اعتیاد به غذا چیست؟

شاید شما هم اصطلاح «اعتیاد به غذا» را زیاد شنیده باشید

شاید شما هم اصطلاح «اعتیاد به غذا» را زیاد شنیده باشید. کسی که اعتیاد به غذا پیدا کرده احتمالا زیاد غذا می‌خورد یا غذا خوردنش احساسی است. تیموتی لگ، پزشک دانشگاه مدیریت سلامت آمریکا می‌گوید: «تجربه‌های مختلفی در زمینه غذا خوردن می‌توان داشت. اما در هنگامی که به غذا معتاد شده‌اید، معمولا کنترل خود را از دست می‌دهید.» اعتیاد به غذا یعنی خوردن غذاهایی که آنها را نمی‌خواهید، به روشی که خودتان هم می‌دانید که برای سلامتی‌تان خوب نیست. 

همه ما لحظات سخت را تجربه کرده‌ایم؛ روزهای پیش از امتحان و اضطراب، روزهای دشوار و لحظات سخت. در آن هنگام ممکن است زیاد غذا بخوریم. اما در اعتیاد به غذا، بحث بر سر چیزی فراتر از از دست دادن کنترل است. این‌جا احساس نیاز شدیدی به غذا خوردن پیدا می‌کنید. نه‌تنها غذایی که می‌خورید بیشتر از آن چیزی است که برنامه داشته‌اید، بلکه حتی ممکن است از نظر جسمی بیمار هم شوید. لگ می‌گوید: «افراد معتاد به غذا هرچند که ممکن است از خوردن یک غذا تجربه بدی پیدا کنند و حالشان بد شود اما این کار را تکرار می‌کنند.»

غذاهایی که سرشار از شکر، چربی یا نمک هستند مواد شیمیایی مانند دوپامین در مغز آزاد می‌کنند. همین حس باعث می‌شود افراد به سراغ خوردن این غذاها بروند. افرادی که اعتیاد به غذا پیدا می‌کنند گاه و بیگاه به سراغ غذا می‌روند. حتی گاهی آنها تا حدی معتاد به غذا می‌شوند که ترجیح می‌دهند به جای رابطه با دوستانشان به رستوران بروند و غذا بخورند.

اما اگر مرتبا به مغازه سر می‌زنید و مواد غذایی مختلفی می‌خرید، می‌توانید به جای آنها از مواد غذایی سالم استفاده کنید. همچنین می‌توانید به سراغ دیگر فعالیت‌های لذت‌بخش بروید تا دست از غذا خوردن بردارید. همچنین از یک مشاور روانشناسی می‌توانید کمک بگیرید تا در این زمینه به شما کمک کند چون این مساله ممکن است به دلیل اضطراب پنهان شما باشد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان