هنر خط و زنان خوشنویس در تمدن اسلامی

هنر خط و زنان خوشنویس در تمدن اسلامی

هنر خط و زنان خوشنویس در تمدن اسلامی

 

گردآوری: عذرا عقیقی بخشایشی

 

ناشر: نشر آذربایجان تبریز

 

نوبت چاپ: اول 1375، 2000 جلد

 

 

این کتاب در چهار بخش تنظیم و تدوین شده است.

 

در بخش نخست به معرفی خطوط تزئینی اسلامی از صدر اسلام تا گرافیک معاصر پرداخته شده است و در ضمن آن، خطوط کوفی (کوفی مغربی، شرقی، بنایی)، خط محقق، خط ثلث و نسخ، خط تعلیق و دیوانی، خط رقعه، خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به لحاظ ویژگیها و تاریخ پیدایی اشان معرفی شده است.

 

در بخش دوم به بهره گیری گرافیک امروزه از خوشنویسی دیروز اشاره شده و ارزشهای بصری بعضی از انواع خطوط مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در بخش سوم با زنان خوشنویس در گذر تاریخ آشنا می شویم. مؤلف در این بخش به معرفی و ارائه آثاری از سی و سه زن خوشنویس ایرانی که نخستین آنها، دختر ابن مقله شیرازی (متوفای 381ه··· .ق) است و آخرینشان حفصه دختر حاج رکوئی اسیانیایی (قرن 14) است می پردازد. در این میان از زنانی همچون سلطان بانو صفوی (قرن 10ق)، جهان آرا بیگم (قرن 11ق)، گوهرشاد خانم (قرن 11ق)، زیب النساء بیگم (قرن 12ق)، مستوره ماه شرف کردستانی (شاعر) (قرن 13ق)، مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه (قرن 13ق) و خانم اعتمادالدوله (قرن 14ق) یاد شده و آثاری درخشان از آنان زیب این دفتر است.

 

در بخش چهارم، مؤلف که خود نیز از بانوان خوشنویس معاصر است، زندگینامه مختصر زنان خوشنویس معاصر را همراه با عکس و نمونه کارشان فراهم آورده است.

 

تلاش مؤلف محترم را در این اقدام پسندیده فرهنگی، هنری ارج می نهیم. به امید شکوفایی بیشتر استعدادهای زن در همه ابعاد زندگی.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر