شکوری مطرح کرد:

شیوه ارزیابی فعلی انس با قرآن نتیجه بخش نیست

گروه اندیشه: دانشجوی دکتری دانشگاه همدان شیوه ارزیابی فعلی انس با قرآن را که غالبا ارزیابی فرآیندهاست نادرست و بی نتیجه دانست و گفت: مهم ارزیابی نتایج است که نشان می دهد انس با قرآن محقق شده است یا نه.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) روز پایانی همایش بین المللی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم تحت عنوان «توسعه مطالعات فرهنگ سازی و مدیریت امور قرآنی کشور» در نوبت عصر امروز، چهارشنبه 18 اسفند، در سالن همایشهای برج میلاد تهران در حال برگزاری است.
مجتبی شکوری، دانشجوی دکتری دانشگاه همدان، با موضوع «اصلاح روش ارزیابی فرهنگ سازی قرآنی در نظامات آموزش عمومی و اموزش عالی با طراحی شاخص های استنتاجی انس با قرآن» سخنرانی کرد.
وی در ابتدا به سه تعریف از فرهنگ اشاره کرد و گفت: برای این تحقیق تعریف ما از فرهنگ بینش ها و ارزش های هنجاریافته است.
شکوری اظهار کرد: براساس این تعریف فرهنگ سازی قرآنی تسری آموزه ها و تعالیم قرآنی به لایه ها و سطوح مختلف فرهنگ مخصوصا لایه های زیرین و بنیادین است.
وی سپس به چگونگی تحقق فرهنگ سازی قرآنی اشاره کرد و گفت: استقرار نظامات قرآنی، اصلاح ساختارهای اجتماعی و انس آحاد جامعه با قرآن، اصلاح قوانین و اصلاح نظام آموزشی راهکار تحقق فرهنگ قرآنی است که در این تحقیق شاخص انس آحاد جامعه با قرآن مورد توجه قرار گرفته است.
شکوری با بیان اینکه مکان مورد بررسی این انس نیز در این تحقیق دانشگاه انتخاب شده است، عنوان کرد: تا به امروز این دیدگاه مطرح بوده است که اگر برنامه قرآنی در مدرسه و دانشگاه اجرا شود به انس با قرآن این قشر منجر شده و آن هم به انس جامعه با قرآن می انجامد که دیدگاه غلطی است و تا به امروز نیز در عمل این دیدگاه نتیجه نداده است. زیرا روش ارزیابی درست نبوده است.
وی در تشریح روش های ارزیابی گفت: دو روش ارزیابی فرآیندها و نتایج وجود دارد که تا امروز غالبا روش ارزیابی فرآیندها حاکم بوده است در حالی که ارزیابی نتایج باید انجام بگیرد که ایا انس با قرآن محقق شده است یا نه.
شکوری ابراز کرد: لذا باید شاخص های انس با قرآن استخراج شود. معایب شاخص های ارزیابی فعلی شامل تحلیلی و نه تحقیقی بودن، نقص برداشت از انس، پرسشنامه های ساده، سؤالات مستقیم و خوداظهاری پاسخگویان است.
وی افزود: شاخص های استنتاجی به معنای فهمیدن اینکه فردی با قرآن واقعا مأنوس است یا خیر، آشنایی با متن و مفاهیم قرآن است. همچنین این مقاله سطوح انس با قرآن را نیز به 3 سطح مقدماتی، پیشرفته و عالی تقسیم کرده است.
شکوری در ادامه شاخص های انس با قرآن در حوزه آشنایی با متن، شاخص های پیامد انس با قرآن در حوزه آشنایی با مفاهیم، شاخص های آشنایی با متن را در سه سطح ذکر شده، تشریح کرد.
وی سپس به تشریح یافته های تحقیق پرداخت و گفت: 78 نفر از دانشجویان علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم قرآنی بجنورد برای این تحقیق انتخاب شدند. 6.4 درصد میانگین تعداد پاسخ صحیح بود. میانگین انس با قرآن دانشجویان 21 درصد بود. همچنین در این تحقیق رابطه معناداری میان انس با قرآن با جنسیت، وضعیت تأهل، سن و طول زمان تحصیل وجود نداشت.
شکوری در پایان اظهار کرد: نتایج پایانی نشان داد 42 درصد دانشجویان نامأنوس با قرآن، 39.7درصد در مرحله پیش مقدماتی انس با قرآن، 17.9 درصد در سطح مقدماتی انس با قرآن قرار داشتند و هیچ دانشجویی به سطح پیشرفته یا عالی انس با قرآن نزدیک نشده است.   
مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم شامگاه امروز 18 اسفندماه به منظور معرفی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار برگزیده، برگزار می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر