ماهان شبکه ایرانیان

تاریخچه اسلام و مسلمانان در نیوزیلند

برگردان: عبداللّه عظیمایی، بنیاد پژوهشهای اسلامی گروه ترجمه زبانهای اروپایی

برگردان: عبداللّه عظیمایی، بنیاد پژوهشهای اسلامی گروه ترجمه زبانهای اروپایی

پیشگفتار

بر اساس سرشماری دولت در آوریل 1874م، نخستین مسلمانانِ شناسایی شده ساکن در نیوزیلند، 15 کارگر چینی بودند که در معادن طلای جزیره جنوبی کار می کردند. درباره آنها اطلاعات چندانی در دست نیست، شاید آنها به استرالیا رفتند یا به چین باز گشتند. در دهه 1890م چند مرد مسلمان پنجابی به جزیره شمالی مهاجرت کردند و در دهه 1900م سه مرد گجراتی نیز از هندوستانِ زیر استعمار بریتانیا به این منطقه رفتند. در پی آنها مهاجران دیگری از همین مناطق، گاه همراه با همسران و خانواده های خود وارد این کشور شدند.

در سال 1950م حدود 150 مسلمان در نیوزیلند زندگی می کردند و با تأسیس «انجمن مسلمانان نیوزیلند» (NZMA) در اوکلند از سوی مهاجران گجراتی نخستین تشکّل اسلامی پی ریزی شد. سال بعد، یک قایق باری که پناهندگانی از اروپای شرقی را حمل می کرد، حدود 50 مرد مسلمان را از آلبانی، بلغارستان و یوگسلاوی با خود به این کشور آورد. در دهه 1960م تعدادی از دانشجویان آسیایی وارد نیوزیلند شدند و در سال 1962م به تشکیل «انجمن بین المللی مسلمانان نیوزیلند» (IMAN) در پایتخت، ولینگتون، مبادرت کردند. در سال 1977م، در جزیره جنوبی، «انجمن مسلمانان کنتربری» (MAC) تأسیس شد. 25 سال پیش در آوریل 1979م «فدراسیون انجمنهای اسلامی نیوزیلند» (FIANZ) که یک گروه مسلمان ملی است، به وجود آمد.

در دهه 1970م، اقوامی از هند فیجی به این کشور وارد شدند و در دهه 1990م تعداد بی شماری از مردم سومالی و خاورمیانه نیز به این کشور سرازیر گردیدند. از دهه 1970م، گرایش به اسلام به طور مرتب امّا به کندی ادامه داشته است.

در سال 1969م از گجرات هند، نخستین گروه از «تبلیغی جماعت» از نیوزیلند دیدار کردند. سه سال پس از آن، برخی از هندیها برای تبلیغ در میان هموطنان گجراتی خود از کشور خارج شدند و از همان زمان در نیوزیلند تعدادشان رو به فزونی نهاد. در سالهای اخیر از میان هم قطاران فیجی هندی و سومالی نیز به آنها پیوستند. از بومیان نیوزیلند نیز تعدادی به دین اسلام مشرّف شدند.

همچنین در سال 1969م یک نیوزیلندی به نام نیل دوگان (Neil Dougan) به افغانستان سفر کرد و به طریقت صوفیه نقشبندیه پیوست. وی با نام شیخ عبداللّه عیسی به اوکلند بازگشت و به برپایی نماز جماعت اقدام کرد و تا قبل از مرگ او در سال 1987م، 300 نفر با پذیرش اسلام به گروه او افزوده شدند. در دهه 1980م، هواداران فیجی هندی قادریه به تدریج در نیوزیلند اقامت گزیده، آیینهای مذهبی خود از جمله رقص شمشیر را برپا داشتند.

سرشماری دولت در سال 1981م، تعداد 2006 مسلمان را در تمامی نیوزیلند ذکر کرده است. سرشماری 2001م، تعداد 23000 نفر را آورده است که بیشتر آنها از مهاجران بودند. سه هزار مسلمان اروپایی (آمیخته ای از آلبانیاییها، بوسنیاییها و نومسلمانها) و 700 مائوری (Moori پلی تری های بومی) در این کشور زندگی می کنند.

آغازی ساده

از دلمشغولیهای خاصِ مهاجرانِ مسلمان نیوزیلند، پناهندگان و نوکیشان مسلمان در دهه 1970م مسئله گوشت حلال بود، و دسترسی مسلمانان محلی به غذای حلال در داخل کشور و تبدیل شدن صنعت صادرات گوشت به روش حلال ذبح شرعی برای اهداف تجاری. در روز یک شنبه پانزدهم آوریل 1979م / 17 جمادی الاولی 1399ق حاجی مظهر شُرکی کرسنیکی رسما به ریاست مقام عالی «فدراسیون انجمنهای اسلامی نیوزیلند» (FIANZ)برگزیده شد. دکتر ام. اچ. قاضی اهل پاکستان به نخستین دبیر کلی این فدراسیون و حاجی حسین صاحب اهل فیجی به خزانه داری آن منصوب شدند. معاون اولی ریاست فدراسیون با حجة الاسلام محمّد شریف مهدوی از ایران بود (که شرح آن خواهد آمد). انتخاب این نام و ایجاد ضابطه برای نمایندگی هر یک از انجمنها در فدراسیون بر عهده خواهر یاسمین جین خان، تازه مسلمان انگلیسی ساکن در ولینگتون بود. این فدراسیون از NZMA، IMANو MACتشکیل می شد. در 30 ژانویه 1980م انجمن مسلمانان وایکاتو (Waikato) (WMA) در هامیلتون تأسیس شده، به ثبت رسید. انجمن مسلمانان ماناواتو (MMA-Manawatu) در پالمرستون شمالی شکل گرفت و در 14 فوریه 1980م به ثبت رسید. هر دو انجمن بعدها در یک سال به فدراسیون «FIANZ» پیوستند. در اواخر 1989م، انجمن مسلمانان اوکلند جنوبی شکل گرفت و در سال بعد در فدراسیون به ثبت رسید.

کرسنیکی، که احتمالاً یکی از مهم ترین شخصیتهای تاریخ مسلمانان نیوزیلند است، در پریشتینای کوزوا در 17 اکتبر 1931م متولد شد. در جوانی، بعد از جنگ دوم جهانی، با ترک کلیه اعضای خانواده خود، از دیکتاتوری وحشیانه [رژیم] کمونیستی آلبانی پا به فرار گذاشت، و در سال 1951م همراه با چند تن از پیشگامان مسلمان اروپای شرقی وارد نیوزیلند شد و در سراسر دهه های 1950 و 1960م نقش مهمی در این کشور برعهده داشت. کرسنیکی تا پیش از برپایی تجارت کوچکی در اوکلند، مشاغل متعددی را تجربه کرد. وی عمیقا درگیر NZMA و تجارت صادرات گوشت حلال شد. دو هفته پس از اینکه فدراسیون «FIANZ» را تأسیس کرد و خود ریاست آن را در آوریل 1979 به دست گرفت، کرسنیکی در مراسم کلنگ زنی نخستین ساختمان مسجد کشور در پونسونبای (Ponsonby) نظارت داشت. پس از گذشت بیش از بیست سال، در ژانویه 2002م، «مدال خدمت ملکه» از سوی ملکه الیزابت دوم، پادشاه نیوزیلند، به پاس پنج دهه خدمات اجتماعی کرسنیکی به طور رسمی به وی اعطا شد.

در اوایل ژوئیه 1979م، فدراسیون انجمنهای اسلامی نیوزیلند از جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در مراسم آغاز پانزدهمین قرن تقویم اسلامی (در 21 نوامبر 1979م) و نیز نخستین سالگرد انقلاب (فوریه 1980م) را دریافت داشت. حاجی عبده موسویج (Avdomusovich) از بوسنی با دیدگاه قاطع ضد کمونیستی اش از سوی جامعه مسلمانان نیوزیلند برگزیده شد تا همراه با حجة الاسلام مهدوی در این مراسم شرکت کند.

مرحوم حاجی عبده موسویج که یکی دیگر از مسلمانان مهم مقیم این کشور بود، در مونته نگرو متولد شد و بعد از اینکه کشتار مردان مسلمان را مشاهده کرد از خانه پدری فرار کرد و به کار ملوانی روی آورد. در سال 1953م، موسویج کشتی را ترک و در اوکلند، درخواست پناهندگی سیاسی نمود. در ژانویه 1969م، پدرش، میر عالم دست به کار بزرگی زد و نخستین مسلمان شناخته شده ای بود که به عنوان دانشجوی مهندسی دانشکده افسری وارد نیروی هوایی سلطنتی نیوزیلند (RNZAF) شد و به طور رسمی به ارتش نیوزیلند پیوست. (وی بعدها همراه با 40 خدمه اسکادران در دهه 1970م در قطب جنوب خدمت کرد).

حاجی عَبده موسویج از سال 1956 تا 1981م به مدت 25 سال در کمیته اجرایی «NAMA» خدمت کرد. با اوج گیری منازعات بوسنی، موسویج، که از پیشگام ترین مسلمانان یوگسلاوی در نیوزیلند بود، در رأس فعالیتهای گردآوری اعانات و امدادرسانی قرار گرفت و در ژوئن 1992م مراسم حج را در مکّه به جا آورد. در دسامبر 1992م، نخستین پناهندگان جنگ بوسنی وارد کشور نیوزیلند شدند که شامل 30 بازداشتی سابق از بازداشتگاههای بدنام صرب و ده عضو یک خانواده می شدند. در ماه مه 1993م، حاجی عبده موسویج درباره جنگ بوسنی با تلویزیون نیوزیلند مصاحبه ای انجام داد و سال بعد پسرش، رمزی، زمانی که نیوزیلند با اعزام سربازان حافظ صلح به بوسنی زیر نظر ایالات متحده موافقت کرد، مصاحبه دیگری صورت داد. حاجی عبده موسویج در 82 سالگی، روز جمعه 15 نوامبر 2001م درگذشت و روز بعد که مصادف با نخستین روز ماه رمضان 1421 بود به خاک سپرده شد. وی مردی فارغ از خودخواهی و مهاجری واقعی بود که تمام عمرش را صرف اسلام کرد؛ صرف اصول اسلامی و جامعه اسلامی که وی با تمام وجود عزیزش می داشت. در آگهی تسلیت وی که در ویژه نامه نیوزیلند هرالد (مهم ترین روزنامه کشور) منتشر شد، از او به عنوان «مبارزی در راه ضُعفا و کارگران» یاد شده بود. فدراسیون انجمنهای اسلامی نیوزیلند نیز از حاجی بزرگ به احترام یاد کرده، این گونه اظهار داشت:

«اشتیاق وافر و تعهّد موسویج به اسلام و اقلیت مسلمان همه ما را تحت تأثیر قرار داد و جایگاه او را در میان ما عمیقا قابل احترام و دوست داشتنی ساخت».

گواهی گوشت حلال و گسترش فدراسیون

پس از سالها مذاکرات پیوسته با هیأت مدیره تولیدکنندگان گوشت نیوزیلند، کرسنیکی و تجارت رو به رشد گوشت خاورمیانه، شرکتهای محلی گوشت را متقاعد کردند که به منظور ضمانت بخشیدن در حلال بودن گوشت، شکل اسلامی ذبح حیوانات را بپذیرند. در گزارشی حاجی مظهر کرسنیکی در سال 1980م درباره صدور گواهی گوشت حلال موافقت شده است که منافع حاصل از صدور گواهی گوشت حلال برای تبلیغات [ویژه] جوانان، توسعه اجتماعی و فعالیتهای مسجد اختصاص یابد.

حاجی محمّد علی حَرکَن، دبیر کل رابطة العالم الاسلامی» در سال 1980م در نامه ای به رئیس (Rayes) مظهر کرسنیکی حق انحصاری صدور گواهی گوشت حلال برای صادرات گوشت و غذا به عربستان سعودی را به وی اعطا کرد. در سال 1984م، پس از سالها گفت و گو و تماسهای دوستانه در خاورمیانه، فدراسیون حق انحصاری صدور گواهی گوشت حلال برای صادرات به کویت و امارات متحده عربی را نیز به دست آورد. با قرارداد رسمی که میان فدراسیون و هیأت مدیره تولیدکنندگان گوشت نیوزیلند و بعدها با شرکت صنعتی گوشت (MIA) منعقد شد، این توافق به دست آمد. نخستین قراردادِ سالانه برای رقمی حدود 60000 دلار در نظر گرفته شد.

فدراسیون به منبع مستقلی از درآمد دست یافت و بدین سان به برنامه های مربوط به مساجد و نگاهداری آنها و به کلاسهای قرآن کودکان کمک مالی ارائه می کرد. در اواخر دهه 1990م فدراسیون به تمامی مبلغ قرارداد سالانه به رقم حدود نیم میلیون دلار دست یافت. از این مبلغ، هر یک از انجمنهای وابسته به فدراسیون 12000 دلار برای تبلیغات در سال دریافت می کردند.

رشد بیش از حد انتظار تجارت صادرات گوشت حلال در دهه 1980م بر ترکیب جامعه مسلمانان نیوزیلند و بهره گیری از مساجد، تأثیر چشمگیری بر جای گذاشت. قبل از هر چیز، مردان مسلمانی بودند که به عنوان ذبح کنندگان گوشت حلال به این کشور سرازیر شدند. ابتدا این افراد از ایران انتخاب می شدند، امّا به دلیل هزینه بالای مسافرت، به جای آنها مسلمانانی از کشور فیجی و بعدها مالزی مورد استفاده قرار گرفتند. در سالهای اخیر، جمعیت بزرگی از پناهندگان سومالی اکثریت ساکنان مسلمان نیوزیلند را تشکیل می دادند. این مردان در امور مربوط به سردخانه ها که بیشتر در شهرکهای دور افتاده واقع بود به کار مشغول می شوند و برای شرکت در جشنهای مهم اسلامی در نزدیک ترین مسجد سخت تلاش می کنند. ضمن اینکه، فدراسیون رئیس دفتری برای اداره مرکزی ولینگتون و سرپرستی محلی استخدام کرد تا بر مردان ذبح کننده گوشت حلال و شیوه ذبح آنها نظارت داشته باشند تا بر اساس شریعت اسلامی انجام شود.

تأثیر مهم دیگر تجارت صادرات گوشت حلال بر مساجد، در اختیار داشتن این گوشت از سوی مساجد بود. پیش از سال 1979م برای مسلمانان یافتن محل اصلی [عرضه] گوشت حلال امری دشوار بود. بعد از سال 1980م، این دشواری به طور چشمگیری کاهش یافت. در دهه 1990م، در تمام شهرهای اصلی نیوزیلند قصابیهای گوشت حلال وجود داشت و هم اکنون به وفور در تمام نقاط این کشور می توان به گوشت حلال دسترسی داشت.

حجة الاسلام محمّد شریف مهدوی

حجة الاسلام محمّد شریف مهدوی از روحانیون ایرانی بود که به سفارت ایران در ولینگتون پیوست. وی استاد دانشگاه تهران و کارشناس امور مربوط به ارتباط اسلام و مارکسیسم بود که «در قم به تحصیل سیاست و فلسفه غرب پرداخت و درباره جامعه های سرمایه داری مسیحی و مارکسیسم صاحب نظر است».

حجة الاسلام مهدوی در سال 1979م همراه هیأتی از ایران برای بحث و بررسی درباره واردات گوشت حلال همراه با بخش غیر دولتی وارد اوکلند شده، در مسجد شهر مورد استقبال قرار گرفت. به افتخار آنها در هتل ثوث پسفیک ضیافت شام برگزار شد. آقای مظهر کرسنیکی از روی لطف و گشاده دستی تمام هزینه های مربوط به آن را برعهده گرفت.

در تمام دهه 1980م، 40 درصد از گوشت نیوزیلند به جمهوری اسلامی ایران صادر می شد. حجة الاسلام مهدوی، به مدت پنج سال در اوکلند ساکن بود و بر ذبح حلال گوشت در نیوزیلند نظارت عالیه داشت و با توجّه به جایگاه خود، قصابان مسلمان را از خارج از کشور به خدمت گرفت.

وی همچنین در NZMA به عنوان رهبر عملگرا و سخنگوی جامعه مسلمانان شهرتی کسب کرده بود و به عنوان نخستین معاون اول دبیر کلی FIANZ به خدمت مشغول شد و در ژانویه 1980م در مرکز اوکلند نخستین قصابی اسلامی نیوزیلند را افتتاح کرد. او در فقه اسلامی تحصیلات عالیه داشت و در مسجد پونسوبنای هر شب سخنرانی می کرد. در ژوئیه 1982 روزنامه نگاری این گونه اظهار داشت:

تعدادی از مسلمانان اوکلند که ایران را امید بزرگ خود در آینده می دانستند به این کشور سفر کردند... تفکّرات آنان بسیار تحت تأثیر نماینده مذهبی ایران در نیوزیلند، آقای محمّد مهدوی قرار داشت... که در اوکلند شخصیتی کلیدی در حیات مذهبی و فرهنگی آن به شمار می آمد. او در سپتامبر 1984م نیوزیلند را ترک کرد و جای او را حجة الاسلام علی محمّد امراللهی بیوکی گرفت که نسبت به حجة الاسلام مهدوی کمتر به مسائل مسجد پونسوبنای می پرداخت. گفته می شود که حجة الاسلام مهدوی هم اکنون در بخش افریقایی وزارت امور خارجه ایران مشغول به کار است. امّا همچنان عمیقا در یاد و خاطره بخشهای بزرگی از اقشار قدیم تر جامعه مسلمانان نیوزیلند قرار دارد.

دهه پایانی

در سرشماری سال 1991م دولت، 5769 نیوزیلندی خود را مسلمان معرفی کردند. جالب اینکه، سرشماری 1991م، نخستین سرشماری بود که تحلیل جامعی از قومیتهای مختلف از مجموع مسلمانان ساکن این کشور ارائه داد. «هندی»ها، 49 درصد از مجموع مسلمانان را تشکیل می دادند. 20 درصد، مربوط به دیگر قومیتهای آسیایی می شد، 22 درصد افریقایی عرب بودند و 6/6 درصد را اروپاییها تشکیل می دادند.

این افزایش سریع آمار مسلمانان موجب ازدیاد سازمانهای کوچک تر اسلامی که بیشتر شکل قومیتی داشتند به ویژه در مرکز اصلی شهر اوکلند گردید. در سال 1992م، گروهی از مهاجران فیجی هندی به «تبلیغی جماعت» پیوستند. این سازمان، بنیانگذار آموزش و پرورش اسلامی و مؤسّسه تبلیغاتی بود که در طول چند سال برای کودکان جنوب اوکلند به منزله مدرسه اسلامی عمل می کرد. در سال 2000م، مؤسسه یاد شده، دانشکده خاص دختران تأسیس کرد که بعدها به نام واقف اصلی آن، شیخ زائد، پادشاه امارات متحده عربی نامگذاری شد.

در دهه 1980م، کمیته میلاد نیوزیلند، به طور غیر رسمی مسئولیت تدارک برگزاری میلاد النّبی را در مسجد پونسوبنای و بعدها در مسجد انجمن مسلمانان جنوب اوکلند برعهده گرفت. این کمیته با همّتِ مهاجران فیجی هندی، در اوکلند از انسجام بالایی برخوردار شد. در سال 1977م، این گروه به طور رسمی و قانونی، مورد تأیید دولت قرار گرفت.

در سال 1993م، بنیاد اسلامی اهل البیت نیوزیلند به عنوان مؤسّسه خیریّه و با ابتکار پنج متولی و با حمایت آیة اللّه گلپایگانی که در نقش مقیم این مؤسسه عمل می کرد به طور رسمی به ثبت رسید. آنها هم اکنون داراییهای قابل توجهی برای برگزاری نمازهای جماعت، تشکیل جلسات منظّم قرآن و کلاسهای آموزشی از جمله محافلی برای کلیه رویدادهای اسلامی شامل ولادتها و شهادتهای معصومین علیهم السلام در اختیار دارند. هم اکنون حدود 100 خانواده با این بنیاد ارتباط دارند.

در سپتامبر 1995م، کاردینال وینکو پولجیک (Vinko Puljic)، سراسقف کاتولیک سارایوو (بوسنی) از نیوزیلند دیدن کرد. وی در فرودگاه از سوی حاجی عَبْده موسویج که لباس ملی بوسنی به تن داشت، همراه با فینه قرمز رنگ منگوله دار به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. این دیدار و مراسم استقبال از سوی حاجی موسویج به خوبی تحت پوشش خبری رسانه های جمعی قرار گرفت و در جامعه محلی مسلمانان انعکاس مثبتی داشت:

«دیروز مسلمانان و کاتولیکها دوش به دوش هم به استقبال رهبری مذهبی رفتند که از سرزمینی آمده بود که این دو دین را به جدال با یکدیگر کشانیده بود».

در سال 1996م مجموع مسلمانان ساکن در نیوزیلند به 1354 نفر رسید. تحلیل کامل قومیتی تمامی جامعه مسلمانان در سراسر کشور به قرار زیر است: از تمامی هندوستان، 4110نفر؛ از خاورمیانه، 2982نفر؛ از مجموع اروپا، 1176نفر؛ از افریقا، 1017 نفر؛ از دیگر ملیتها، 4263 نفر.

در سال 1992م به زنان مسلمان در شورای اداری «FIANZ» نمایندگی پر رنگ تر و منسجم تری اعطا شد که به تشکیل «شورای اسلامی بانوان نیوزیلند» انجامید. این گروه شبه مستقل دو خواهر را برای شرکت در تمامی جلسات FIANZ تعیین کرد (هر چند صاحب هیچ گونه حق رأی نبودند). در سال 1999م، گروه مشابه دیگری با نام «انجمن دانشجویان و جوانان مسلمان نیوزیلند» به طور رسمی به منزله شاخه جوانان «FIANZ» شکل گرفت که در همین جلسات دو نماینده از آنها شرکت داشتند. هر دو گروه از خواهران و جوانان، اردوها و کنفرانسهای منظم و جداگانه ای برای خود داشتند.

در سال 1999م، دکتر حاجی اشرف چودهری، دبیر کل سابق «FIANZ» از پنجاب پاکستان، نخستین مسلمانی بود که به عنوان عضو حزب کارگر وارد پارلمان نیوزیلند شد.

در اول دسامبر 2000م، انجمن مسلمانان اوتاگو (Otago)، تحت ریاست برادر اسْتو علی اکبر جانستون (Steve Ali akbar Johnston)، تازه مسلمان محلی، در شهر دایفدین مسجدی از آن خود تأسیس کردند. جامعه مسلمانان این منطقه از اوایل دهه 1980م کم و بیش فعال بودند. دانشجویان مسلمان و قصابان گوشت حلال که به این منطقه آمده بودند، آنجا را ترک کردند. در سال 1992م انجمن مسلمانان اتاگو به طور رسمی از سوی دولت به ثبت رسید و در سال 1996م به FIANZپیوست. مسجد جدید را نیز مسجد الهدی نامیدند. هزینه کلی این طرح با وام کلان 000/100 دلاری تأمین شده بود که فدراسیون در اختیار انجمن مسلمانان اتاگو قرار داد.

از همان سالهای آغازین، فدراسیون روابط حسنه ای با سفارتخانه های کشورهای مسلمان در ولینگتون و استرالیا و با انجمنهای معتبر خیریه مسلمانان مثل WAMY، رابطة العالم الاسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و RISEAP (شورای منطقه ای تبلیغات اسلامی در آسیای جنوب شرق و اقیانوسیه) در مالزی برقرار کرده بود. در حقیقت، از 30 ژوئن تا 4 ژوئیه 2002)، کنفرانسس بین المللی سالانه جوانان «RISEAP» در دانشکده دختران «زائد» در اوکلند از سوی بخش جوانان «FIANZ» سازمان دهی و برگزار شد.

چهار سفارتخانه کشورهای اسلامی در نیوزیلند نمایندگی دارند: ایران، اندونزی، مالزی و ترکیه. دیپلماتهای مالزی و ایرانی بیشترین ارتباطات را با مسائل عمومی مسلمانان نیوزیلند دارند. جناب آقای حاجی محمّد مهدی سازگارا، سفیر ایران در نیوزیلند در سالهای بین 1996 و 2000م از کسانی است که به دلیل حمایت از طرح گفت و گوی مسلمانان و مسیحیان منطقه به اهتمام سازمان تبلیغات اسلامی عمیقا در خاطرات جامعه مسلمانان ولینگتون باقی مانده است.

در 18 نوامبر 2000م، در همایشی که در مسجد پونسوبنای برگزار شد، رسما «هیأت امنای مشورتی مذهبیِ» فدراسیون تشکیل شد و شیخ محمّد ایروت، امام جماعت سوری الاصل این مسجد از سال 1989م، به احترام مدارج علمی و پیشکسوتی، از سوی تمامی علمای نیوزیلند به اتفاق آرا، به ریاست یا امیری آن برگزیده شد. دومین همایش هیأت امنا بار دیگر در مارس 2001م در مسجد پونسوبنای برگزار گردید. بعد از 12 ماه، شیخ ایروت که ریاست آن را برعهده داشت، استعفای خود را اعلام کرد و امام جماعت مسجد جامع ولینگتون، شیخ محمّد امیر، جانشین وی شد.

دستاوردهای اطمینان بخش

سرشماری سال 2001م، تعداد کل مسلمانان نیوزیلند را 23637 نفر اعلام کرد که نزدیک به 1100 نفر از آنان ایرانی بودند.

در دسامبر 2001م دکتر حاجی اشرف چودهری به «انجمن خدمات ملکه» (Q.S.O = Queens Serrice Order) پیوست. در ژانویه 2002م دبیر کل دیگر FIANZ، دکتر حاجی خالد ساندهو نیز به خصوص به دلیل همکاری گسترده وی با گروههای مختلف مسیحی در ولینگتون (با همراهی سفیر ایران) از پاداش Q.S.O برخوردار شد. در دسامبر 2002م، حاجی مظهر ش. کرسنیکی، دبیر افتتاحیه FIANZ، به دلیل پنج دهه خدمات اجتماعی، مدال خدمات ملکه را به خود اختصاص داد. در مراسمی با شکوه در کاخ مجلل دولتی که در 4 آوریل 2003م برگزار شد، به طور رسمی این مدال به کرسنیکی اعطا شد. موفقیت وی در سطحی گسترده در رسانه های مهم بازتاب یافت. روزنامه نیوزیلند هرالد این مطالب را برای آیندگان ثبت کرد:

زمانی که آقای کرسنیکی، بیش از 50 سال پیش به عنوان پناهنده سیاسی وارد نیوزیلند شد، چیزی جز لباسهایش نداشت. در هر گوشه از کشور دست به هر کاری همچون کارگری مزرعه و کمک در ساخت نیروگاه مرمره (Meremere) زد. سرانجام آقای کرسنیکی، به همراه همسر و سه فرزندش در پانمور (Panmure) اقامت گزید و در همانجا رستورانی ساخت و بعدها به تاجری موفق تبدیل شد. این مرد 71 ساله هم اکنون، رهبری جامعه های مسلمان و آلبانی این کشور را در دست دارد.

آینده اسلام و مسلمانان در نیوزیلند، مطمئن و روشن به نظر می رسد. به خواست خدا، «FIANZ» به موفقیتهایی دست خواهد یافت، مشروط به اینکه این سازمان بتواند توجّه خود را به اهداف روشن و آشکار تبلیغات و تأییدیه معتبر گوشت حلال تمرکز دهد. فدراسیون «FIANZ» به منزله سازمان اصلی ملی مسلمانان همچنان در آینده ای روشن به خدمت ادامه خواهد داد، با این شرط که تواناییهای اصلی خود را باور داشته باشد و گامهای بزرگ تری در جهت توسعه خلاقیتهای تبلیغات در نیوزیلند بردارد.


1 آقای عبداللّه دروری (Abdullah Drury)انگلیسی نژاد و از نویسندگان برجسته مسلمان نیوزیلند است. ایشان سالهاست به دین اسلام مشرف شده و مقاله های زیادی در نشریات و روزنامه های کشورهای مختلف به چاپ رسانده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان