حرکت به سمت نقشه جامع اندیشه‌های قرآنی در همایش قرآن‌پژوهی پیشرفت

گروه اندیشه: به گفته دبیر علمی همایش «قرآن‌پژوهی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیری آن»، دستیابی به الگوی پیشرفت مستند به آموزه‌های قرآن هدف این همایش است و اینکه به مدد بنیان‌سازی معرفتی، به سمت نقشه جامع اندیشه‌های قرآنی برویم.

حرکت به سمت نقشه جامع اندیشه‌های قرآنی در همایش قرآن‌پژوهی پیشرفت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، برنامه زنده رادیویی «افق» گفت‌وگوی شنبه، 23 مردادماه از آنتن شبکه رادیو قرآن با حضور احمد آکوچکیان، دبیر اجرایی همایش و رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و با موضوع تشریح برنامه‌های همایش «قرآن‌پژوهی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیری آن» پخش شد.
آکوچکیان در ابتدای این برنامه گفت: قرآن در نوع خود دارای نوعی نظام برنامه‌ریزی در حوزه حیات فردی و اجتماعی است و ظرفیت حضور در عرضه مبانی نظری تحول را دارد و همچنین ظرفیت تحول در عرصه حیات اجتماعی و فردی را پیشنهاد می‌کند و روش‌شناسی متناسب با آن تحول را در دسترس می‌گذارد.
وی ادامه داد: در تجربه انقلاب اسلامی به طور جدی این سؤال مطرح شده است که الگوی پیشرفت در ایران مستند به آموزه‌های قرآنی و سنت اهل بیت‌(ع) کدام است؟  
آکوچکیان افزود: طبیعتا باید پژوهشگران قرآنی در عرصه رویکردهای بین رشته‌ای در نظام مدنی معاصر کوشا باشند که بتوانند این دانش را در نظام‌های مختلف اندیشه‌ای، نظام تحول و توسعه کشور و نظام ولایت فقیه قرار دهند. این همایش در صدد است این چشم‌انداز و رویکرد مسئله محور در مقوله تحول را مستند به آموزه‌های قرآنی در عرصه تفسیر ارائه دهد.
در ادامه این گفت‌وگو رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در باره این همایش تصریح کرد: از آنجا که این برنامه رادیویی یک کرسی عمومی است، به ابعاد عمومی همایش و فراتر از آن دلایل و نیازهای راهبردی که در حوزه تولید اندیشه است، می‏‏ پردازم.
وی افزود: در این جا دو کلید‌واژه پیشرفت و قرآن و تفسیر آن وجود دارد، اگر ما این مقوله را کنار هم بگذاریم به یک جایی در این همایش می‌رسیم و آنکه ما چگونه می‌توانیم قرآن را مبنایی برای تولید گزاره‌های پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی و موارد دیگر قرار بدهیم.
سه رویکرد کلان توسعه و پیشرفت
سلامت‌پناه ادامه داد: اجمالاً سه رویکرد کلان توسعه و پیشرفت وجود دارد؛ نخستین مقوله رویکرد جهانی‌سازی است که در جهان امروز طرفدارانی دارد و در حال اجرا شدن است. پیشرفت یک مقوله جهانی و یکسانی دانسته می‌شود و آن را از یک قیاس منطقی گرفته‌اند که کبرای عمومی آن قیاس، تمدن حاکم بر جهان است و صغرای این قیاس، خصوصیات این کشورها است که کشورها متناسب با این مقیاس جهانی توسعه، باید همراه و همساز باشند.
وی ادامه داد: دومین رویکرد، بومی‌سازی است. این رویکرد مبتنی بر یک روش استقرایی است و ما با توجه به اقتضائات اقلیمی، قومی و فرهنگی خودمان آن را سنجش می کنیم و البته پیشرفت کشورها مطابق با آن اقتضائات است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تشریح سومین رویکرد توسعه، تصریح کرد: سومین رویکرد بحث گفت‌و‌گوی میان دو رویکرد پیش‌گفته است، به این صورت که این دو رویکرد با یکدیگر یک دیالوگ برقرار کنند.
سلامت‌پناه در ادامه گفت: آنچه که جامعه ایران به آن نیاز دارد آن است که ما باید مدلی داشته باشیم مبتنی بر ارزشمند دانستن دستاوردهای انسانی که پیوند وسیعی با معارف الهی داشته باشد. ما باید یک نظریه‌ای یا نظریاتی را تولید کنیم که از آن به عنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یاد شود.
وی ادامه داد: بحث آن است که جایگاه قرآن در این الگو برای پشتیبانی معرفتی و پشتیبانی نظری و برای تولید سیاست‌های اجرایی در کجاست؟ همایش در صدد است که به این مقوله بپردازد.
تبیین اهم اهداف همایش
آکوچکیان در ادامه برنامه افق از رادیو قرآن به بیان مهم‌ترین اهداف این همایش پرداخت و گفت: اهداف اصلی این همایش شامل موارد ذیل است: نخستین هدف مبانی نظری، پایه‌های نظری مدیریت مؤثر اسلامی است که الگوی اسلامی ایرانی مستند‌سازی شود.
جهت‌گیری الگوی اسلامی ایرانی در جریان‌های جهانی سازی و گفتمان و گفت‌وگو دومین هدف است. همچنین استناد‌سازی در سطح نظریه‌پژوهی و پیشنهاد یک نظام جامع پیشرفت، مستند به آموزه‌های قرآنی هدف سوم این همایش است.
پیشنهاد روش‌شناسی چنین رویکرد پژوهشی هدف دیگر و نهایتا اینکه به مدد بنیان‌سازی معرفتی، به سمت نقشه جامع اندیشه‌های قرآنی برویم.
سلامت‌پناه در ادامه گفت‌و‌گو تصریح کرد: توقع اولیه آن است که در این زمینه تولید ادبیات کنیم.
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا اینها نباید به الگوی رفتاری تبدیل شود؟ گفت: این موارد در سطح آرمان است و باید به صورت جدی مطالبه کنیم، اما یک الگوی اجرایی متوسط مبتنی بر معارف قرآنی وجود ندارد و بلکه مهم‌تر آن است که به شعار دچار نشویم و واقعیت‌ها، مقیاس‌ها و سنجه‌های نظریاتمان را بدانیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر