صالحترین
مردم سعی کنند صالح ترین را انتخاب
کنند. آن کسانی که نامزد ریاست جمهوری میشوند و در شورای نگهبان صلاحیت آنها زیر
ذره بین قرار میگیرد و شورای نگهبان صلاحیت آنها را اعلام میکند، اینها همه شان
صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح ترین را
پیدا کنید. این جا جائی نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال
حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.
بهترین کیست؟ من نسبت به شخص،
هیچ گونه نظری ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد
کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد،
دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجمل پرستی است؛ فلان مسئول
اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و به سمت اسراف سوق
خواهد داد. اینی که ما گفتیم امسال، سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف است، یعنی
امسال سالی است که ملت ایران تصمیم بگیرد که با اسراف مبارزه کند. نمیگوئیم بکلی و یکباره و در طول یک
سال، اسراف تمام بشود؛ نه، ما واقع بین تر از این هستیم؛ میدانیم این کار مال
سالیان پی در پی است و باید کار بشود تا به این فرهنگ برسیم؛ باید این کار را شروع
کنیم.
بیانات در جمع مردم استان کردستان در
میدان آزادی سنندج 1388/02/22
2- مردمی و ساده زیست
یکی از اساسی ترین کارها برای اینکه
ما جلوی اسراف را بگیریم این است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و
وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافیگری نباشند. چطور میتوانیم اگر خودمان اهل
اسراف باشیم، به مردم بگوئیم اسراف نکنید؛ «أ تأمرون النّاس بالبرّ و تنسون
انفسکم»؛(1) «یا أیّها الّذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون. کبر مقتا عند اللَّه
ان تقولوا ما لا تفعلون».(2) اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادی
انتخاب کنیم که مردمی باشند، ساده زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد
مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمی است. آگاهانه بگردید؛ برسید؛ و
به آنچه که رسیدید و تشخیص دادید، با قصد قربت اقدام کنید؛ با قصد قربت پای صندوق
انتخابات بروید و خدای متعال اجر خواهد داد.
(1)
بقره: 44
(2)
صف: 2 و 3
بیانات در جمع
مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج 1388/02/22
3- تعامل با سایر قوا
تعامل با دو قوه ی دیگر هم یکی از این
توصیه هاست. تعامل با مجلس و تعامل با قوه ی قضائیه، کار لازمی است؛ این را مطلقاً
نباید ندیده گرفت. البته ممکن است در این راه تلخیها و مشکلاتی وجود داشته باشد؛
ولی باید تحمل کرد؛ بهتر است.
دیدار
رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت 02/06/1387
4- توجه به انتقادها
به انتقادها هم توجه کنید؛ انتقاد با تخریب فرق دارد. متأسفانه
خیلیها تخریب میکنند، ولی اسمش را میگذارند انتقاد. آن جایی که واقعاً انتقاد است
و کسانی با نظر خیرخواهانه، نقاط مثبتِ کاری را توجه میکنند و نقاط اشکالش را هم
ذکر میکنند، اینها را با سعه ی صدر گوش بدهید؛ نه این که همه جا قبول کنید - چون
ممکن است آن منتقد اشتباه کرده باشد - اما گوش کنید تا آن جائی که واقعاً درست است
از شما فوت نشود. اینها چیزهایی است که قبلها عرض کرده ایم؛ حالا هم تأکید میکنیم.
به بعضیها توجه شده، بعضی را هم باید بیشتر توجه بکنید.
دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت 02/06/1387
5- گفتمان پیشرفت و عدالت :
الف - اساسی ترین و محوری ترین اصل
تکیه ی بر عدالت، اساسی ترین و محوری ترین اصلِ یک حرکت الهی
است؛ ادامه ی کار همه ی انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است. البته عدالت دشمنانی دارد.
همه ی کسانی که نانشان در بی عدالتی است، با عدالت دشمن اند. همه ی کسانی که با
قلدری و زورگویی - چه در صحنه ی ملی، چه در صحنه ی بین المللی - تغذیه می شوند، با
عدالت مخالفند. عدالت، شعار اصلی و هدف بزرگ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی
بوده و هست.
بعضی می خواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست،
حق گرایی است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است. جلوگیری از ویژه خواری است. جلوگیری از
تجاوز و تعدّی به حقوق مظلومان است. در یک کشور کسان زیادی پیدا می شوند که اگر
دستگاه مسئول قانونی به مدد آن ها نشتابد، در امواج درگیری های گوناگون لگدمال می شوند.
وظیفه دولت عدالت محور، توجّه ویژه به قشر محرومان است. عدالت را نباید تندروی و
مخالفت با شیوه های علمی دانست. با استفاده از شیوه های عالمانه و با تدبیر می توان
عدالت را در جامعه مستقر کرد.
مراسم تنفیذ
حکم ریاست جمهوری 1384/05/12
ب- عدالتخواهی و عدالت گستری
شاخصه ی اول «عدالتخواهی و عدالت گستری» است. به زبان آسان است؛ اما در عمل بسیار
کار دشواری است و مقدمات بسیاری لازم دارد. باید خیلی کار کرد تا اینکه عدالت تحقق
پیدا کند؛ عدالت جغرافیایی، عدالت طبقاتی، عدالت در زمینه های مسایل اقتصادی،
عدالت در زمینه های مسایل فرهنگی، عدالت در جایگزین شدن و جای گرفتن در مسئولیتها
و مناصب و عدالت در قضاوتهای ما - نه فقط قضاوتی که قاضی در دادگاه می کند، بلکه
داوریهایی که ما نسبت به اشخاص و قضایا میکنیم - اینها همه عدالت است و عدالت در
آنها نقش دارد. عدالتخواهی و عدالت گستری به معنای همه ی اینهاست. البته امروز
کشور ما بیش از هر چیز دیگر، تشنه ی عدالت اقتصادی است. علت هم این است که واقعاً
یک شکافی به صورت میراث معیوبی از گذشته بود و این شکاف باید پُر میشد، که نشده
است. البته به شکل معقولی باید پُر شود. ما پُر کردنِ این شکاف را به همان شکلی
میگوییم که اسلام توصیه میکند؛ حرفهای غیر منطقی و ناممکن و نامعقول را نمیخواهیم
به میان بیاوریم؛ همان طوری که اسلام میگوید: فرصتها در مقابل همه باشد و امکانات
عمومی مورد استفاده ی همه قرار گیرد. بنابراین یک شاخصه، مسئله ی عدالتخواهی و
عدالت گستری است که پهنه ی وسیعی دارد.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 06/06/1385
6- فسادستیزی
فسادستیزی شاخصه ی دیگری است. «سلامت
اعتقادی و اخلاقیِ مسئولان کشور» - بخصوص مسئولان عالی رتبه، در سطوح دولت و معاونین
و از این قبیل - بسیار مهم است و شاخصه ی دیگری است که از لحاظ اعتقادی و اخلاقی
اشخاص سالمی باشند.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 06/06/1385
7- مشروعیت
مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با
فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهی است. این، پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت
حرفهای زیادی زده می شود، بنده هم از این حرفها بلدم؛ اما حقیقت قضیه این است که
اگر ما دنبال عدالت نباشیم، حقیقتاً من که این جا نشسته ام، وجودم نامشروع خواهد
بود؛ یعنی هرچه اختیار دارم و هرچه تصرّف کنم، تصرّف نامشروع خواهد بود؛ دیگران هم
همین طور. ما برای عدالت و رفع تبعیض آمده ایم. ما آمده ایم جامعه را از مواهب
الهی خودش - که مهمترین مواهب الهی در عدالت وجود دارد - و همچنین مواهب اخلاقی و
معنوی برخوردار کنیم.
بیانات در
دیدار اعضای هیأت دولت 1382/06/05
8- اعتزاز به اسلام
اعتزاز به اسلام یکی دیگر از
شاخصه های اصولگرایی است. ما در دورانِ این بیست وهفت سال، بعضی از مسئولان نظام
اسلامی را دیده بودیم که خجالت میکشیدند یک حکم اسلامی یا یک جهتگیری اسلامی را
صریحاً بر زبان بیاورند؛ نه، ما طلبکاریم. من بارها گفته ام، در قضیه ی «زن»، ما
پاسخگوی غرب نیستیم، غرب باید پاسخگوی ما باشد؛ ما هستیم که سؤال مطرح میکنیم. در
زمینه ی حقوق بشر، ماییم که طلبکار مدعیان منافق و دو روی حقوق بشر هستیم.
بنابراین به اسلام اعتزاز داشته باشید. آنچه را که اسلام به ما آموخته، اگر ما
درست یاد گرفته باشیم و دچار کج فکری و انحراف و غلط فهمی نشده باشیم، چیزی است که
باید به آن افتخار کنیم.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 1385/06/06
9- تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور
تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور هم یکی
از شاخصه هایی است که لازمه ی اصولگرایی است؛ ما در معرض این هستیم. ببینید
عزیزان! شماها در موضع بالایی قرار دارید و مورد احترامید؛ افراد پیش شماها میآیند
و تعریف و تمجید میکنند - بعضی از روی اعتقاد، بعضی بدون اعتقاد - برای اینکه شما
خوشتان بیاید. ما خودمان باید مواظب باشیم حرفهایی که در تمجید و ستایش ما میزنند،
اینها را باور نکنیم. ما باید به درون خودمان نگاه کنیم: «الانسان علی نفسه
بصیرة»؛ نقصها، مشکلات و کمبودهایمان را نگاه کنیم و فریب نخوریم. این فریب خوردن،
انسان را در دام و گرداب غرور می اندازد. اگر انسان خودش را بد برآورد کرد، آن وقت
دیگر نجات پیدا نمیکند.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 1385/06/06
10- مسئولیت پذیری و پاسخگویی
مسئولیت پذیری و پاسخگویی در هر بخشی
که ما هستیم، مسئولیت آن کاری که بر عهده گرفته ایم، این را بپذیریم. زیرمجموعه،
زیرمجموعه ی ماست، احساس مسئولیت کنیم. در هر نقطه ای مسئولیت تعریف شده ای وجود
دارد، آن مسئولیت را بایستی پذیرفت.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 1385/06/06
11- اهتمام به علم و پیشرفت علمی
در آغاز پیدایش اسلام گفته شد که:
«طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة» یا «مؤمن و مؤمنة»؛ یعنی همان وقتی که نماز
و زکات و این چیزها آمد، طلب العلم هم آمد؛ «اطلبوا العلم ولو بالصین» هم آمد. من
بارها تکرار میکنم، این به خاطر همین است که جامعه، بدون علم نخواهد توانست
آرمانهای خودش را بالا بیاورد. مثل این است که انسان حرف حقی داشته باشد؛ اما
اصلاً زبان گفتنش را نداشته باشد. نداشتن علم این طوری است. علم موجب میشود که شما
بتوانید آن آرمانها، آن اهداف و آن خط روشن و جاده ی روشنِ صراط مستقیمی را که در
دست و اختیار شماست، مطرح کنید و کسان بیشتری را از بشریت، به آن هدایت کنید. علم
نداشته باشید، این امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین علم - که وسیله ی رشد ملی،
بشری، انسانی و اوج گرفتن در محیط عام بشریت است - جزوِ چیزهای لازم است و باید به
این اهتمام داشته باشید.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 1385/06/06
12- سعه ی صدر و تحمل مخالف
سعه ی صدر و تحمل مخالف که از جمله ی
شاخصه هایی است که جزوِ پایه های اصولگرایی است. گاهی انسان از حرفی که میزنند،
ناراحت هم میشود؛ حرص هم میخورد، گاهی به خدا هم شکایت میکند که خدایا! تو که
می بینی واقع قضیه چیست و چقدر با چیزی که اینها میگویند، فاصله دارد؛ اما در عین
حال، انسان بایستی حلم به خرج دهد. حلم یعنی ظرفیت و تحمل صدای مخالف را داشتن.
البته این - شاید بعداً هم عرض بکنم - به معنای آن نیست که دولت از عملکرد خودش دفاع
نکند؛ نه، حتماً بایستی دفاع کند.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 1385/06/06
13- انس با خدا، انس با قرآن، استمداد
دائمی از خدا
«انس با خدا»، «انس با قرآن» و
«استمداد دائمی از خدا»؛ این آخری - که از شاخصه های اصولگرایی است -
تصمین کننده ی همه ی آن چیزهایی است که قبلاً عرض کردیم. انس با خدا یادتان نرود.
ما بارها میگوییم که خدمات مسئولان نظام از هر عبادتی بالاتر است؛ این حرف درستی
است و مبالغه هم در آن نیست. اما بدانید، این خدمات، آن وقتی خدمت خواهد شد و آن
وقتی با خلوص و درخشش و شفافیت خود باقی خواهد ماند که شما دلتان با خدا مأنوس
باشد. اگر دل از خدا غافل شد، اگر دل رابطه ی خودش را با ذکر و توجه و خشوع از دست
داد، همین خدمتی که ما میگوییم بالاترین عبادت است، همین خدمت، مشوب خواهد شد؛
اصلاً به کلی مشوب می شود و در آن اغراض و هواها میآید.
دیدار با رئیس
جمهور و اعضای هیئت دولت 1385/06/06
14- ایستادگی در مقابل زورگویان
کسانی را روی کار بیاورید که ایستادگی
در مقابل زورگویان را ارزش بدانند من میخواهم عرض کنم عزیزان من! این آگاهی همیشه لازم است.
امروز هم لازم است، فردا هم لازم است. نسل جوان ما خوشبختانه امروز یک نسل غالب در
سرتاسر کشور است. جوانها بهوش باشند، بیدار باشند. معیارها مشخص است. در انتخابات،
این آگاهی باید اثر کند؛ در بیان خواسته های ملت این آگاهی باید تأثیر بگذارد؛ در
حضور گوناگون، در مسائل مختلف، این آگاهی بایستی اثر بگذارد. ملت ایران در
انتخابهای خود - معیارهای انتخابات را من آن روز عرض کردم، این هم مکمل آنهاست -
توجه کند؛ کسانی با رأی ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم
بالا ببرند و آبروی ملت ایران را ببرند. کسانی سر کار نیایند که بخواهند با
تملق گوئی به غرب، به دولتهای غربی، به دولتهای زورگو و مستکبر، به خیال خودشان
بخواهند برای خودشان موقعیتی در سطح بین المللی دست و پا کنند. اینها برای ملت
ایران ارزشی ندارد. کسانی سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به
وسیله ی آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان،
از ارزشهای انقلابی شان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانی بر سر کار بیایند
که در مراکز گوناگون سیاسی یا اقتصادی به جای اینکه به فکر ادامه ی راه امام و
ارزشها و اصول ترسیم شده ی به وسیله ی امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان
قدرت غربی و فلان مستکبر بین المللی باشند، برای ملت ایران مصیبت خواهد بود. این
آگاهی برای ملت لازم است.
بیانات در
دیدار مردم بیجار 1388/02/28