ماهان شبکه ایرانیان

تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی (۱)

قرآن کتاب دینی و اعتقاد نامه همه مسلمانان جهان است . قرآن شریف این کتاب حکمت و هدایت نظر به تعالی انسان ها از خاک تا افلاک دارد . و اساسا آمده است که آدمیزادگان را از مغاک شهوات پست حیوانی به اوج افلاک و سفرهای علوی و آسمانی برساند .

قرآن کتاب دینی و اعتقاد نامه همه مسلمانان جهان است . قرآن شریف این کتاب حکمت و هدایت نظر به تعالی انسان ها از خاک تا افلاک دارد . و اساسا آمده است که آدمیزادگان را از مغاک شهوات پست حیوانی به اوج افلاک و سفرهای علوی و آسمانی برساند .

کتابی که با گذشت هزار و چهار صد سال، با زندگی آنان عجین شده و گویی با رگ و پوست و خون آنان در هم آمیخته .

لذا خواندن، درک مفاهیم و آموزش این کتاب بزرگ به منزله زیستن و حیات دوباره ما با قرآن است . از روزی که متولد می شویم تا روزی که از این جهان فانی توشه حیات اخروی را بر می گیریم و رخت سفر می بندیم در غم و شادی و در زندگی اجتماعی و فردی با قرآن و حدیث سرو کار داریم و همین ملازمت و خلط شدن زندگی با این کتاب آسمانی نیاز به فهمیدن و فهمانیدن آن را برای هر مسلمانی آشکار می سازد .

از این گذشته بر همه آشکار است که پس از فتح ایران توسط اعراب و لشکر اسلام، مردم ایران که ندای حیات بخش اسلام را با گوش جان شنیدند، با شور و شوق تمام این فرهنگ را پذیرفتند و در بالندگی و رشد آن در زمینه های گوناگون علمی، اعتقادی، احتماعی و سیاسی، ادبی و هنری پا به پای دیگر مسلمانان حرکت کردند (و چه بسا در مواردی گوی سبقت رااز اعراب ربودند). و سرمایه های جاودان و ماندگاری را برای ما آفریدند .

یکی از این سرمایه های افتخارآمیز ما سروده های شاعران و سخنوران و نوشته های دبیران و مترسلان و نویسندگان و تاملات عارفان و اندیشه های حکیمان و فیلسوفان ایرانی مسلمان است . با نگاهی گذرا به آثار این بزرگان پیداست که بسیاری از عبارات و تعبیرات و اشارات و استدلال های آنان به اقتباس یا الهام از این کتاب مبین و یا احادیث ائمه معصومین ( علیهماالسلام) است .

بطوری که شاعران بزرگ ما از جمله حکیم ابوالقاسم فردوسی، رودکی سمرقندی، ناصرخسرو قبادیانی، سنائی غزنوی، خاقانی شروانی، عطارنیشابوری، مولانا حلال الدین بلخی، سعدی و حافظ شیرازی و صدها تن در جای جای سخنان خویش به کتاب آسمانی و سخنان گرانبهای اهل بیت ( علیهم السلام) توجه داشته اند . اگر ادعا کنیم که اشعار این بزرگان را بدون فهم تفسیر آیات قرآن بدرستی در می یابیم باید در صحت این ادعا بسی تردید کرد . چرا که خود این بزرگان اقرار می کنند «هر چه دارند همه از دولت قرآن دارند» و یا «قرآن رابه چهارده روایت می دانند و می خوانند» و نیز افتخار می کنند سخن خود را به آیه ای یا عبارتی از قرآن و یا احادیث زینت داده اند، و آن کلمات درخشان و نورانی را مانند خورشیدی بر آسمان نظم و نثر خود نشانیده اند .

پس برماست که با خواندن قرآن و تدبر در مفاهیم عمیق این کتاب عظیم و سنت شریف نبوی را از نفوذ این پیام های سرشار از نور و سرورو شعور را بر نفوس بندگان دریابیم .

ما در جلسات بعد درباره چگونگی تاثیر قرآن مجید و احادیث ائمه ( علیهم السلام) در ادبیات فارسی به تفصیل بحث خواهیم کرد . در این مجال به ذکر نمونه هایی از اشعار برخی شعرای بزرگ که به آیات و احادیث نظر داشته اند می پردازیم .

طلاب محترم با استفاده از اشعاری که ذیل آیات و احادیث ذکر می شود می توانند علاوه بر آشنایی با این بخش از ادبیات از این شیوه در سخنرانی ها و نوشته های خود برای بالابردن بلاغت و فصاحت در کلامشان استفاده کنند .

دنیا

قال النبی (صلی الله علیه و آله) «الدنیا جیفة و طلابها کلابها» ; (1)

پیامبر اکرم فرمود: دنیا مردار است و خواهندگان حریص آن، سگان هستند .

سنائی غزنوی می گوید:

این جهان برمثل مرداری است کرکسان گرد او هزار، هزار

این هر آن را همی زند مخلب (2) آن بر این را همی زند منقار

آخرالامر بر پرند همه وز همه بازماند این منقار

مولوی:

چشم سید چون بآخر بود جفت پس بدان دیده جهان را جیفه گفت

ناصر خسرو:

ای پسر مشغول این دنیاست خلق چون به مردار است مشغول این کلاب

جامی:

دنیاجیفه است و اهل دنیا اکثر چو سگان جیفه خواره

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان