دارو ها عبارت اند از :

  • آنتی بیوتیک ها زیرا باعث می شوند تا تغییرات میکروبی در دستگاه گوارش رخ بدهد.
  • دارو های ضد افسردگی یا همان هایی که به عنوان مهار کننده هایی جذب سروتونین اند زیرا آن ها نیز باعث می شوند سروتونین در بدن زیاد شده و مشکلات گوارشی شان بیش تر خواهد بود.
  • دیگوکسین از دارو های قلب می باشد  و نوعی از عارضه های جانبی اش نفخ زیاد خواهد بود.
  • دارو های مسکن زیرا تاثیراتی روی حرکات روده ای و معده ای دارند و همین مورد می تواند نفخ را تشدید نماید.
  • متفورمین که از دارو های دیابتی می باشد و می تواند تغییراتی را در جذب گلوکز و اسید لاکتیک ایجاد کرده و نفخ افراد را بالا ببرد.
  • مکمل های آهن نیز از دارو هایی هستند که منجر به مشکلات هضم در گوارش شده و در نهایت باعث بالا رفتن نفخ افراد می شود.

 علل نفخ زیاد شکم

برای درمان این مورد نیاز است تا متخصص مشورت نمایید و اگر با علت نفخ زیاد شکم آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در مورد سوء هاضمه در کودکان و درمان ورم معده آشنا شده و اطلاعاتی نیز در این زمینه ها کسب کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر