ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی:

منکران مناقب حضرت ابوطالب(ع) ریشه در شجره ملعونه دارند

گروه حوزه‌های علمیه: محقق و استاد حوزه علمیه با تشریح دلایل زیرسؤال بردن مناقب حضرت ابوطالب(ع)، تاکید کرد: ریشه کسانی که مطالب نادرست درباره امام علی(ع) و منتسبان به ایشان درست کرده‌اند، تداوم همان شجره ملعونه است که ذکر آن در قرآن آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌ا‌لله نجم‌الدین طبسی، استاد و محقق حوزه علمیه، امروز چهارم خرداد ماه در نشست «واکاوی شبهات ماهواره و سایت‌ها درباره حضرت ابوطالب(ع)» که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: متاسفانه برخی از محققان شیعه مصادر اهل سنت را متقن‌تر از مصادر روایی شیعه گرفته و مصادر خودمان را دست کم گرفته‌اند و حرف‌هایی را که آنان در تضعیف و تنقیص حضرت ابوطالب(ع) زده‌اند به عنوان وحی مٌنزل پذیرفته‌اند.

وی افزود: این در حالی است که راوی غالب روایات «مغیره» یعنی فردی است که معروف به زناکاری بوده و از پیش معلوم است که قرار است چه چیزی درباره حضرت ابوطالب(ع) و منتسبان به امام علی(ع) بگوید.

طبسی با بیان اینکه ریشه کسانی که مطالب نادرست درباره امام علی(ع) و منتسبان به ایشان درست کرده‌اند، تداوم همان شجره ملعونه است که ذکر آن در قرآن آمده است، عنوان کرد: ما با روش نواصب و وهابیت امروز آشنا هستیم و جوسازی‌های آنان نیز منحصر به حضرت ابوطالب(ع) نیست، بلکه درباره امام علی(ع) نیز که افضل الناس بعد النبی است نیز آمده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جرم حضرت ابوطالب(ع)، پدر علی(ع) بودن است، ادامه داد: هرکسی که با امام علی(ع) و ولایت ایشان مرتبط است، در منابع و مصادر دیگران بی‌نصیب و سهم نبوده، همانند حضرت عقیل(ع) که چون آقایان تحمل برخی ویژگی‌های ایشان را نداشتند، به مسایل متعددی متهم کردند.

وی با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) با همه وجود از پیامبر(ص) حمایت کرد، تصریح کرد: چگونه ممکن است چنین فردی که از مال و آبروی خود در حمایت از پیامبر(ص) گذشت و فردی صاحب نفوذ در میان قریش بود، براساس برخی مصادر روایی اهل سنت آن‌قدر فقیر باشد که نتواند از امام علی(ع) سرپرستی کند، چه رسد به اینکه کفالت پیامبر(ص) را برعهده گیرد.

این محقق حوزه علمیه با بیان این‌که دست‌هایی در دوره معاویه در کار بوده و امروز نیز در کار است تا حقایق را تغییر دهد عنوان کرد: حضرت ابوطالب و عبدالمطلب جزء اولیاء و اوصیاء هستند و وصایا را از اوصیاء حضرت عیسی(ع) دست به دست گرفته‌اند.

طبسی با اشاره به کافر دانسته شدن حضرت ابوطالب(ع) در برخی منابع اظهار کرد: این چه اسلامی است که معاویه و ابوسفیان و مغیره دارند، اما حضرت ابوطالب(ع) ندارد؛ در نگاه کسانی که این افراد را مسلمان می ‌داند، طبیعی است که فردی مانند پدر امام علی(ع) کافر باشد.

وی افزود: شما که معتقد هستید همه صحابه پیامبر(ص) حتی کسانی که یک ساعت او را دیده‌اند و همنشینی کرده‌اند، عادل هستند چگونه است فردی که از هشت سالگی با پیامبر(ص) بود و ایشان را از خطر یهود و قریش محافظت کرد، مسلمان نیست.

طبسی تاکید کرد: این‌ها حاضرند پیامبر(ص) را زیرسؤال ببرند تا اینکه امام علی(ع) و پدر ایشان را تضعیف کنند، به همین دلیل در برخی منابع می‌گویند پیامبر(ص) آرزوی شفاعت داشت، اما آیه نازل شد که نباید برای ایشان استغفار کنی.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مشخص شد راوی روایات مربوط به نفی مناقب حضرت ابوطالب(ع) مغیره است، دیگر نیازی به تحقیق و تتبع نیست که جهنمی بودن ایشان را به علت کفر مطرح کند.

این محقق و نویسنده حوزوی با اشاره به تبلیغات سایت‌ها و ماهواره‌ها علیه شیعه و شخص حضرت ابوطالب(ع)، تصریح کرد: این شبهات چیز جدیدی نیست و همان است که در منابع قدیمی تاکنون مطرح شده و امروز با لعابی جدید عنوان می‌شود و پیداست که ناشی از حقد و کینه و حسد است.

وی با بیان اینکه در برخی مصادر اهل سنت تقیه را نقصی برای ایشان می‌دانند و او را متهم به نفاق می‌کنند، اظهار کرد: تقیه در برابر کافر جایز است و در مقابل مسلمان جایز نیست، بنابراین ایشان در مقابل کفار تقیه می‌کرده است. تقیه مورد تایید قرآن است.

طبسی در پاسخ به این سؤال که آیا حضرت ابوطالب(ع) اهل نماز بود، گفت: آیا ایشان نماز را باید در کعبه بخواند، آیا این افراد در شعب بودند که نماز خواندن ایشان را ببینند و گزارش کنند؟

محقق حوزه علمیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر آمدن برخی روایات در بحارالانوار تصریح کرد: ما تنها به قرآن کریم به عنوان کتابی که از ابتدا تا انتها بی‌عیب و نقص است، اعتماد داریم و هیچ کتاب دیگری را بی‌عیب نمی‌دانیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان