دیدار میهمانان خارجی از بنیاد پژوهشهای اسلامی

در ساعت ۱۰ بامداد روز ۲۰/۷/۱۳۷۴ گروهی از اسلام شناسان، خاورشناسان و استادان زبان فارسی از بنیاد پژوهشهای اسلامی دیدار و با مدیر عامل بنیاد گفتگو کردند. در این دیدار حجة الاسلام الهی خراسانی توضیحاتی پیرامون اهداف و عملکرد این مرکز پژوهشی به آگاهی میهمانان رساند.

دیدار گروهی ازاسلامشناسان، خاورشناسان و استادان زبان فارسی

در ساعت 10 بامداد روز 20/7/1374 گروهی از اسلام شناسان، خاورشناسان و استادان زبان فارسی از بنیاد پژوهشهای اسلامی دیدار و با مدیر عامل بنیاد گفتگو کردند. در این دیدار حجة الاسلام الهی خراسانی توضیحاتی پیرامون اهداف و عملکرد این مرکز پژوهشی به آگاهی میهمانان رساند.

میهمانان از چند و چونی روابط فرهنگی بنیاد با مراکز فرهنگی خارجی بویژه «الازهر» مصر پرسش کردند و مدیر عامل بنیاد در پاسخ اظهار داشتند که بطور کلی بنیاد پژوهشهای اسلامی توجه خاصی به این گونه پیوندها دارد که گاهی مشکلات این کشورها مانع از آن می شود که رابطه ای پذیرفته صورت گیرد. برای نمونه، بنیاد پژوهشهای اسلامی چند تن از شخصیتهای علمی مصر و عربستان را برای شرکت در «کنگره کتاب و کتابخانه در تمدن اسلامی » دعوت کرد که متاسفانه برخی از آنها به دلایلی نتوانستند در این همایش فرهنگی حضور یابند. این دعوت، از جمله، نشانگر خواست عمیق بنیاد به داشتن ارتباط علمی با دیگر کشورهاست.

در این دیدار چندین کتاب از انتشارات بنیاد به میهمانان هدیه شد که مورد توجه ایشان قرار گرفت.

میهمانان خارجی پس از دیدار یکساعته خود به ضرورت تنگی وقت، بنیاد را در حالی ترک کردند که امیدوار بودند فرصت دیدار دوباره ای از بنیاد با وقت گسترده تری به دست آورند.

اسامی دیدار کنندگان به شرح زیر است:

- آقای پروفسور کریستف یوهان بورگل رئیس مؤسسه اسلامی شناسی دانشگاه برن - آقای پروفسور بندیک رینات رئیس مؤسسه شرق شناسی زوریخ - آقای دکتر خسرو بهروز استاد زبان فارسی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه زوریخ - خانم دکتر میرل اشنایدر استاد زبان فارسی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه زوریخ - آقای دکتر جوهانس تومان استاد زبان فارسی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه زوریخ - آقای کریستین انگلهارت استاد زبان فارسی دانشگاه وین - آقای دکتر نصرت الله رستگار کرمانی استاد زبان فارسی دانشگاه وین

دیدار میهمانان ایتالیایی

در تاریخ 28/6/1374 دو تن از شیعیان مقیم ایتالیا از بنیاد پژوهشهای اسلامی دیدار کردند و با مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی به گفتگو پرداختند.

آقای دمارتینو روزنامه نگار است و آقای بلوچی در یکی از شرکتها کار می کند. آقای عمار دمارتینو شرکت فعالی در تبلیغات شیعی در ایتالیا دارد و بدون وابستگی به هیچ گروه و بدون حمایت از سوی انجمن یا جمعیتی و صرفا براساس عشق به اهل بیت به قدر توان، تشیع را در ایتالیا معرفی می کند. خانم و پسر ایشان نیز شیعه هستند و این خانواده را می توان یکی از معدود خانواده هایی دانست که در عین تنگدستی و بدون پشتیبان، توان خود را در راه تبلیغات و شناساندن مکتب اهل بیت به کار می بندند.

آقای دمارتینو در ایتالیا ماهنامه ای به نام پرواسلام (اسلام ناب) منتشر می کند که تنها نشریه شیعی در ایتالیا به شمار می آید. گفتنی است این نشریه که با هزینه شخصی آقای دمارتینو در ایتالیا به چاپ می رسد، بدشواری می تواند هزینه چاپ خود را تامین کند.

آقای دکتر سید مهدی صدیقی که سالهاست در ایتالیا اقامت دارد و این دو تن را همراهی می کرد، طی گفتگویی اظهار داشت که انجمن اسلامی در ایتالیا اگر چه به شمار، فراوان نیستند ولی به هر روی حضور فعالی در عرصه سیاست از خود نشان می دهند و البته این اقتضا دارد نسبت به گسترش عملکرد این انجمن از طریق فراهم کردن امکانات بیشتر تدبیری اندیشیده شود.

دیداری دیگر

صبح روز شنبه، هشتم مهرماه سال جاری خانم «امارتی » از اساتید خاورشناس ایتالیا به همراه دو دانشجوی خود از بنیاد پژوهشهای اسلامی دیدار کردند و با مدیر عامل بنیاد به گفتگو نشستند.

سفر خانم امارتی به ایران و دیدارشان از مراکز فرهنگی از جمله بنیاد پژوهشهای اسلامی جنبه تحقیقاتی داشته است و در همین راستا ایشان توانستند مقدار قابل ملاحظه ای کتاب را در بنیاد شناسایی کنند. ایشان که درباره رجال و انساب تحقیق می کند در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی جلد 1 تا13 فهارس کتابخانه را از نظر گذراندند. دو دانشجوی ایشان نیز یکی درباره جابربن حیان تحقیق می کرد و دیگری درصدد فراهم آوردن کتابنامه ای از امام رضاعلیه السلام بود که پیرامون فضل بن شاذان نیز تحقیقاتی را پی می گرفت.

در این دیدار خانم امارتی پرسشهایی را درباره چند و چونی تلاشهای فرهنگی بنیاد پژوهشهای اسلامی مطرح کردند و مدیرعامل بنیاد پاسخهای لازم را ارائه دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان