ماهان شبکه ایرانیان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران:

نمی‌توان کاداستر را قطره‌چکانی پیش برد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران تاکید کرد که از روند اجرای حدنگار کاداستر راضی نیست.

نمی‌توان کاداستر را قطره‌چکانی پیش برد

به گزارش ایسنا، سیدصادق سعادتیان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در نشست خبری ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، خطاب به اهالی رسانه گفت: شما اهالی رسانه زبان تعامل دستگاه‌ها با مردم هستید. شما آینه تمام نمای جامعه بوده و اگر در جایی اشکال و نقصی مطرح باشد مسئولان باید رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد میزان رضایت از اجرایی شدن کاداستر در استان تهران گفت: از روند اجرای حدنگار کاداستر راضی نیستیم. به صورت قطره چکانی نمی توان کاداستر را پیش برد. منابعی که در بخش کاداستر پیش بینی شده است رقم بسیار جزیی ای است. برای نمونه برای اسکن نقشه های استان تهران در سال ٩٥ حداکثر حدود دو میلیون و ٣٠٠ هزار تومان در نظر گرفته شده و کل منابع کاداستر تهران ٣٠٠ میلیون تومان می شود. با این منابع نمی توانیم به هدف کاداستر که شفاف سازی املاک و رفع تعارضات است و موجب تسریع معاملات می شود، برسیم.

سعادتیان در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با آمار اسناد صادره توسط سازمان ثبت اسناد و املاک  و اینکه بیشتر چه اسنادی صادر شده است؟ عنوان کرد: اداره کل ثبت استان تهران با ٣٣ منطقه یعنی ١٦ اداره ثبتی در حوزه املاک داخل شهر تهران و ١٧ اداره ثبتی مربوط به شهرستانهای استان تهران و ٥ اداره اجرای اسناد رسمی که وصول مطالبات معوقه بانک ها، شهرداری ها، مهریه و چک های بلامحل را پیگیری می‌کنند، فعالیت می کند.

وی ادامه داد: در سال ٩٥، بیش از ٨٠١ هزار فقره در تهران سند مالکیت صادر کردیم. با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند ثبت، تمام این اسناد به صورت الکترونیکی صادر شده است در حالی که پیش از این اسناد به صورت دستی صادر می شد و مشکلات فراوانی را به همراه داشت. این میزان نسبت به سال ٩٤ ،١٧ درصد افزایش عملکرد داشته است. برای پلاک هایی که در فرآیند ثبتی ایراد و اشکال دارد از طریق پیامک به متقاضی اطلاع رسانی صورت می گیرد. گفتنی است در این راستا بیش از یک میلیون پیامک ارسال کرده‌ایم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران خاطرنشان کرد: ما در ٤ ماهه سال ٩٥، حدود ١٨٨ هزار و ٧٨٦ فقره استعلام ارسال کردیم در حالی که
در ٤ ماهه سال ٩٦، این میزان ٢١٤ هزار فقره بوده است. بیش از ٦٠ درصد استعلامات در سازمان ثبت اسناد و املاک در دو روز کاری انجام شده و درصد باقی مانده استعلامات که ایراد داشتند حداکثر طی ٥ تا ٦ روز به دفاتر اسناد رسمی ارسال شده است. در ٤ ماهه سال ٩٥، ٢١٢ هزار و ١٤٠ فقره استعلام صورت گرفته که به نسبت سال قبل ١٢ درصد افزایش عملکرد را به همراه داشته است.

سعادتیان خاطرنشان کرد: امسال تصمیم بر این است که بالای ٧٠ درصد از استعلامات دو روزه انجام شود. یکی از فرآیندهایی که قصد داریم برای مردم انجام دهیم مربوط به املاک فاقد سند رسمی است. در اجرای قانون، ابتدا ١٤٣ هزار و ٧٦٠ فقره درخواست در خصوص املاک فاقد سند رسمی بوده که به اداره ثبت استان تهران رسیده است. از این میزان حدود ١١٢ هزار فقره در ادارات ثبت تهران تعیین تکلیف شده و نتیجه به صورت الکترونیکی در سامانه به اطلاع مردم رسید. آن عده از پرونده‌هایی که به جهت رای منفی مشمول قانون نبوده نیز به اطلاع مردم شریف رسیده است.

وی گفت: در راستای الکترونیکی کردن سوابق ثبتی یکی از مواردی که حتما باید الکترونیکی شود بایگانی های اداره ثبت است. اولویت اول برای ما آرشیو الکترونیکی اسناد شهر تهران است. ١٠٤ میلیون مورد از بایگانی ها را اسکن کردیم. از ١٦ منطقه در شهر تهران ١٢ منطقه، ١٠٠صد در صد  پرونده ها آرشیو الکترونیکی شده است که شامل پرونده های ثبتی مولوی، پیروزی، نارمک و بخشی از شمیران بوده است. در برنامه سال ٩٦ در کل شهر تهران آرشیو الکترونیکی را به اتمام می رسانیم.

ادامه دارد ...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان