ماهان شبکه ایرانیان

نماز جمعه تهران به امامت آیت اله هاشمی رفسنجانی ۲۱ / ۱۲ / ۱۳۷۷

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله الائمه المعصومین، اوصیکم عبادالله بتقوی الله، فانه من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب .

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله الائمه المعصومین، اوصیکم عبادالله بتقوی الله، فانه من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب .

× مطابق معمول خطبه های امسال، خطبه اول را در مورد قرآن صحبت می کنم تاکنون چندین خطبه در بخشهای خاصی از مسائل مربوط به قرآن کلیاتی عرض کردیم و رسیدیم به بخش اعجاز قرآن در ابعاد مختلف، معجزه خالق بودن قرآن را توضیح دادم و رسیدیم به نکات علمی و اعجاز انگیز قرآن که چند نکته را تابحال عرض کردم، بنابود مختصر تر شود ولی مراجعات وپیشنهادات و خواسته هایی که گاهی مطرح می شود فکر می کنم یکی دو خطبه دیگر را در این مورد عرض کنم، یکی از مواردی که حقیقتا قرآن معجزه است آیاتی که در مورد باد و ابر و باران و حوادث آسمانی از این قبیل آورده که فوق العاده جالب است، البته معمولا این آیات را برای استدلال بر توحید، معاد و قدرت خداوند و وجود تدبیر ربوبی در امر اداره جهان آورده و توجه اصلی قرآن به توضیح علل و عوامل و جریان باران نبوده، ولی همین اشاراتی که به قرآن کرده فوق العاده مهم است من با یک دید سطحی الان به مساله برخورد می کنم فقط چند اشاره می کنم که تشویق کنم اهل نظر را که بیشتر قرآن را مطالعه کنند بخصوص علمای هواشناسی یکبار قرآن را به دقت برای این منظور بخوانند خوب آن روزهایی که قرآن نازل شده آن هم در مکه و مدینه که باران یک چیز کمیابی بود و تجربه مردم آن منطقه از باران تقریبا صفر بوده و علوم هواشناسی هیچ بوده نسبت به امروز فقط از همان محسوسات و چیزهای روزانه که مردم می دیدند یک برداشتی از مسائل هواشناسی داشتند قرآن مسائل را به گونه ای مطرح کرده که امروز که واقعا علوم هواشناسی در اوج است و بخاطر ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند بسار دقیق و پیشرفته هستند تعبیراتی که در سالهای اخیر در اثر پیشرفت علوم در فرهنگ هواشناسی وارد شده قرآن 1400 سال پیش شبیه این تعبیرات را مطرح کرده که با آن وضع اصلا نمی خوانده است آن روزها کشاورزها و دریانوردها و مردمی که زندگی شان به باد و باران و هوا خیلی اصطکاک داشته، یک تجربیات داشتند و تجربیات خود پدرانشان یک ضوابطی و قواعدی برای توفان و بارندگی سیل و این چیزها داشتند پیغمبر اکرم هم هیچ سابقه مطالعه و تحقیق و اطلاع از علوم هواشناسی را نداشتند که بگوئیم از علومشان استفاده کردند و در آنجا هم هیچ کس نبود هیچ مدرسه ای نبوده هیچ دانشگاهی نبوده در هیچ جای دیگری هم نبوده که این حرفها را بفهمند ابزار تحقیق هم نبوده تا این حدود یک یا دو قرن پیش اوضاع همینطور بوده و بشر فقط اطراف خودش را می دیده است وقتی که بشر توانست گرماسنج و نیروسنج را اختراع کند و در قرن هفدهم یک گامی در جهت هواشناسی مدرن برداشت یک قدری که جلوتر رفت رادیو تلگراف و تلفن پیدا شد و بشر توانست بطور همزمان از جاهای دورتر نیز مطلع شود وقتی که بالن ها و هواپیماها اختراع شدند و بشر رفت بالا و از ابرها خود را بالاتر کشید و به کوههای یخ برخورد کرد و شرایط جوی که در تکوین باران موثرند چیزهای جدید فهمید در نیم قرن اخیر وقتی که بشر نقطه های کم فشار و پرفشار حدبه ها و حفره های جریان هوا را در روی سطح زمین کشف کرد و قاعده مندی آنها را فهمید جریان بادها و ابرها و مقدار بارانها همه به انضباط درآمد و اینها برای یکی دو قرن اخیر است حالا جالب اینست که بشریت آن روز مستمع قرآن بوده است قرآن نمی تواند با زبان امروز حرف بزند چون اگر حرف می زد مردم می گفتند خوب چیزهایی می گوید که اصلا ربطی به ما ندارد و مواجه با استهزاء می شد اگر به زبان امروز حرف می زد با زبان آن مردم حرف زده اما از کلمات و ادبیاتی و تعبیراتی استفاده کرده که آنها امروز به طور دقیق در علوم هواشناسی کاربرد دارد حالا من چند مورد را ذکر می کنم کتاب نیز در این بخش زیاد نوشته شد شاید در ایران پیشقدم مرحوم مهندس بازرگان بود که رشته اش بود ایشان رشته تحصیلی اش بود و در زندان تحقیق کرد و در این مورد نوشت اما کتاب خیلی فراوان است کتابهای مصری، الازهر و محققین دیگر.

× قرآن درست وقتی این مسائل را می خواهد بگوید به همین ردیفی که طبیعت جریان بارندگی و ابر هست می گوید در صورتی که ادبیات گذشته اینگونه نبوده است وقتی که ما یک جریان بارندگی می خواهیم پیدا کنیم از آسمان حرارت و خورشید شروع می شود و بعد به باد و ابر و باران می رسد، ولی ما مثلا می بینیم سعدی عالم و ادیب اسلامی ما وقتی که شعر می گوید: ابر و باد و مه خورشید، درست بر عکس است ولی قرآن مواظب بوده که وقتی اینها را می خواهد ردیف کند درست ردیف کند که از خورشید شروع شود و به بارندگی ختم شود این اصلا مورد توجه هیچکس آن موقع نبوده ولی برای ما الان بسیار زیباست و باید از این نکته جدی را بفهمیم تعبیراتی که اصلا در فرهنگ هواشناسی و علوم آن روز نبوده و قرآن مثلا دارد تصریف الریاح دو بار در قرآن آمده است خوب ما تابحال در تمام کتابهای تفسیرمان که نگاه می کردیم ((تصریف ریاح)) را خیلی عادی حرکت بادها معنی می کردند و توجه به نقطه زیبای این کلمه نمی شد برای اینکه نمی فهمیدم و این را نمی دانستیم باید صبر می کردیم در نیم قرن اخیر برسیم این نقاط کم فشار و پرفشار کشف شود و حرکت بادها معلوم شود که از نقطه پرفشار شروع می شود و دور می زند و دوباره به یک طریقی به همانجا اصلا تعبیر انگلیسی و علمی که در این بخش آمده برای همین قرن اخیر است این همان ((تصریف)) است گردش باد در قرآن تعبیر آن شروع می شود در ادبیات روز وزیدن، دمیدن، آمدن، زدن باد را به اینها می گفتند و گردش باد را هم اگر می گفتند توجه نداشتند که تصریف الریاح چه نقشی دارد تقسیم منابع آب و آوردن آب به سراسر جهان وآباد کردن دنیا ولی قرآن این را در ردیف خورشید و ماه و زمین و اختلاف شب و روز و ابر و باد اینجا تصریف الریاح را مطرح می کند نقطه جالب دیگری که باز حقیقتا مهم است و اتفاقا در روایات هم یک توجهی شده ولی بدون اطلاع آنهایی که نقل می کردند ((ریاح)) است آنجایی که صبحت باران است تعبیر ((ریح)) مفرد نمی کند نمی گوید یک باد باران زا نیست جریانهای متعددی هستند که باید همکاری کنند تا باران بوجود بیاید خوب این حرف را مفسران در قرآن کمی می فهمیدند بادها را تقسیم می کردند به چهار نوع یا هشت نوع و می دیدند در قرآن بعضی جاها جمع آورده بعضی جاها مفرد آورده است، مجموعا می دیدند آنجایی که جمع آمده آنجایی است که بادهای باران زا و مبشرات به اصطلاح است لذا گفته اند بطور مجمل که ریاح وقتی که تعبیر شد اشاره به رحمت خداوند دارد و ریح که مفرد آمده می تواند باد مصیبت و باد عذاب باشد دعایی دارد که در دعا یکی از دعاهای مروی از ائمه که می گوید خداوندا این را برای ما ریاح قرار ده، بادها باشند نه باد، ولی حالا وقتی که از برخورد دو جبهه هوای گرم و هوای سرد و حرکت عمودی بادها به طرف بالا چون سبکتر می شوند و گرم می شوند و جایشان را می دهند به بادهای سنگین تر و هوای سنگینتری که سرد شده و به پائین آمده و به کف زمین می خورد می بینیم هفت یا هشت جور جریان باد در کار است به بالا به پائین، افقی ، باد سرد، باد گرم مجموعه این ها می تواند باران را خلق کند، واقعا چقدر برای ما زیباست که قرآن ما آن موقعی که می گفته یک آیه ای مربوط به باران را با تعبیر به ((ریاح)) می گفته و آنجایی که مربوط به چیز دیگر بود ((ریح)) تعبیر می کرده خوب وقتی علوم هواشناسی نیست چه بفهمند چگونه فهمند مردم در دعا هم همینقدر ما را راهنمایی می کنند ((اللهم اجعل ریاحا و لا تجعله ریحا)) .

× این آیه قرآن را می خوانم ببینید چقدر زیباست و اشاره ای هم به بعضی تفسیرها می کنم، بسم الله الرحمن الرحیم، و الذاریات ذروا، فالحاملات وقرا، فالجاریات یسرا، فالمقسمات امرا، انما توعدون لصادق، چهار قسم خداوند می خورد به ذاریات ، به حاملات، به جاریات، به مقسمات و بعد هم این قسمها را می خورد که بگوید که معاد حق است، آن موقع اینقدر که قابل فهم بود این است که می رفتند از پیغمبر می پرسیدند اینها چی هستند، پیغمبر هم طبق روایات اولی را باد، دومی را ابر حامل آب، سومی را کشتی ها و چهارمی را ملائکه مقسم ارزاق تعبیر می کنند و جالب هم هست که این یک بحث جدی بود در صدر اسلام که یک بار خلیفه دوم ((سبیع تمیمی)) را بخاطر اظهار نظرهای بی خودی که کرده بود تعزیر کرد و خلع لباسش کرد که نرود برای مردم قرآن تفسیر کند سر همین گونه مسائل بود تا این اواخر همین است فقط فخر رازی با ادله که می آورد همه اینهارا می گوید که باد است ولی یک احتمال بسیار جدی با علوم هواشناسی امروز مطرح است که خیلی بنظر من روشن است ولی مصادیق دیگر را هم نمی شود ندیده گرفت، ذاریات یعنی پراکنده کننده ها یعنی درست نقطه شروع تحرک باد فرفره ای است از نقطه حدبه ها و نقاط پرفشار که در اقیانوسها و یا جنگلها و نقاط مربوط تشکیل می شود که اولین نقطه شروع حرکت ذرات آب است.

× به ترتیب همین ذرات آبی که در فضای دریا یا جنگل به حرکت درمی آیند بعد به دوش باد می نشینند و میلیونها تن آب را بصورت ذرات روی دوش خودش می گیرد و حرکت می کند قدم سومش یعنی همینهایی که با آرامش و آسانی میلیونها تن آب را برداشتند و در حال جریان هستند این را مفسران می گفتند کشتیها هستند خوب حالا کشتی هم می تواند باشد اما این قسمی که خداوند می خورد قدرت بزرگی است که به آن قسم می خورد ابرهایی که بادهایی که میلیاردها تن آب روی دوش خود می گیرند و به آسانی می روند، دستور خدا را و نیازهای طبیعت را تقسیم می کنند، این بهترین تعبیر از یک باران جبهه ای است که امروز بیشترین سهم را تقسیم آب در دنیا دارد، یعنی آبی که درست از نقطه پرفشار شروع می شود با همین ترتیب و به دوش باد می نشیند و حرکت می کند و بعد هم هزارها کیلومتر و خدا می داند که چقدر پیش می روند.

× خوب این سه چهار آیه کوچک را هیچ وقت مااینگونه تفسیر نکردیم و نمی توانستیم تفسیر کنیم انتظار هم نبود ولی امروز آقایان بیایند و بگویند اصلا این باران جبهه ای است بگویند اشکال این چیست مانعی ندارد که ملائکه هم باشند و شامل بقیه مصادیقی که آقایان گفتند بشود چون حتی زن حامله هم بعضی مفسرین گفته اند منظور است و بعضی ها گفته اند این باد خاک را پراکنده می کند و گفته اند مواد را برای درختان تلقیح می کند و هم اینها هست.

× خداوند به صورت اشاره که از ثوره گرفته شده وبه معنای انقلاب است، خداوند از دریا این حرکت را با همین حرکت و ذاریات که اینجا گفته شد به ابر تبدیل می کند درست امروز در تاریخ هواشناسی کلمه ناپایدار و انقلاب را بکار می برند شما برگردید و از پنجاه سال پیش ببینید کی این کلمه را بکار می برده است نقطه دیگری که در اینجا عرض می کنم در یکی از آیاتی که شرح بیشتری نسبت به باران می دهد تعبیر می کند که تا بحال همیشه مورخین و مفسرین ما گیج بودند و شما ببینید از آسمان از جایی که کوه های یخ هست خداوند باران می فرستد خوب بالن و هواپیما نبود و تا اینکه آدم ها 10 تا 15 کیلومتر بالاتر نرفته بودند چگونه بگوئیم این کوههای یخ چیست، هیچ کس نمی توانست بگوید، در روایات و اشاراتی هست و به زبان خود آنها حرف می زدند، ولی امروز درست کوه یخ تعبیر می کنند یعنی آن کسی که قرآن را نخوانده و پیغمبر را نمی شناسد و آن کسی که در فلان دانشگاه آمریکا درس خوانده همین را کوه یخ تعبیر می کند یعنی قطعات برفی و یخی و سنگینی که معمولا هواپیماها باید خودشان را از آن دور نگاه دارند، آنها یکی از منشاءهای مهم بارندگی است که باز آقایان اهل فن این را می دانند،تعبیر ((یعروجو)) شده در بالا رفتن بعضی از ابزارهائی که در دریاها کولاک های استوایی اتفاق می افتد و بارندگی ها پر توفانی وجود دارد و آنجا قرآن تعبیر ((یعروجو)) دارد، درست الان چیزی است که تعبیر پلکانی قرار گرفتن ابرها برای بعضی بارانهاست، ببینید تعبیر توتیرو که ناپایداری انقلاب را می رساند، تعبیر یعروجو که ابرهای پلکاتی را می رساند، تعبیر کوههای یخ که اصلا بشریت از آن خبر نداشت و امروز در علم پیدا شده که از آنجا باران می آید، مسئله تلقیح ابرها چون واقعا چیز مهمی است که در قرآن می گوید: ما بادها را می فرستیم، ابرها را تلقیح می کنیم، البته درگذشته به اتفاق می گفتند لواقح یعنی ابرها می آیند و برای جفت گیری گیاهان و بارور کردن درختان تلقیح جنسی می کنند، گیاهان و اشیاء را ولی آنجائی که این آیه هست بعدش دارد که خداوند ابر را تلقیح می کند سپس بعد از آن آب نازل می کند و امروز شما ببینید هواشناسی را بخوانید اصلا باران تلقیح نمی شود یکی از شرایط باران همین تلقیح شدن است این بارانهای مصنوعی که در دنیا هست و امروز خوشبختانه ما هم با همکاری روسیه داریم و در یزد ما اولین پایگاهش را در آخرین سفری که به آنجا داشتم بوجود آوردیم و الان فعال است، همین تلقیح است یک نوع مواد شیمیایی را در جایی که رطوبت و ابر وجود دارد می پاشند تلقیحی که باید بادها به طور طبیعی در شرایطی خاص انجام دهند ما انجام می دهیم و باران را بوجود می آوریم.

× واقعا باید افتخار کنیم، قرآنی که هزار و چهار صد سال پیش آمده و تلقیح ابرها را با این صراحت مطرح می کند خوب آن روزها که نمی فهمیدیم می گفتیم تلقیح درخت های میوه دار است ولی امروز که می دانیم دیگر بیخود چرا بگوئیم، قرآن می گوید: درختان را ما تلقیح می کنیم و سپس براساس آن از آسمان آب نازل می کنیم نقطه دیگری که در هواشناسی امروز بسیار مهم است وقتی قوانین انبساط و تبخیر را علمای فیزیک و شیمی کشف نکرده بودند اصلا کسی این حرفها را نمی توانست بزند خوب این مال قرن گذشته است حالا که کشف شده و یکی از شرایط مهم بارندگی بعد از تلقیح و بعد از آن همین انبساط و تبخیر است و باید این شرایط بوجود آید که دانه های باران بتواند آنجا تشکیل شود، قرآن این را در کلمه ای آورده است و علمای پنج قرن پیش می گفتند ابرها با فشار باد مثلا فشار ایجاد می کنند برای اینکه قرآن را تفسیر کنند اما امروز معسرات هم معنایی هم همین جریان اتوماتیکی که در انبساط و تبخیر در ابرها اتفاق می افتد تا اینکه بارندگی ایجاد شود بوجود آمده دنیایی که گفتیم قطره ای از دریا بود شما خودتان قرآن را با این دید بخوانید اطلاعات هواشناسی تان را بیشتر کنید به آنهائی که امروز می دانند بروید و بخوانید که واقعا زیباست که در نقطه ای مثل عربستان که امروز هم کم باران ترین نقطه دنیاست تجربه علمی و میدانی نبوده و آنهم از پیغمبری که هیچ تحصیل نداشته در آنجائی که که مکتبخانه درستی نبوده تعبیراتی کنند که آنها در عصر اتم و ارتباطات و در قرن بیستم قابل فهم باشد خدا می داند که چه خبرهایی را باید منتظر باشیم که چند سال دیگر ، دیگر بیایند فهم امروز ما را هم تخطئه کنند و بگویند قرآن بیشتر از اینها حرف های مهم تری داشته است این معجزه جاویدان و دائمی است.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی علی امیرالمومنین و علی الصدیقه الطاهره و سبطی الرحمه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف الهادی المهدی صلواه الله علیهم اجمعین، اوصیکم عبادالله بتقوی الله و اتباع امره و نهیه.

× تعداد زیادی موضوع روز در خطبه دوم در نظر گرفته ام که همه آنها را باید با اختصار بگویم در هفته نیکوکاری و احسان هستیم که با همت کمیته امداد امام و صداوسیما و بهزیستی هر سال این موقع ها مطرح می شود کار خوب و مقدسی است همه شرکت کنند که تشویق بشوند آنهائی که این طرح را داده اند و زحمت می کشند از لحاظ مردم فقیر و نیازمند خوب است بالاخره به آنها کمکی می شود حالا اگر زیاد هم نباشد بالاخره یک مقداری هست از لحاظ انفاق کننده ها بسیار خوب است که آنها در آستانه عید و سال نو برای خودشان حالت سازندگی و رشد و کمال ایجاد کنند، البته شرطش این است که چیزهای ارزشمندی را هدیه کنند گرچه دادن چیزهای غیر ارزشمند هم بهرحال خوب است اما خیلی برای انسان حالت سازندگی و درجه گرفتن نمی آورد آدم یک چیزی در خانه اش داشته باشد مزاحمش است یا لازم ندارد بچه ها بازی کرده اند یا هر چه هست حالا ببرد آنجا بدهد بالاخره این که یک آدم نیازمند استفاده می کند یک بهره ای دارد و بی ثواب نیست اما این آن نیست که انفاق قرآن است انفاق قرآن انفاق با ارزش این است که آدم آنهایی که دوست دارد بدهد، کلمه ایثار همینجاست یعنی یک چیزی برای خودش هم خوب است اما دیگری را بر خودش مقدم می دارد حالا یا پول باشد یا لباس باشد یا هر چه می خواهد باشد، تعبیر قرآن این است: × ((لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون)) اگر می خواهید جزای خوبی بگیرید باید آنچه دوست می دارید ببخشید نه آنکه حالا مزاحم است یا بی فایده است برای ما جای دیگر قرآن می فرماید که ((یا ایها الذین آمنوا انفقوا من طیبات ماکسبتم)) از خوب چیزهای باارزشی که کسب کرده اید یا زمین به شما داده از محصولات کشاورزی خوبها را بدهید، کرم زده ها یا چیزهای خیلی بد را دنبالش نروید خیلی لطفی ندارد داستان معروفی از حضرت زهرا ((سلام الله علیها)) شنیده اید که خیلی گویاست که در شب عروسی شان که به خانه شوهر می رفتند لباسی که مادرشان حضرت خدیجه برایشان گذاشته بود و فرموده بود می خواهم در آن لحظه حساس دخترم چیزی داشته باشد و در مسیر رفتن به خانه شوهر خانم نیازمندی برای لباس دختر خودش از حضرت زهرا استمداد کرد خودش را به حضرت رساند و گفت دختر من هم امشب بناست به خانه شوهر برود و لباس ندارد حضرت زهرا او را بردند به خانه شان و لباس خودشان را عوض کردند لباس کهنه پوشیدند و لباسشان را دادند به او خانم رفت بعد وقتی اطرافیاشان فهمیدند اینجور شده و آنهم یادگار عزیز و محبوب مادر مرحومشان را داده اند گفتند چرا اینجور کردید؟ پول می دادید چیز دیگری می دادید حضرت فرمود بگذارید من هم مصداق ایثارگران باشم مصداق آیه ای باشم که از ما خواسته محبوبهایمان را انفاق کنیم و من هم چیزی از این لباس آنهم در این موقع عزیزتر نداشتم خوب این یک الگویی است برای ما ما که مثل حضرت زهرا و حضرت امیر نمی توانیم باشیم ولی اینجور می توانیم باشیم که بخشی از چیزهایی که مورد علاقه ماست به نیازمندها بدهیم که انشاءالله می دهیم البته مردم ما نشان داده اند که روح ایثار از هر جهت در آنها وجود دارد، تاریخ بعد از انقلاب و قبل از انقلاب گواه است.

× موضوع دیگر هفته منابع طبیعی است که هفته گذشته بود و تمام شد بحمدالله برنامه های خوبی اجر شد مساله مهمی است این هفته منابع طبیعی آنهم در عصر صنعت و در عصر دود و دم که شهرها را گرفته و روستاهای را هم دارد تخریب می کند با فشار شهرها و جنگل ها و خیلی جاهای دیگر که تحت فشار هستند ما باید بهای زیادی برای آن قائل شویم که الحمدلله شدیم کارهای زیادی در آبخیزداری - آب خوان داری ، کویرزدایی ، جنگل سازی و احیاء مراتع و حفظ ضوابط منابع طبیعی و محیط زیست الان در کشور تبدیل به یک فرهنگ و رویه شده است.

× باید جامعه ما هم دولت را حمایت بکند که این برنامه ها را خیلی خوب اجرا کند، البته آنهایی که می خواهند ترویج بکنند گاهی قدری افراط می کنند و در تبلیغاتشان یک جوری حرف می زنند که انگار همه چیز خراب شده ما می خواهیم درست کنیم این درست نیست.

× در انقلاب اسلامی بعد از انقلاب خیلی بیشتر از قبل به محیط زیست توجه شده من همین دو سه روز که رفته بودم طالقان برای مساله آبخیزداری گزارشی که دادند اینجوری بود که تا اول انقلاب سالی هفتاد هزار هکتار آبخیزداری می کردند.

× از اول انقلاب تا سال 70 با این که جنگ داشتیم سالی یکصد هزار هکتار آبخیزداری کردیم و ازاول برنامه اول تا امروز سالی یک میلیون هکتار آبخیزداری کردیم یعنی ده برابر زمان خودمان و پانزده برابر زمان رژیم قبل سالانه عمل می کنیم آبخوان داری اصلا در ایران نبود چند سال است شروع شده و در بسیاری از این دهنه هایی که آبهای فصلی دارند آبها را با بندهایی که می بندند پشت بندها جمع می کنند و درخت کاری می کنند آنجا تبدیل به جنگل می شود و آبهایی هم که می رود زیر زمین سفره های زیر دستی را تقویت می کند، در جنگل هم همین است همینطوری گاهی می آیند و می گویند میلیونها هکتار جنگل را تخریب کردیم یک جوری هم گفته می شود که انگار بعد از انقلاب اتفاق افتاده خوب اینها ظلم به تاریخ خودمان است، درست باید اینها را با عدد بگوئیم، ما در کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت، کمیسیون زیربنایی الان بحث منابع طبیعی را داریم، مسئولان جنگلها آمدند گزارش دادند، گزارش عددی.

× گفتند از جنگلهای شمال که جنگلهای انبوه و صنعتی است از سال 46 تا سال 76 در این مدت حدود سیصدهزار هکتار جنگلی غیر از جنگل است اراضی است که درختهای تنکی در آن گاهی هست و بجای این 220 هزار هکتار جنگل خوب احداث شده ، یعنی 80 هزار هکتار جنگل عقب هستیم از سال 46 تا امروز که عمده تخریب آن در گذشته بوده مخصوصا آن موقعی که رژیم شاه اجازه داد که درختهای جنگلها را ببرند و جای آن زراعت کنند.

× اینطوری است با عدد حرف بزنیم بهرحال نیاز ماست که جنگلهایمان را حفظ بکنیم توسعه بدهیم آبخیزداری بکنیم مراتع را حفظ بکنیم و زحماتی هم که انقلاب کشیده آنهارا هم بد معرفی نکنیم وقتی که عاقلانه و با عدد حرف بزنیم تاثیرش هم بیشتر است همان که در واقعیت ها هست.

× مساله سوم شوراها است که بحمدالله انتخابات بسیار خوب برگزار شد و امروز اکثر جاها شوراهایشان را انتخاب کرده اند اولین تجربه ماست برای نوشتن قانونمان و آئین نامه ها و برنامه های اجرایی در این سالها خیلی کار شده اما چون اولین کار است ممکن است نواقص داشته باشد باید از مردم تشکر کرد بخاطر حضورشان و از مسئولان تشکر کرد هم دولت و هم مجلس بخاطر اداره امور و از کسانی که کاندید شدند بخاطر احساس مسئولیتشان تشکر کنیم و به آنهایی که رای آوردند تبریک بگوئیم که مردم به آنها اعتماد کردند انتظار ما از آنها این است که با ابتکار خودشان و با علاقه و عشق و پیگیری خوب بتوانند این اولین اقدام را ثمربخش از آب در بیاورند که مردم و ما راضی بشویم از اقدامی که کرده ایم و این تجربه را در مرحله بعدی کامل بکنیم خدای نکرده اگر تجربه ناموفق بشود و بعد مردم ببینند شورا بجای شهرداری فردی موفق تر نبوده یا بدتر بوده خسارت عمده ای است ولی اگر موفق بشود بعنوان یک کار مثبت و ارزشمند در انقلاب اسلامی قابل تحسین است و می توانیم از آن بهره بگیریم و قدمهای بیشتری برف مردم برداریم.

× مساله دیگری که داریم سفر خوب رئیس جمهورمان است به ایتالیا که از سفرهای موفق و ثمربخش است و نکات جالبی دارد از نظر من نکته های جالبش آن چیزهایی است که مواضع جمهوری اسلامی و اهداف و آرمانهای ما از زبان رئیس جمهورمان در جاهایی که همیشه تبلیغ بد علیه ما بوده مطرح شد و تا حدودی در رسانه های غربی منعکس شد البته مسائلی دارد که باید مواظب باشیم. اولا به غربی ها باید گفت آنها در تفسیرها و تعبیرهایشان همیشه مثلا اینجوری بحث می کنند که ما از موضع نیاز بخاطر مشکلات اقتصادی یا سیاسی یا برای خروج از انزوا به اروپا نیازمندیم این حرفها نیست اولا ایران کی منزوی بوده از روزی که انقلاب پیروز شد همیشه مورد توجه و کانون توجهات ملتها بوده و ما آن توجه را هیچ وقت عوض نمی کنیم با توجه قدرتها و باز هم به آن اهمیت می دهیم نیاز اینجوری نیست که ما نیاز داشته باشیم بیائیم آنجا از شما بگیریم شما خودتان به بازار ما و ما و خیلی از چیزهای ما وابسته هستید حساب را حساب انسانی بکنید و بگوئید برای تفاهم تشنج زدایی و برای کمک به صلح جهانی این سفرها انجام می شود و بعد به مطالبی که رئیس جمهور ما مطرح کرده به اندازه مطالبی که خودتان مطرح کردید باید توجه بکنید اگر صادق هستید وقتی که صحبت از حقوق بشر می شود فقط بحث های سطحی را که شما در جهان سوم مطرح می کنید نباید مورد توجه قرار داد حقوق بشر در سطح وسیعش توسط قدرتهای بزرگ و کشورهای استعماری دارد ضایع می شود این زورگویی ها این استعمار منابع این غارت منابع انسانی و بردن مغزهای ارزشمند کشورهای جهان سوم این فرستادن محصولات بنجل و مصرفی کم ارزش و ماشین های از رده خارج شده به کشورهای جهان سوم و بجای آن گرفتن مواد اولیه با ارزش مثل نفت و طلا و الماس و هر چه که با ارزش است در صنایع امروز دنیا اینها نقض اساسی حقوق بشر است یا حرفهایی که شما مطرح می کنید یا وقتی که صحبت از تروریست می کنید اینکه یک نفر یک نفر را در جایی بکشد مهم است یا اینکه شما یک دولتی مثل اسرائیل را خلق کنید و نیم قرن است که دارد کشتار می کند اطراف خودش را و چهار میلیون فلسطینی را آواره کرد چرا به این توجه نمی شود چرا یک طرفه بحث می کنید وقتی که صحبت از تبادل سیاسی و فرهنگی و هماهنگی بین المللی است آیا چیزی مثل حق وتو که تقسیم میراث جنگ جهانی برای فاتحان جنگ بود و به پنج کشور دادید این مهم است یا این که یک حرفی مثلا یک کشور ضعیف جهان سومی به یک کس دیگر می زند شما دارید با وتو سر مردم را با پنبه می برید آمریکا می تواند با حق وتو همیشه همین وضع را در عراق که دارد ادامه دهد، چه کسی می تواند جلوی آن را بگیرد مصوبه شورای امنیت را برگرداند هر کاری که می کنید دارید با این حربه می کنید.

× خوب ما اینها را می گوئیم رئیس جمهور ما اینها را گفت، به اینها چرا توجه نمی شود؟ یا مثلا در بحث اقلیت ها وقتی که مراکز خبری واتیکان اعلام می کنند که با رئیس جمهوری ایران درباره تبعیض درباره اقلیت ها صحبت می شود خوب این چه حرف بدی است دو طرفه حرف بزنید در ایران اقلیت ها مانند اکثریت در مجلس شورای اسلامی حاضرند در قانون اساسی ما گذاشته ایم که مسیحیان و کلیمیان و زرتشتیها پنج نفر نماینده آنجا هستند.

× خوب اینها اگر می خواستند توی کشور رای بیاورند که هیچ وقت نمی توانستند بیایند یعنی اگر بنا بود مردم عامه مردم در هر شهری رای بدهند به اقلیت ها رای می آوردند؟ مثلا کلیمی که کاملا 30 هزار کلیمی در ایران است چطور یک نماینده می تواند در مجلس داشته باشد؟ مسیحیان چطور می توانند دو نماینده بیاورند در حالی که 120 هزار نفر بیشتر نیستند (حالا من عددش را نمی دانم آنها گفتند ولی من عدد دقیق یادم نیست) یا زرتشتی ها یک نماینده داشته داشته باشند این حق بشر دادن است؟ × در مقابل هم شما هستید در فرانسه چهار میلیون مسلمان وجود دارد آیا یک نماینده در مجلس شما دارند؟ خواهید گفت خوب رای نمی آورند ما دمکرات هستیم خوب ما هم اگر اینکار را بکنیم رای نمی آورند ما اگر مثل شما انتخابات کنیم مگر رای می آورند اینها در تهران ؟ در تهران معمولا اولین نماینده اش نزدیک دو میلیون رای دارد در مجلس هم که می رود با آن نماینده مسیحی یا کلیمی که نشسته اند و ده دوازده رای دارند مثل هم رای می دهند با رای او ممکن است یک چیزی تصویب بشود یا نشود خوب شما حقوق بشر را رعایت نمی کنید یا ما در فرانسه در انگلیس دومین دین رسمی کشورتان اسلام چقدر موقعیت دارد چقدر شما ظلم می کنید؟ فقط مجلستان نیست در مدارستان شما دختران جوانی که می خواهند روسری سرشان بکنند از مدرسه بیرون می کنید محروم می کنید از تحصیل ؟ این را می گوئید حقوق بشر؟ حرفهای درستی از دو طرف بزنید در ایران این اقلیتها همینهایی هستند که در جنگ کنار مسلمانها جنگیدند و خونشان مخلوط شد با خون مسلمانها و جزو شهدای کشور دارند حساب می شوند خودشان می فهمند خودشان وفادارند در مدارس شما ببینید دین خودشان را تدریس می کنند زبان نژادی خودشان را تدریس می کنند در بهترین جای شهر ورزشگاه دارند کلیسا دارند کنیسه دارند، آنچیزهایی که شما دارید می بینیدآنوقت شما همین مقدار به مسلمانهای فراوانی که در اروپا و آمریکا هستند می دهید؟ در مساله اسرائیل وقتی که صحبت می کنید امنیت اسرائیل می شود حقوق بشر اما امنیت چهار میلیون آواره و یک میلیون عربهایی که در زیر سیطره یهودیها زندگی می کنند در خود خاک اسرائیل اینها بحساب نمی آید ولی بهرحال ما از دید انسانی تفاهم تشنج زدایی به این سفرها احترام می گذارم چه شما بیائید چه ما بیائیم ولی اینجور نباشد که از موقعیت استفاده بکنید وحرفهای خودتان را آنهم گاهی از زبان ما بزنید و این بدترین رویه است اینهادر عین اینکه احترام کردن ولی گروهی را میدان دادند بیایند آنجا اهانت بکنند به رئیس جمهور ما خوب ما دیدیم دیگر قبلا اینجوری نبود اینها می توانند نگذارند این اتفاقها بیفتد ما هم می توانیم اینجا بر عکس عمل کنیم من در زمان انقلاب پیش از پیروزی انقلاب یک سفری فرانسه بودم مهمان آقای قطب زاده بودم در پاریس بنا بود شاه بیاید به پاریس دستور داده بودند به قطب زاده آن سه روز حق نداری از خانه بیرون بیایی آن موقع هم مخالفان شاه فراوان بودند خوب نمی گذاشتند بیایند اگر می خواستند هر جا می گذاشتند برنامه ریزی شده است بهر حال ما این را اهمیت نمی دادیم حالا بالاخره شما به اسم آزادی این کارها را می کنید اما بدانید که ما می فهمیم اگر بخواهید جلوی اینهارا بگیرید بخوبی می توانید بگیرید و ما هم اگر بخواهیم مثل شما رفتار کنیم بخوبی می توانیم اینجا هم هستند کسانی که وقتی شما بیائید اینجوری رفتار کنند ولی ما نمی گذاریم تظاهر و ریا نیست آنجایی که موافق نیستیم می گوئیم نیستیم آنجایی هم که موافق هستیم می گوئیم هستیم.

× مساله دیگری که باید مطرح بکنیم این است که به پایان امسال داریم نزدیک می شویم و سال آینده دارد شروع می شود من هجمه تبلیغاتی بدی می بینم از خارج که اوضاع کشور ما را بد معرفی می کنند خصوصا از بعد اقتصادی می خواهند روحیه مردم را تخریب کنند، می خواهند روحیه دولت را تخریب کنند یک جوری تبلیغ می کنند که انگار ما خیلی نیازمند هستیم به غربی ها و پشیمانیم از اینکه دست آنها را از منابع مان کوتاه کردیم مساله اینجوری نیست آقایان البته یک شوک نفتی وارد شده طبیعی است که آثاری دارد اما این ضربه اساسی نمی تواند بزند شما همین یک ماه گذشته را بررسی کنید که در کشورتان چه می گذرد در دهه فجر دولت اعلام کرد که نزدیک به 9 هزار طرح کوچک و بزرگ را افتتاح کرده است خوب این 9 هزار طرح چقدر سرمایه گذاری شده بعضی از این طرحها ده ساله ، پنج ساله و شش ساله دارد پول در آن می ریزد خوب این بنیه کشور را می رساند همین دو سه روز پیش رئیس جمهور ما رفت یزد دو سه طرح اساسی را افتتاح کرد یکی فولاد آلیاژی بود که پانصد و چند میلیون دلار آنجا هزینه شده و کشور را به کلی نجات می دهد از وابستگی به فولاد ویژه و فولاد آلیاژی که شما می دانید در اکثر صنایع مخصوصا صنایع نظامی ما نیازمندیم این آلیاژهای بالا و فولادهای سخت را واردکنید این کار بسیار عظیمی است خوب ده سال است هشت سال است دارد پول می ریزد حالا به نتیجه رسیده چادرملو اعلام شد پنج میلیون تن سنگ فولاد به ما می دهد البته این خط برقش و خط آهنش در این مرحله افتتاح شد قبلا آنها شده بود کشوری که توانسته از یک تپه شن شما بروید چادرملو را ببینید در اطراف شهر یزد صدها کیلومتر اطرافش هیچ چیز نیست فقط شن است و ماسه و تپه ها و طوفانهای شنش آدم یک درخت نمی بیند ولی یک تپه کوچک از زمین سر درآورده این هفت میلیون هشت میلیون تن در سال می تواند به ما سنگ آهن بدهد که سه چهار میلیون تن فولاد تولید می کند خط آهنش هم کشیده شد برقش هم کشیده شد ما آن دوره ای که این خرجها را می کردیم مشکل نداشتیم حالا که اینها بدستمان آمده مشکل داریم؟ همین متروی تهران که سه روز پیش افتتاح شد ده سال است که هزاران نیروی کار مهندس و تکنسین و کارگر زیر این زمین دارند کار می کنند و صدها میلیارد تومان اینجا پول ریختیم آنها نه از پول بودجه بیت المال با سرمایه گذاری بانکها و درآمدهای اختصاصی مترو و دهها ایستگاه که هر یک مثل یک ساختمانی عظیم زیر این زمین تهران ساخته شده است شما وقتی مترو راه افتاد می روید می بینید چه اتفاقی افتاده است کشوری که خودش بدست خودش در شرایط جنگ و بعد از جنگ توانسته یک پروژه عظیم اینجوری را بسازد و حالا ساخته شده و تحویل شده امروز موج تبلیغات بطرف ما سرایت می کند که اینها فقیرند محتاجند نیازمندند بخاطر نیازشان دستشان را بطرف اروپا و آمریکا دراز کردند این حرفها نیست کشور محکم است حقیقتا کشور محکم است نظام محکم است رهبری مثل کوه ایستاده اند و مردم علاقه مند هستند، مردم ایمان دارند مردم محور عظیم وحدت را فراموش نمی کنند.

× مطمئن باشید که همینطور که پیش می رویم پشت سر هم طرحهای مهمی که سالها از کشور پول و ارز خورده به بهره برداری خواهد رسید و در سال آینده وزارت نیرو گفته ده سد مهم را افتتاح می کند یعنی همان چهل روز یک سد را به بهره برداری می رسانند طرحهای کارخانه های سیمان و کارخانه های بزرگ و بسیاری از طرحهای بزرگ این حرفهای تو دل خالی کن که برای جنگ روانی مطرح می شود و فشار آوردن روی ارز و چیزهایی از این قبیل برای پشیمان کردن ملت ماست از انقلابشان که تا بهانه ای پیدا می کنند خارجی ها خط می دهند و متاسفانه آدم های بی عقل داخلی که نه آمار می دانند و نه اطلاع دارند و نه خبر از طرحها و کارها دارند شعاری برمی دارند یک خبرهایی مقالات پشت سرهم درست می کنند که به مردم بگویند هیچ کار نشده و مردم را از انقلاب پشیمان کنند و واقعا به این انقلابی که روی پای خودش این همه عظمت آفریده ظلم می کنند شما فکر می کنید اگر اینطور نبودید ایتالیا از رئیس جمهور شما با احترام استقبال می کرد خیلی از جهان سومی ها به آنجا می روند و چیزی نمی فهمند.

× سالگرد مرحوم حاج احمد آقا همراه و همسنگر و هم رزممان را داریم که هر وقت به یاد ایشان می افتیم از عدم حضور ایشان غصه می خوریم که حقیقتا عنصر موثر و مفیدی در دوران مبارزه و در زمان مدیریت امام بود که حق زیادی به گردن انقلاب دارد و من می دانم و جزء کسانی هستم که خوب می دانم که ایشان چقدر برای انقلاب زحمت کشید و با چه اخلاصی در جوانی از دست ما رفت خداوند روح ایشان را قرین رحمت کند و به بیت مکرم امام تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم فرزندان خوب و ارجمندشان جای ایشان را پر کنند.

× سالگرد رحلت آیت الله کاشانی را داریم که ایشان در تاریخ ما مظلوم است، شخصیتی که جهاد تشیع و اسلامی در دوران اخیر در عراق با او شروع شد و حقیقتا به اتفاق همدرسشان آیت الله خوانساری در عراق جنگیدند و حوزه نجف را به میدان و جبهه بردند بعد هم به ایران آمدند و دیدید که در ایران چه نقشی ایفا کردند ما آن موقع طلبه های کوچکی در قم بودیم من می دانم ما جوانهای طلبه از روح مبارزه مرحوم کاشانی هشیار و بیدار شدیم کارهای مرحوم کاشانی حوزه را سیاسی کرد وقتی که ایشان به قم می آمد طلبه ها مثل پروانه اطراف او بودند و در زمان حیات خودش مظلوم شد و غریبانه مرد که شما دیدید هم ملی گراها و هم دربار و هم کمونیست ها او را تحت فشار قرار دادند و او را بدنام و خانه نشین کردند با اینکه سهم اساسی را در بسیج مردم در نهضت ملی داشت وقتی که ایشان از نهضت ملی جدا شد نهضت هم شکست خورد امام ایشان را احیاء کرد امام وقتی که در ایران قدرت پیدا کردند آقای کاشانی رادوباره عزیز کردند و با عزت امروز در تاریخ ما هستند ولی بدانید که واقعا این انقلاب ما و نهضت قبل از انقلاب ما و حتی نهضت عراق همه اینها تا حدود زیادی به مجاهدت و مبارزات ایشان بستگی دارد البته به مطلق گرایی نمی کنم که بگویم ایشان عیبی هم نداشت منتهی مثل همه و دیگران، هر کسی عیب و محاسنی دارد خدمات انقلابی و اسلامی ایشان حقیقتا با ارزش است.

× یکی از مراسمی که یادم رفت بگویم و مهم است متعلق به نماز جمعه است و آن انفجاری است که همین هفته آینده سالگرد آن فرا می رسد و در نماز جمعه اتفاق افتاد یادتان هست که چه اتفاق عظیمی بود در این وسط میدان در چمن دانشگاه بمبی منفجر شد که پاره های بدنهای مقدس نمازگزاران را تا سر درخت ها پرتاب کرد و خطیب جمعه آن روز ما آیت الله خامنه ای رهبر عظیم انقلاب بودند و درست این همان روزهایی بود که عراقیها تهدید می کردند که نماز جمعه را بمباران می کنند.

× یعنی مردم وقتی به اینجا می آمدند با غسل شهادت می آمدند که منتظر بمباران عراقیها بودند و آنها هم آنقدر وقیح بودند که این کارها را بکنند این روحیه در مردم بود این بمب که منفجر شد طبیعی اش این بود که همه چیز به هم بخورد و مردم متفرق شوند اما دیدیم خطیب جمعه مان یک ذره عقب نشینی نکرد و با همان آهنگ نیرومندش خطبه اش را ادامه داد.

× فقط لحظه ای ایشان از کنار تریبون کمی عقب رفتند از ایشان پرسیدیم چه بود فرمودند من حرارت بمب را در صورتم احساس کردم یعنی گرمی بمبی که در وسط این چمن منفجر شده بود به تریبون رسیده بود ایشان خطبه را ادامه دادند و مردم هم مثل کوه ماندند حتی آنهائی که اطراف نقطه انفجار بودند این مردم ماهستند حق این گونه مسائل را نباید بگذاریم در تاریخ مان از بین برود این یک افتخار و قله مرتفعی مثل قله دماوند است در تاریخ انقلاب ما این گونه اتفاقات نشان از صلابت مردم است نشان نفوذ و عظمت اسلام در انقلاب ما و نشان کاربرد نیروهای مذهبی است که چگونه می توانند با چه نیرویی در صحنه بمانند با اینهاباید عاقلانه و با تدبر برخورد کرد که این انقلاب و این حرکت عظیم تاریخی زمان ما بایدبماند انشاءالله .

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان