دبیرکل شورای عالی عتف:

مناطق ویژه علم و فناوری دریچه ورود به شهرهای هوشمند هستند

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: مناطق ویژه علم و فناوری دریچه ورود به شهرهای هوشمند و خلاق هستند که از طریق آنها می توان از ظرفیت های مراکز پژوهشی، دانشگاه ها، شهرک و پارک های علم و فناوری به نحو مطلوب استفاده کرد.

مناطق ویژه علم و فناوری دریچه ورود به شهرهای هوشمند هستند
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر وحید احمدی روز چهارشنبه در حاشیه یکصدو پنجاه و هفتمین جلسه کمسیون دائمی شورای عالی عتف در جمع خبرنگاران افزود: از وظایف شورای عالی عتف این است که ظرفیت ها را در قالب مناطق ویژه علم و فناوری همگرا کند و به آنها مجوز داده شود که این توانمندی ها را به نحو مطلوب به کار بندند تا به سمت اشتغال خوب، خلاقیت پایدار و کارآفرین و نوآوری هرچه بیشتر حرکت کنیم.
وی اظهار کرد: موضوع اساسی که در جلسه امروز مطرح شد، این بود که دنیا به طور جدی و کلان روی ایجاد شهرهای خلاق و هوشمند سرمایه گذاری کرده است. برای نمونه در کشورهای در حال توسعه مانند مالزی، سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام گرفته است.
احمدی ادامه داد: در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان و شیراز شاهد فعالیت تعداد زیادی مرکز پژوهشی، دانشگاه، شهرک و پارک علم و فناوری یا مرکز صنعتی هستیم که به صورت منفرد نمی توانند هم افزایی داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بیان کرد: در دنیا این مجموعه ها را مدیریت می کنند تا سبب ارزش افزوده، یکپارچگی و هم افزایی شود، اما در تهران تعداد زیادی دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مرکز رشد داریم که نمی توان آنها را شهر خلاق و هوشمند نامید، چون ساختار مربوطه را ندارند.
احمدی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در جلسه 157 شورای عالی عتف مورد بحث قرار گرفت، درخواست ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در پنج استان بود؛ استان های تهران، فارس، خوزستان و هرمزگان متقاضی ایجاد این مناطق بودند که استاندارها و نمایندگان این استان ها برنامه های خود را براساس شاخص های شورای عالی عتف اعلام کردند.
احمدی، این شاخص ها را شامل ظرفیت های اقتصادی، علمی ، فرهنگی و نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: مسایلی که نیازمند ورود به عرصه توسعه علم و فناوری باشند، از سوی نمایندگان استان ها ارایه شده است.
وی گفت: مجموعه گزارشات ارایه شده در این جلسه نشان داد که خوشبختانه این استان ها علاوه بر علاقمندی بسیار زیاد و پیگیری فراوان، دارای ظرفیت های استانی خوبی هم هستند.
معاون وزیر علوم افزود: برخی از استان ها برنامه های خود را دقیق و حساب شده اعلام کرده اند و برخی از استان ها هم دارای ظرفیت های خوبی برای راه اندازی این مناطق هستند.
وی تاکید کرد: با این حال و با توجه به محدودیت های اعتباری و بودجه ای در کشور، تمرکز کمیسیون این بود که نتایج عملکرد استان های اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، یزد و بوشهر که از سوی دولت به عنوان پایلوت انتخاب شده بودند، به کمیسیون اعلام شود تا در جلسه بعدی مورد ارزیابی قرار گیرند.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور*انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان