ماهان شبکه ایرانیان

ساده زیستن و مبارزه با زر اندوزی در اندیشه امام خمینی (ره)

قبل از هر چیز مناسب است اشاره شود که اینجا منظور از ساده زیستی، زهد افراطی و رهبانیت نیست که ممکن است ایهام گر رکود و عقبگرد باشد. ضمنا به همراه عنصر زراندوزی، امور دیگری چون رفاه طلبی (و اتراف)، مصرف گرایی، دنیاگرایی، تجمل گرایی و امثال آن نیز مطرح هستند. قابل ذکر است که در حال حاضر به خاطر مشکلات و بحرانهای پی درپی اقتصادی شعار ساده زیستی و تقلیل مصرف در بسیاری از کشورها (حتی غیر مسلمانان) به صورت یک ضرورت درمی آید. از سوی دیگر اقتصاد ساده و کم هزینه همواره عامل اطمینان آوری و ثبات بوده است[1]  . امام خمینی هم اندیشه اش و هم عملش مؤکد توجه خاص به این صفت بزرگ اخلاقی و دینی است. بسیاری از شاگردان ایشان در مورد استفاده ایشان از یک لباس در سالهای مختلف، تعویض نکردن فرشهای کهنه در منزل، سوار نشدن وسایل نقلیه لوکس و حتی جلوگیری کردن مسؤولان از این امر، خاطراتی بیان کرده اند که همه نشانه سلوک عملی ایشان است.[2]  امام می گوید حاکم اسلامی در صدر اسلام به گونه ای رفتار می کرد که وقتی شخصی از خارج وارد می شد نمی فهمید کدام رییس مملکت است. حتی وی بر اساس مبنای پذیرفته فقهی خود یکی از ویژگیهای مرجع تقلید را هم، عدم گرایش وی به دنیا می داند (یجب ان یکون المرجع للتقلید عالما، مجتهدا، عادلا... بل غیر مکب علی الدنیا[3]  ). وی یکی از ویژگیهای مؤثر رهبران موفق را ساده زیستی آنان می داند (... مردان بزرگ که خدمات بزرگ به ملتهای خود کرده اند اکثرا ساده زیست... بوده اند[4]  ). حتی مبارزه با انواع باطل و موفقیت در بیان حق را به ساده زیستی مرتبط می سازند.[5]
 


[1] . جالب است که مدیران ژاپنی بحران اقتصادی، 1987 عمدة را با عنصر ساده زیستی مداوا کردند و شعار فعلی کشورهای شرق آسیا نیز برای حل بحران 1988، بی رابطه با ساده زیستی نیست.

[2] . به مجموعه سرگذشت های ویژه در مورد امام خمینی، انتشارات پیام آزادی مراجعه شود.

[3] . امام خمینی، تحریرالوسیله، مؤسسة النشر الاسلامی، ج 1، ص 3، 1363.

[4] . به صحیفه نور، ج 19، ص 11.

[5] . اصولا وقتی انسان و یا جامعه ای تعلق دنیایی ندارد در واقع در مقابل دشمنان خود ضعف جدی ندارد در بیان حق، راحت است. معمولا سیاسیون فاسد، بسیاری از مخالفین خود را با دنیاگرایی آلوده می کنند که آنها دیگر زبان حقگو نداشته باشند و منت کش و ذلیل آنها گردند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان