بررسی صلاحیت وزرا در مجلس؛

دفاع رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم/ پزشکیان: دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کرده‌ایم

بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس با حضور رئیس جمهور در حال برگزاری است.

به گزارش مشرق،جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت مسعود پزشکیان و بررسی برنامه ها و صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی آغاز شد.

طبق ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیات وزیران مورد بررسی قرار می گیرد؛ رئیس‌جمهور به مدت دو ساعت و 30 دقیقه فرصت برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی دارد. پس از آن مجلس به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران با اظهارات 5 نفر از نمایندگان مخالف و 5 نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت 15 دقیقه می پردازد.

سپس مجلس وارد بررسی برنامه ‏ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت خانه می شود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق هرکدام برای مدت 15 دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت 30 دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

دفاع رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم/ پزشکیان: دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کرده‌ایم

رئیس‌جمهور می ‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رای ‏گیری، شمارش و اعلام نتیجه آرا برای همه وزرا صورت خواهد گرفت.

فرایند جلسات رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت

براین اساس مجلس امروز بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، وارد بررسی صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی می شود که اسامی آن ها به ترتیب حروف الفبای وزرات خانه ها به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ستار هاشمی

وزارت اطلاعات؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب

وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ عبدالناصر همتی

وزارت امور خارجه؛ عباس عراقچی

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ محمدرضا ظفرقندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ احمد میدری

وزارت جهاد کشاورزی؛ غلامرضا نوری قزلجه

وزارت دادگستری؛ امین حسین رحیمی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ عزیز نصیرزاده

وزارت راه و شهرسازی؛ فرزانه صادق مالواجرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمد اتابک

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ حسین سیمایی صراف

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالح شریعتی

وزارت کشور؛ اسکندر مومنی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ محمدرضا صالحی امیری

وزارت نفت؛ محسن پاکنژاد

وزارت نیرو؛ عباس علی آبادی

وزارت ورزش و جوانان؛ احمد دنیامالی

دفاع رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم/ پزشکیان: دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کرده‌ایم

دفاع رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم/ پزشکیان: دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کرده‌ایم

دفاع رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم/ پزشکیان: دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کرده‌ایم

رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور یافت
دقایقی پیش مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شد. طبق آئین نامه داخلی، رئیس‌جمهور برای دفاع از کابینه خود در مجلس حضور پیدا می‌کند که 2 ساعت و 30 دقیقه فرصت دارد؛ سپس مجلس وارد بررسی کلیات برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران می‌شود.

قالیباف: جلسات رأی اعتماد تا چهارشنبه ادامه دارد
محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در وهله اول خدمت رئیس جمهور خیر مقدم عرض می‌کنم؛ ایشان فرزند مجلس هستند و امروز هم به خانه خودشان آمدند.

وی بیان کرد: همچنین به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خیر مقدم عرض می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظمی بین وزرای پیشنهادی دولت و همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حداقل از 8 صبح تا 8 شب و بعضاً تا پاسی از شب، کمیسیون‌های مجلس جلسات خود را ادامه دادند و فکر می‌کنم شناخت بسیار خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی به وجود آمد.

وی افزود از امروز در صحن مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده 204 بحث مربوط به بررسی کابینه در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود که بر اساس زمانبندی که داریم تا روز چهارشنبه هفته جاری این بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.

قالیباف اظهار کرد: امیدوارم با همدلی و بررسی‌های دقیق و جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی که بیش از 36 ساعت در نظر گرفته شده و وقت مفیدی است، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس را انجام دهیم و در نهایت روز چهارشنبه به رای گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهش بنده از همه همکارانم آن است که نظم و انضباط را در طول بررسی جلسات رای اعتماد رعایت کنند تا بتوانیم از وقت خود به خوبی استفاده کنیم و جلسات را با کار کارشناسی و دقت بیشتر و توجه همه دوستان به مباحثی که مطرح می‌شود، داشته باشیم.

پزشکیان: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است

دکتر مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی خود افزود: به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ امروز فرصتی برای شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر است.

وی ادامه داد: فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است.

دکتر پزشکیان افزود: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است.

رئیس جمهور گفت: التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود، آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.

(برای خواندن متن کامل اینجا کلیک کنید)

قالیباف: 96 دقیقه از وقت رئیس جمهور باقی مانده است
محمد باقر قالیباف بعد از سخنان رییس جمهور گفت: 96 دقیقه از وقت رئیس جمهور باقی مانده است، بعد از نطق مخالفین و موافقین صحبت خواهند کرد.

برنامه رئیس جمهور به مجلس باید روشن و شفاف باشد
در جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار کرد: رئیس جمهور بارها بر ضرورت اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تاکید کرده است و بر این اساس انتظار داشتیم که امروز برنامه روشنی درباره نحوه عملیاتی شدن برنامه هفتم توسعه ارائه کند.

وی بیان کرد: برنامه ارائه شده از سوی رئیس جمهور بسیار ارزشمند بود اما ما تصویر روشنی به دست نیاوردیم و انتظار داشتیم وی شفاف‌تر درباره مشی و برنامه کلی دولت سخن بگوید.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان گلستان جزو چهار استان آخر در سرانه است و انتظار داشتیم رئیس جمهور نقشه راه روشنی برای رسیدگی به استان‌های کم برخوردار در جلسه علنی امروز مجلس ارائه می‌داد.

حاجی دلیگانی: رییس جمهور برنامه خود در مورد چندنرخی بودن ارز را اعلام کند
«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مخالف برنامه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن مجلس، با بیان اینکه از نقد منصفانه استقبال می‌کنم، اظهار داشت: آقای رییس جمهور بیشتر وزرای جنابعالی رای اعتماد را خواهند گرفت اما انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیفتند.‌ (جزئیات بیشتر را  اینجا  بخوانید)

بابایی کارنامی: اصل بر تفاهم و همکاری میان مجلس و دولت است
علی بابایی کارنامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار کرد: انتظار داشتیم رئیس جمهور در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی خود فقط به تبیین سیاست‌های کلی نمی‌پرداخت و مقداری هم به صورت جزیی تر سخن می‌گفت.

وی توضیح داد: مجلس و دولت خوشبختانه درباره کلیات مسائل کشور فهم مشترک دارند اما لازم بود رئیس جمهور درباره موارد جزیی سخن می‌گفت و به صورت مصداقی توضیح می‌داد که چرا فلان فرد را برای وزارتخانه‌ای معرفی کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل بر تفاهم و همکاری میان دولت و مجلس است اما لازم بود رئیس جمهور در صحن مجلس به صورت شفاف‌تر و روشن‌تر سخن می‌گفت. (جزئیات بیشتر را  اینجا  بخوانید)

سلیمی: رئیس جمهور برنامه جداگانه ای به مجلس ارائه نداده است
حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مردادماه) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی گفت: رئیس جمهور اعلام کرد که برنامه وی، همان برنامه هفتم توسعه و سند چشم انداز است. با این شرایط آیا الان ما باید مخالف یا موافق با برنامه هفتم توسعه یا سند چشم انداز صحبت کنیم؟

وی بیان کرد: رئیس جمهور برنامه جداگانه ای به مجلس ارائه نداده است که ما با آن موافقت یا مخالفت کنیم. الان 150 دقیقه وقت مجلس گرفته می‌شود تا موافقان و مخالفان حرف بزنند درحالی که رئیس جمهور برنامه جداگانه ای به مجلس ارائه نداده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: برنامه هفتم توسعه قبلاً تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است و ما الان ضرورتی ندارد که در موافقت یا مخالفت با برنامه هفتم یا سند چشم انداز صحبت کنیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور قسم خورده که به قانون عمل کند و الان باید برنامه خود را ارائه می‌داد و به طور مصداقی و مشخص اعلام می‌کرد که برای مثال، برای تحقق آموزش و پرورش رایگان چه برنامه‌ای دارد.

فروردین: پزشکیان به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است
محمد مهدی فروردین نماینده فیرزو آباد به عنوان نماینده موافق با برنامه‌های اعلامی دولت توسط مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزاری پیشنهادی، اظهار کرد: خیلی خوشبختم امروز از برنامه‌های رئیس جمهوری به عنوان موافق دفاع می‌کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فاضل و مردمی است. عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد بایستی به سوی جذب رفت.

وی با بیان اینکه جریان‌های سیاسی داخلی در 40 سال گذشته نتوانستند همدیگر را از عرصه سیاست حذف کنند، گفت: هر کدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند، اما پویایی جامعه ایرانی برنامه تاریخی این سرزمین اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است. (جزئیات بیشتر را  اینجا  بخوانید)

کوچک زاده: رئیس جمهور برنامه کلی دولت را به مجلس ارائه نداده است
مهدی کوچک زاده در جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مرداد) مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی گفت: اصل جلسه امروز برای بررسی دولت چهاردهم تشکیل شده است و آقای قالیباف! آیا این برنامه کلی به شما ارائه شده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسعود پزشکیان همیشه می گوید برنامه من همان برنامه هفتم توسعه، سیاست های کلی و سند چشم انداز است. الان که آقای حاجی دلیگانی مخالفت خود را اعلام کرد، با نهج البلاغه یا برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد؟

وی گفت: در شرایطی که رئیس جمهور برنامه خود را تقدیم مجلس نکرده است موافقان و مخالفان به واقع نمی دانند با چه چیزی باید مخالفت یا موافقت کنند. (جزئیات بیشتر را  اینجا  بخوانید)

متفکر آزاد: رئیس جمهور سلایق مختلف را در معرفی کابینه دیده است
روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان نماینده موافق نسبت به برنامه‌های دولت چهاردهم که رئیس جمهور در صحن علنی بخش‌هایی از برنامه دولت را قرائت کرد، بیان کرد: همه ما به قاعده عقلانیت در حکمرانی ملتزم هستیم. علاوه بر سلایق سیاسی کارآمدی برای مردم موضوعیت دارد. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت که از مجلس رأی خواهد گرفت. موفقیت نظام جمهوری اسلامی، حتماً در این راستا ما کمک حال دولت خواهیم بود.

این نماینده موافق برنامه‌های دولت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در معرفی کابینه، سلایق مختلف رو دیده است و این را مشاهده کردیم که او به این شعار خود که وفاق ملی بود عمل کرده است به من نوبه خودم از او تشکر می‌کنم و فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که متوجه این موضوع باشد و پالس مثبت به او دهد. (جزئیات بیشتر را  اینجا  بخوانید)

علیزاده: پزشکیان با تشکیل دولت «وفاق ملی» هزینه سنگینی پرداخت کرده است
«رضا علیزاده» نماینده ورزقان در مجلس در موافقت با برنامه های پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: صداقت، شهامت، پاکدستی، وفای به عهد اقای پزشکیان را در جریانید، لذا مردم هم در انتخابات به او رای دادند و ما هم افتخار میکنیم امروز در خدمت رییس جمهور پاکدست هستیم.

وی ادامه داد: تشکیل دولت وفاق ملی پس از چند دهه اتفاق افتاده است لذا باید قدردان این مهم باشیم. پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت کرده است.

نماینده ورزقان در مجلس افزود: اگر به دنبال تشکیل وفاق ملی هستیم مجلس هم باید همراهی کند. نباید به بهانه های کوچیک در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم. (جزئیات بیشتر را  اینجا  بخوانید)

محمدقسیم عثمانی: ترکیب کابینه نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست

محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه کلی دولت چهاردهم، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور! شما گفتمانی را در زمان انتخابات به کار بردید که باعث احیای اعتماد عمومی شدید و به انتظارات و توقعات عمومی پاسخ دادید.

وی بیان کرد: آقای پزشکیان! مردم به تغییر رأی دادند، اما ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت و جمع اضداد، وفاق ملی را محقق نخواهد کرد.

وی ادامه داد: آیا با نادیده گرفتن جمعیت 15 میلیون نفری اهل سنت کشور و حذف آنها از دایره انتخاب کابینه، می‌توان شعار وفاق ملی را عملیاتی کرد؟ وفاق ملی منهای ما؟ وفاق ملی منهای کردها و بلوچ‌ها و ترکمن‌ها؟ مگر می‌شود؟

عثمانی اظهار کرد: شما به مخالفان خود میدان و سهم و وزارتخانه دادید، اما به 15 میلیون نفر اهل سنت کشور صندلی نظارت که هیچ، بلکه یک چهارپایه معاونت هم نسپردید و حال می‌گویید دولت وفاق ملی؟

عثمانی گفت: الان اختیار در دست شماست و نمی‌توانید از روز اول بگویید که نگذاشتند و اگر دیگران بد عمل کردند، این گوی و میدان و این میدان را مردم ما برای شما فراهم کردند. جنابعالی درست عمل کنید و اهل سنت و بانوان را به حساب بیاورید.

وی تصریح کرد: آقای پزشکیان! شما ناچارید جراحی اقتصادی انجام دهید و در این جراحی‌ها، به همراهی و همکاری مردم نیازمند هستید اما کاری کردید که این سرمایه اجتماعی در همان روزهای اول ناامید شود. آقای پزشکیان برای جلوگیری از این خسارت بزرگ و پاسخ به اعتماد مردم، ما همچنان به شخص شما نه دور وبری‌های شما اعتماد داریم و در ترمیم کابینه و در لایه‌های دوم دولت انتظار آن است که جواب نخبگان اهل سنت را دهید و به جایگاه آنان اهمیت دهید.

عثمانی متذکر شد: آقای پزشکیان! شما قبل از انتخابات مدام از نخبگان اهل سنت و بلوچ گفتید، اما همه آنها را حذف کردید یا بهتر بگویم حذف کردند. در بین جامعه اهل سنت حتی یک نفر هم در حد اعضای کابینه شما نبوده است و آیا این توهین به جامعه اهل سنت نیست؟ (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

قالیباف: نباید حرف‌هایی بزنیم که منجر به دوقطبی‌های جعلی در کشور شود
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس و انتقاد وی از عدم به کارگیری جامعه اهل سنت در کابینه چهاردهم، گفت: بنده اخیراً در صحن مجلس یک نطق داشتم و یکی از موضوعاتی که مطرح کردم درباره ادیان، مذاهب و سلایق سیاسی بود.

میبدی: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است
سید «جلیل میر محمد میبدی» در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: پزشکیان بسیاری از دغدغه‌هایی که شما دارید در برنامه دیده شده است.

وی ادامه داد: دولت وفاق ملی به معنای سهم خواهی نیست. دولت فقط وزیران نیستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: انشاءالله با قولی که پزشکیان دادند حتماً از همه ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد.

وی گفت: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

محمودی: حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت
سید مرتضی محمودی نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت.

محمودی: حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت

وی ادامه داد: اگر مخالفت می‌کنیم نقد سازنده داریم و نکاتی را عرض می‌کنیم که شاید در مسیر شکل گیری دولت کمک کند.

نماینده مردم تهران گفت: موفقیت این دولت موفقیت همه ما و نظام جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ایزدخواه: مردمی سازی اقتصاد شعار نیست؛ یک راهبرد اساسی است
«روح الله ایزدخواه» نماینده مخالف کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار داشت: نگاه مرحوم شهید رئیسی مردمی سازی اقتصاد بود اما دولت او اخیراً به این موضوع رسیده بود و شورای اقتصاد مردمی تشکیل دادند. آقای پزشکیان شما از روز اول این کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: مردمی سازی اقتصاد شعار نیست بلکه یک راهبرد اساسی و قطعی و راهگشاست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

رامین: همراهی مجلس و دولت موثرترین راه است
شاهرخ رامین در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: نقطه مشترک برای رای به وزیران تعهد به جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: راه ایجاد وفاق تفکیک مردم به مذاهب و جنسیت نیست.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس افزود: همراهی مجلس و دولت موثرترین راه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

فلاحی: چرخش نخبگان در کابینه پیشنهادی پزشکیان محقق شده است
سارا فلاحی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه 27 مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصول برنامه دولت چهاردهم گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام، ادیان و مذهب گوناگون جان و روح آن هستند و کسی حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند.

وی گفت: در کابینه از چپ، راست و میانه روها استفاده شده اما از تندروهای طیف‌های سیاسی استفاده نشده و این یک نقطه قوت است. همچنین از چهره‌های جدید در کابینه استفاده شده و چرخش نخبگان عملیاتی شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

خدادادی: وزرای پیشنهادی بر اساس توان کارشناسی انتخاب شده‌اند

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های بارز کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، تعهد رئیس جمهور به تقدم عنصر کارشناسی است. البته بعد از معرفی اعضای کابینه برخی از افراد با عینک سیاسی به موضوع نگاه کردند و گفتند که چرا برخی از وزارتخانه‌ها، از اردوگاه مقابل انتخاب شده است.

خدادادی تاکید کرد: بجز عنصر وفاق ملی و متکثر سیاسی، عنصر کارشناسی هم در اعضای کابینه پیشنهادی کاملاً برجسته است. وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بر اساس توان کارشناسی گزینش شده‌اند و این موضوع بسیار امیدوار کننده و نشان دهنده تعهد رئیس جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

صالحی: میانگین کابینه شما از نظر سنی پایین‌تر از این باشد
مسلم صالحی نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف نسبت مسئله جوانگرایی را که شعار رئیس جمهور بوده است مورد توجه قرار داد و به رئیس جمهور که در مجلس نشسته بود گفت: آقای رئیس جمهور قرار بود میانگین کابینه شما از نظر سنی پایین‌تر از این باشد و الان میانگین اعضای کابینه 60 سال است و این مسن‌ترین کابینه بعد از انقلاب است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دو شیفته شد
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان موافقت کردند که جلسات هفته جاری مجلس شورای اسلامی تا روز چهارشنبه و تا پایان جلسات رأی اعتماد، در دو شیفت صبح و عصر استمرار داشته باشد.

نصیرپور: متوسط سن کابینه پیشنهادی پزشکیان زیاد است
مجید نصیرپور در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم، متذکر شد: آقای پزشکیان! زمانی شما وارد عرصه انتخابات شدید که ناامیدی زیادی بر مردم غلبه کرده بود و امید را زنده کردید و تداوم امید به کارهایی است که شما انجام می‌دهید و اگر دقت نکنید، به زودی مردم دچار یأس می‌شوند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان شما به جوانان وعده دادید اما الان متوسط سن کابینه پیشنهادی شما حدود 60 سال است. آقای پزشکیان شما به بانوان قول دادید، شما به مذاهب دیگر قول دادید البته فرصت فراهم است و ان‌شالله در سایر مناصب از ظرفیت آنها استفاده کنید.

وی تاکید کرد: توجه به قومیت نباید به قیمت دوقطبی سازی در جامعه باشد اما باید به قومیت‌ها توجه شود. ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است و کسانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت انتقاد می‌کنند، باید بدانند که ما 19 وزیر و 33 استان داریم و باید روی مسائل ملی توافق کنیم.

پایان جلسه مجلس؛ ادامه بررسی برنامه دولت در نوبت عصر
محمدباقر قالیباف با اعلام پایانی جلسه علنی نوبت صبح گفت: جلسه علنی نوبت عصر ساعت 14 و برای ادامه بررسی برنامه‌های دولت چهاردهم تشکیل می‌شود.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به بررسی خط مشی، اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم پرداختند. ابتدا رئیس‌جمهور توضیحاتی از برنامه‌اش را ارائه کرد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف هر کدام به مدت 15 دقیقه درباره برنامه‌های دولت اظهارنظر می‌کنند که از این تعداد یک نماینده موافق و یک نماینده مخالف باقی مانده که در جلسه نوبت عصر صحبت خواهند کرد سپس مجدداً رئیس‌جمهور از مدت باقی‌مانده وقتش استفاده کرده و از کابینه خود دفاع خواهد کرد.

بعد از پایان بررسی برنامه کابینه چهاردهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها می‌شود که اولین بررسی صلاحیت مربوط به علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان