ماهان شبکه ایرانیان

تازه های نشر / کتاب های خارجی؛ استراتژی تقریب بین مذاهب اسلامی

سازمان آیسسکو که مقر آن در تونس است به تازگی کتابی با عنوان استراتیجیة التقریب بین المذاهب الإسلامیة چاپ کرده است. در این اثر تلاش شده تا راهبردها و دیدگاه هایی برای همسویی مسلمانان سراسر جهان و اجتناب از تفرقه و اختلاف به دست داده شود. این اثر از ۶ فصل تشکیل شده است.

سازمان آیسسکو که مقر آن در تونس است به تازگی کتابی با عنوان استراتیجیة التقریب بین المذاهب الإسلامیة چاپ کرده است. در این اثر تلاش شده تا راهبردها و دیدگاه هایی برای همسویی مسلمانان سراسر جهان و اجتناب از تفرقه و اختلاف به دست داده شود. این اثر از 6 فصل تشکیل شده است.

«فقه اختلاف و تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی»، «عناصر و مفاهیم تقریب و منابع آن»، «تحول مذاهب اسلامی»، «حوزه ها و عرصه های تقریب اسلامی»، «اهداف تقریب و راهبردهای اجرایی تقریب مذاهب اسلامی» از موضوعات اصلی این کتاب به شمار می آید. دکتر عبدالعزیز بن عثمان التجویری مدیر کل آیسسکو در مقدممه، هدف از تألیف کتاب را چنین بیان می کند: «این اثر هدفش وحدت بخشی در موضع مذهبی فقهی در جهان اسلام نیست، زیرا دست یابی به این هدف، اندیشه ای دست نیافتنی و به دور از حقیقت است، بلکه تا حد امکان کاهش اختلاف میان مذاهب اسلامی، گسترش روحیه ی اخوت اسلامی با تکیه بر دو منبع کتاب و سنت در درجه ی اول و سپس پشتیبانی از جوامعی است که در راه وحدت اسلامی گام برمی دارند».

اخوّت اسلامی

الاخوّة الاسلامیة اثر عبداللّه ناصح علوان است که انتشارات «دارالسلام للطبع والنشر» دمشق آن را تجدید چاپ کرده است. نویسنده در این اثر مسئله ی اخوت و فضائل آن را از نظر باری تعالی بررسی و شرایط آن را بیان می کند. وی در بخش دیگری حقوق اخوت و نتایج آن را از نگاه اسلام تحلیل می کند. ناصح علوان در بخش دیگری از این اثر همچنین نمونه های تاریخی و ماندگار از تعامل و همزیستی جامعه ی اسلامی را در سایه عطوفت، ایثار و مهربانی، تشریح می کند.

اسلام و مسلمانان

عبداللّه آل یوسف اثر جدید خود را با عنوان الاسلام والمسلمون: السنة الشیعة، الخوارج، الأباضیة و به همت انتشارات «دارالرسول الأکرم/ المحجّة البیضاء» لبنان در 439 صفحه منتشر کرد. این اثر که از شش باب سامان یافته است، برخی موضوعات و عقاید مذاهب اسلامی را بررسی و تحلیل می کند. باب اول این اثر به تشریح تاریخ سرزمین عرب، نحوه ی زندگی عرب جاهلی، منطقه ی حجاز و حیات فکری شان و قبیله ی قریش اختصاص دارد. نویسنده در باب دوم جزیرة العرب را در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص)، خاندان هاشمی، اذیّت و آزار حضرت محمد(ص) و اصحاب ایشان، سفر به طائف و بیعت های عقبه و هجرت به یثرب را بررسی می کند. باب سوم به تحلیل دولت اسلامی اختصاص دارد. نویسنده در این باب درباره ی ایجاد حکومت اسلامی، غزوات، بیماری و رحلت پیامبر(ص) بحث می کند. در ادامه در خصوص پیش گویی آن حضرت درباره ی آینده ی امت پس از رحلتش و نیز جلسه ی سقیفه بنی ساعده و نتایج آن بررسی می شود. باب چهارم به بررسی عقاید اسلامی، شیعه ی امام علی(ع) و خاندان ایشان، مکتب پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت، صحابه، خوارج، مذهب اباضی، زیدیه، اسماعیلیه، شیعه ی امامیه، عقاید و ویژگی های آن اختصاص دارد. در باب پنجم موضوعاتی مانند فهم بهتر شیعه، جعلیات عبداللّه بن سبأ، علل حمله ی مغول به سرزمین های شرق اسلامی، افترا به عقاید شیعه ی امامیه درباره ی حضرت مهدی(عج) بررسی و تحلیل شده است. باب پایانی این اثر به عقاید اهل سنت، مکتب اهل رأی و اهل حدیث، عقاید اهل سنت و جماعت درباره ی حضرت مهدی منتظر(ع) و تقیه و جایگاه اهل بیت(ع) در نزد آنان اختصاص یافته است. نویسنده در این اثر تلاش کرده تا شیعه ی امامیه را در افکار صدر اسلام و چگونگی شکل گیری آن به صورت تطبیقی بررسی کند.

اسلام در رویارویی با براندازی

دکتر «حلمی قاعود» پژوهشگر مصری در کتاب جدید خود الاسلام فی مواجهة الاستئصال به طرح دیدگاه هایی در خصوص وضعیت اسلام در وضع کنونی می پردازد و تلاش ها و فعالیت هایی که در زمینه های مختلف و برای تحقق اهداف سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی به منظور مقابله با اسلام و کنار نهادن اصل دین اسلام و جایگزین کردن بدیلی مخدوش از آن صورت می گیرد، نقد می کند و به پاسخ و رد این تلاش ها می پردازد و علل و عواملی را که، منجر به شدت دشمنی با اسلام و مسلمین شده بیان می کند.

وی در بخش دیگری، دیدگاه های خود را درباره ی تصحیح تصورات و ذهنیت های غربیان مطرح می سازد. ناشر این اثر، انتشارات «دارالتوزیع و النشر الاسلامیه» مصر است.

شیعیان شمال افریقا

الشیعة فی شمال افریقیا، اثر جاسم عثمان مرغی، پژوهشی در زمینه ی تاریخ شیعه در شمال افریقا، سودان، لیبی، تونس، الجزایر، مغرب و موریتانی است. نویسنده در این اثر درباره دولت های ادریسیه و مهدیون که دولت های شیعه ی اثناعشری بودند، و فعالیت ها و حوادث دوران آنان بحث می کند؛ سپس به بحث درباره ی دولت فاطمیان که، به مهدیه و علویه نیز شهرت داشتند، و بر سرزمین های غرب جهان عرب حاکم بودند، می پردازد. نویسنده همچنین زندگی بزرگان و ادیبان برجسته ای را که در گسترش و تکریم شیعه نقش داشته اند، شرح می دهد.

این اثر 676 صفحه و ناشر آن «موسسه البلاغ» بیروت است.

فِرق اهل سنت؛ دیروز و امروز

صالح الوردانی در اثر جدید خود فِرق أهل السنّة ؛ جماعات الماضی وجماعات الحاضر که به تازگی منتشر شده است، نزاع ها و درگیری هایی که میان فرق اهل سنت روی داده بررسی و تحلیل و نقش حکام را در دامن زدن به حوادث مربوط به این فرق و رویارویی آن ها با یک دیگر به بحث می گذارد. هدف نویسنده از تحلیل این مسائل، نشان دادن نقشی است که سیاست و فرقه گرایی در تیره سازی حقیقت دین و تفرقه ی میان مسلمانان و تحمیل روایات جعلی - که باعث ترویج عقاید و آموزه های فاسد می شود - داشته است. این اثر 271 صفحه و ناشر آن انتشارات «دارالمدی» دمشق است.

برخی مذاهب اسلامی در ترازوی سنجش

مذاهب إسلامیة فی المیزان؛ رؤیة معاصرة، عنوان کتابی است که محمود اسماعیل آن را تألیف و انتشارات «دارالقلم» منتشر کرده است. نویسنده در این اثر تلاش کرده تا بخش هایی از تاریخ اسلام و تصاویر و نمونه هایی از فعالیت های سیاسی نیروهای مخالف سلطه ی حکومت های اموی و عباسی را تشریح نمایدمبنی بر آن که از حق و شریعت رویگردان بودند. به عبارت دیگر موءلف بر آن بوده تا ابعاد تأثیرگذاری این فعالیت ها و میزان التزام گروه های معارض آن دوره را به آموزه های اسلام نشان دهد. هم چنانکه اوضاع واقعی آن دوره از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مانند آن تبیین می شود. نویسنده همچنین رابطه ی میان آرا و افکار مذهبی را با فعالیت های سیاسی و اجتماعی بیان کرده و به تحلیل و ارزیابی این فعالیت ها براساس اوضاع آن پرداخته است. البته نویسنده به تمام فعالیت های سرّی آن دوره اشاره نکرده بلکه فعالیت های فرقه هایی چون خوارج، مرتجئه و تبلیغات معتزله، قرامطه و فرقه های دیگر را بررسی و تحلیل نموده است.

اسلام و مسلمانان در قاره ی آمریکا

کتاب اسلام و مسلمانان در قاره ی آمریکا (Islam et les musulmans dans le continent americain) مجموعه مقالاتی است که در 12 فصل سامان یافته و احمد مختار امبو (مدیر کل یونسکو در پاریس و عضو آکادمی پادشاهی مغرب) و علی کتانی (رئیس دانشگاه بین المللی اسلامی ابن رشد در کوردوبای اسپانیا) بر تألیف و تدوین آن نظارت داشته اند. این کتاب منبعی بسیار مهم و دسته اول درباره ی دین اسلام و پیروان آن در قاره ی آمریکا به حساب می آید. در فصل اول این اثر که به قلم عبداللّه حکیم کویک (استاد تاریخ در دانشگاه تورنتو) نوشته شده، درباره ی اسلام و تاریخ آن تا قبل از کریستف کلمب بحث می شود. فصل دوم که به قلم داوود حسن (استاد دانشگاه های کانادا) تحریر شده درباره ی اسلام و حضور مسلمانان در کانادا سخن می گوید و ترکیب و بافت دینی کانادا را بررسی و چگونگی ورود اقلیت های اسلامی را به این کشور، گرویدن کانادایی ها به دین اسلام و نیز زندگی و اوضاع اقتصادی، اجتماعی مسلمانان را در کانادا بررسی می کند. در فصل سوم که کار مشترک عبداللّه انصاری غازی (مدیر اجرایی موءسسه بین المللی آموزشی در شیکاگو) و خواجا موانول حسن (رئیس گروه آموزش زبان انگلیسی و زبان های خارجی دانشگاه الین ایالات متحده) است به تفصیل درباره ی وضع مسلمانان نخستین در ایالات متحده ی آمریکا و شکل گیری اقلیت های اسلامی در آن، جنبش های اسلامی و تصوف و مسائل دیگر بحث می شود. فصل چهارم که به بررسی حضور اسلام در میان آمریکایی های سیاه اختصاص دارد نوشته ی ظفر اسحق انصاری (مدیر کل موءسسه مطالعات اسلامی در اسلام آباد پاکستان) است. در فصل پنجم نوشته ی علی کتانی، حضور اسلام و مسلمانان در جزایر کارائیب بررسی شده است. علی کتانی در فصل ششم، اسلام و اقلیت های اسلامی را در کشور آرژانتین و در فصل هفتم درباره ی مسلمانان برزیل، تاریخ ورود آنان به این کشور، وضع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان، سازمان و نهادهای اسلامی برزیل به تفصیل سخن می گوید. وی در فصل های بعدی در باب اسلام و اقلیت های اسلامی در دیگر کشورهای آمریکای شمالی، اطلاعاتی به دست می دهد. بدین ترتیب، در این اثر اطلاعات، داده ها و آمار فراوان و بسیاری از اقلیت های اسلامی در قاره ی آمریکا و تاریخ اسلام، نحوه ی ورود آن و ابعاد مختلف آن و امور مسلمانان فراهم آمده که به مثابه ی دایرة المعارفی درباره ی اسلام و مسلمانان در این قاره است. این اثر در 746 صفحه به اهتمام «مرکز الدراسات التاریخیه» بیروت به طبع رسیده است.

افترائات شرق شناسان بر اسلام و پاسخ به آن ها

افتراءات المستشرقین علی الاسلام والرد علیها تألیف دکتر یحیی مراد است که به تازگی انتشارات «دارالکتب العلمیه» بیروت در 624 صفحه منتشر کرده است. این اثر، پژوهشی کامل درباره ی شرق شناسی، انگیزه های شرق شناسان و رابطه ی آن با استعمار، مسأله ی تبشیر و صهیونیسم است. نویسنده در این اثر، فلسفه ی شرق شناسی و گزیده هایی از شرق شناسی و آثار شرق شناسان را بررسی می کند. دکتر مراد در بخش دیگری از این اثر درباره ی آثاری که چهره ی دین اسلام و قرآن را مخدوش ساخته اند و تصویر غیرواقعی از آن ارائه داده اند، بحث می کند و به نقد و بررسی آن آثار می پردازد. نویسنده در بخش دیگری در خصوص بیدارسازی و آگاه نمودن امت اسلامی در قبال برخی شرق شناسان مغرض و غیرمسئول و لزوم مقابله با آنان بحث می کند.

اسلام در نگاه مسیحیان

الاسلام بعیون مسیحیة عنوان کتابی است که لطفی حداد آن را به همت انتشارات «الدارالعربیة للعلوم» بیروت به تازگی منتشر کرده است. نگارنده در این اثر که از یازده باب سامان یافته بر آن است تا نگاه مسیحیان را به اسلام بررسی نماید و تحول دیدگاه مسیحیان را از اعصار قدیم تا عصر حاضر تحلیل کند. نویسنده در باب اول، آموزه های اصلی و مشترک اسلام و مسیحیت را برشمرده و در باب های سوم و چهارم نگاه مسیحیت را به دیگران و بنیادگرایی مسیحی را بررسی می کند. وی در باب های چهارم و پنجم مواضع مثبت مسیحیت را نسبت به مسلمانان، چه در اعصار گذشته و چه عصر حاضر، به ویژه از نگاه کلیسای سنتی و نمایندگان رسمی آن به بحث می گذارد. باب های ششتم و هفتم نیز به بررسی نظریات مثبت متفکران و شرق شناسان مسیحی در قرون گذشته نسبت به اسلام اختصاص یافته است. در باب هشتم نویسنده به مبحث اصول گرایی پرداخته و اهمیت این موضوع را در عصر حاضر بیان می کند. باب نهم به موضوع تصوف اختصاص دارد و باب دهم را به روایات و احادیث درباره ی شفاعت در اسلام و شباهت آن به این عقیده در مسیحیت می پردازد. سرانجام، در باب یازدهم برخی مسائل بغرنجِ مشترک اسلام و مسیحیت چون الحاد، برخورد و نزاع ادیان، و موضع منفی غرب نسبت به اسلام بعد از حادثه ی یازدهم سپتامبر 2002 بررسی و تحلیل می شود.

تازه مسلمانان

سازمان آیسسکو به تازگی کتابی با عنوان المسلمون الجدد را منتشر کرده که پژوهش و تألیف امام محمد امام است که آیه ی مبارکه ی «سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق» را به اثبات می رساند. این آیه همان آیه ی تحدی است و خداوند در آن به حق بودن دین اسلام و انتشار آن در تمام نقاط جهان تأکید می کند. نگارنده با معرفی تازه مسلمانان و چگونگی گرویدن آنان، به تردید مرددین در آیات الهی به خصوص آیه ی مذکور (سوره فصلت: 35) پاسخ می دهد.

اسرائیلیات درباره ی تولّد پیامبر اسلام

اسرائیلیات حول مولد الرسول عنوان کتابی است که اخیرا «موءسسة المعارف للطباعة والنشر» بیروت منتشر کرده است. موءلف این اثر کمال الحاج تلاش کرده به بررسی اسرائیلیات مربوط به ولادت پیامبر اسلام(ص) و برخی مسائل دیگر چون حکومت ایشان، موضوع تغییر قبله و پرسش ها و چالش های طرح شده درباره ی آن، همچنین مطالبی در خصوص سرزمین شام در دوران حیات نبی مکرم(ص) و دوره های اسلامی پس از آن می پردازد. گفتنی است موءلف در آغاز به مقولاتی مانند نقش دین در وحدت امت، اهمیت آموزش دینی آن، ولادت پیامبر اسلام(ص)، آینده ی مسلمانان، طرح فتنه ی اسرائیلیات و آشکار شدن آن ها بحث کرده است.

* اطلاعات این بخش مربوط به موسسه ی خانه کتاب است.

کتاب های داخلی*

دین، مراسم مذهبی و فرهنگ، شون مک لافلین؛ مترجم: افسانه نجاریان، اهواز: نشر رسش، 104 ص، رقعی (شومیز)، 9000 ریال، چاپ اول، 1500 نسخه.

نویسنده در آغاز کتاب در خصوص مراسم مذهبی ادیان خاطرنشان می کند که عملکرد اصلی مراسم برقراری نوعی ارتباط است که به دو شیوه صورت می گیرد: نخست، مرتبط کردن مردم و عقاید خاص اشراقی آن ها درباره این که وجود متعالی چه قدرتی در عالم هستی دارد. دوم، مرتبط کردن گروه و فرد که اغلب باعث کمک به ایجاد اتحاد بین این دو می شود و در عین حال به وضعیت موجود نیز مشروعیت می بخشد. «چند رویکرد کلی به مراسم مذهبی»، «دورکیم و عملکرد مراسم مذهبی»، «رویدادهای سرنوشت ساز»، «مراسم غیرمذهبی»، «فرهنگ دینی»، «دین و فرهنگ» و «مراسم مذهبی، سمبل ها و قدرت» عناوین اصلی کتاب هستند. در پایان کتاب واژه نامه متن درج گردیده است .

مسیح یهودی و فرجام جهان (مسیحیت سیاسی و اصول گرا در آمریکا)، رضا هلال، مترجم: قبس زعفرانی، تهران: هلال، 268ص، رقعی، 22000 ریال، چاپ اول، 3000 نسخه.

این اثر ترجمه ی کتاب «المسیح الیهودی و نهایة العالم »نوشته ی «رضا هلال» است درباره ی جریان «مسیحیت صهیونیستی» و نقش آن در تحولات سیاسی و اجتماعی آمریکا و نحوه ی حضور یکپارچه غرب در خاورمیانه و جغرافیای سرزمین های اسلامی طی سال های پایانی قرن بیستم و سال های آغازین قرن بیست و یکم. «فصل اول به ریشه های مسیحیت یهودی در تاریخ مسیحیت و تاریخ غرب می پردازد و تحلیل خود را از ظهور قدیس بولس تا جنبش اصلاح طلبانه ی پروتستان ها و سپس عصر انقلاب اروپا تا دوره ی امپریالیستی بریتانیا ادامه می دهد. فصل دوم به بحث و بررسی در نشو و نمای مسیحیت یهودی در آمریکا و سپس تبدیل شدن آن به مسیحیت صهیونیستی تا برانگیخته شدن دولت اسرائیل می پردازد. فصل سوم بحث و گفت و گو پیرامون آغاز جنبش احیای مذهبی در ایالات متحده آمریکا از دهه پنجاه و سپس به قدرت رسیدن اوانجیلی های افراطی در دهه هفتاد و ارتباط آن با به قدرت رسیدن مسیحیت صهیونیستی در آمریکا را دربر می گیرد.» عناوین فصل های دیگر کتاب بدین قرار است: «به قدرت رسیدن راست مسیحی و لابی مسیحی صهیونیستی»، «حزب الله و پیروزی یهومسیحیت»، «اصول گرایی و خشونت» و «رساله ی جهانی صلیبی».

ادیان شرقی در کافرکیشی رومی، فرانس والری ماری کومون، مترجم: تیمور قادری، تهران: انتشارات امیرکبیر، 292 ص، وزیری (شومیز)، 17500 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه.

نویسنده در این کتاب با بررسی آیین های رقیب مسیحیت و آیین های مهری، نیز با کند و کاو در آیین های راز ورزانه شرق، عناصر برجای مانده از این آیین ها را در آرا و عقاید رایج در روم باستان ردیابی کرده به این نتیجه می رسد که جهان غرب به سرکردگی امپراتوری روم در نهایت تسلیم یک آیین شرقی می شود. وی همچنین استدلال می کند که جهان غرب «پیش از ظهور مسیحیین نیز در مقابل دیگر ادیان شرقی سر تسلیم فرود آورده بود.» نویسنده می گوید: «در زمان «سوری» دین اروپا باید نمایانگر تنوعی حیرت انگیز بوده باشد. اگرچه خدایان کهن و بومی ایتالیا، سلتی و «ایبری» از اریکه به زیر آمده بودند، اما همچنان در میان توده ها پایگاه داشتند... تمام اشکال کافرکیشی همزمان مورد اقبال عمومی قرار گرفت و در میان توده ها ریشه دوانید، و این در حالی بود که یکتاپرستی خاص یهودیان هواداران خاص خود را داشت و مسیحیت نیز ضمن تحکیم و تقویت کلیساها و آیین خود به وسوسه های گیج کننده گنوسیسم میدان داد. یکصد نوع جریان متفاوت، مردم مردد و بلاتکلیف را به این سو و آن سو می کشید و یکصد نوع پند و اندرز به وجدان مردمان چنگ می زد... ادیان شرقی، که متوالا محبوبیت یافتند بر تغییر شکل کافرکیشی لاتین، تاثیری سرنوشت ساز نهادند. آسیای صغیر اولین منطقه ای بود که ایتالیا به پذیرش خدایان آن همت گماشت.»

آیین عاشقی (پژوهشی درباره ی اولیای خدا)، حمیدرضا مظاهری سیف، ویراستار: صادق دیباذر، قم: کریمه اهل بیت (ع)، 280 ص، رقعی (شومیز)، 18000 ریال، چاپ اول، 3000 نسخه.

هدف از تدوین کتاب، تبیین اندیشه ها و سخنان «علامه طباطبایی» در تفسیر المیزان درباره ی «مقامات اولیاءالله» است. فصل نخست شامل تعریف مفهوم اولیای خدا و مفاهیم مربوط به آن است، در فصل دوم، نظریه ی ایمان و مراتب آن (از ویژگی های تبیین قرآن عرفان) تشریح گردیده است. در فصل سوم علاوه بر تبیین مراتب باطن عالم، نظریه حضرات خمس در عرفان - با بیانات قرآنی علامه در المیزان - تقریر شده است. فصل چهارم بحثی است درباره ی طریق وصول به حق تعالی، و فصل پنجم درباره ی آثار و ثمرات ولایت الهی است.

جوامع حدیثی اهل سنت، مجید معارف، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 264 ص، وزیری (شومیز)، 13000 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه.

این کتاب به منظور مطالعه دانشجویان رشته ی علوم حدیث در مقطع کارشناسی و برای درس «جوامع حدیثی متقدم و متاخر اهل سنت» تدوین شده است. در بخش مقدماتی کتاب، مسائل مهم حدیث اهل سنت در قرن نخست هجری مشخصاً تا قبل از تدوین کتب حدیثی بررسی شده است. بخش نخست کتاب به معرفی جوامع حدیثی اهل سنت در دوره ی متقدمان و به عبارتی تا اواخر قرن پنجم هجری اختصاص دارد. در معرفی جوامع حدیثی این دوره ی «موطا» تالیف مالک بن انس، «مسند» نوشته احمدبن حنبل و «صحاح سته» بررسی شده اند. بخش دوم کتاب شامل معرفی جوامع و آثار مهم حدیثی در دوره متاخر است.

العلوم فی الاسلام: دراسة مصورة، سیدحسین نصر، مترجم: مختار جوهری، مصحح: جعفرصادق خلیلی، حسن فقیه عبداللهی، تهران: معهدالعلوم الانسانیة والدراسات الثقافیة، 280ص، رحلی (گالینگور)، 120000 ریال، چاپ اول، 2000 نسخه.

در چاپ دوم این کتاب، که مزین به تصاویر رنگی است، سعی شده ویرایش جدیدی براساس زبان عربی معمول صورت گیرد. اثر حاضر، تحقیقی است تصویری و مفصل درباره ی علوم اسلامی که نویسنده در آن راه کارهای علوم اسلامی و دیدگاه اندیشمندان آن را تحلیل کرده است. وی همچنین کوشیده، مشکلات مربوط به علوم اسلامی را بررسی، تاثیر دانش های اسلامی را در یک دیگر بیان نماید. نویسنده مباحث خویش را با گستره ای از آگاهی های غیرعربی و شواهد متعدد همراه ساخته است.

آثار منتشر شده توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال 1383

درباره ی وحدت و تقریب مذهب اسلامی، محمدعلی تسخیری، مترجم: محمد مقدس، چاپ اول، 1383، 224 ص ، 12000 ریال، وزیری (شومیز)، 2000 نسخه.

کتاب حاضر شامل مجموعه مقالات دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که برای شماری از کنفرانس های بین المللی نگاشته شده است. در این مقالات، موضوع وحدت اسلامی به گونه ای عملی و با توضیحات کافی و جامع، بحث و بررسی شده و بر مسائل بنیادی آن از جهات گوناگون، تأکید گردیده است. این کتاب قبلاً به زبان عربی با عنوان حول الوحده و التقریب، منتشر شده بود. اکنون ترجمه ی فارسی آن با اضافاتی فراروی علاقه مندان پارسی زبان، قرار می گیرد.

اقلیت های مسلمان، مشکلات و راه کارها، محمدعلی تسخیری، مترجم: محمد مقدس، چاپ اول، 1383، 10000 ریال، وزیری (شومیز)، 143 ص، 2000 نسخه

اقلیت های مسلمان که یک سوم کل جمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند در جوامع خود با خطرات زیادی از جمله خطر انفعال و انحلال روبه رو هستند. در کتاب حاضر اوضاع این اقلیت ها بررسی شده است. برخی از مقالات کتاب از سوی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نگاشته شده که پیش از این در گردهمایی هایی که در این خصوص تشکیل شده، ارائه گردیده و طی آن ها تصویر روشنی از وضعیت اقلیت های مسلمان در جوامع غیراسلامی عرضه گردیده است. این کتاب، به زبان عربی با عنوان (الاقلیات الاسلامیة و علاقاتها بمجتمعاتها) منتشر شده. کتاب حاضر برگردان فارسی نوشته ی مذکوراست.

سیدجمال الدین و نهضت بیداری اسلامی (مجموعه مقالات)، تنظیم: معاونت فرهنگی، چاپ اول، 1383، 27500 ریال، وزیری، 544 ص، 2000 نسخه.

کتاب حاضر که در آستانه برگزاری هفدهمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع بیداری اسلامی منتشر شده حاوی تعدادی از مقالات فارسی برگزیده ارسالی به دبیرخانه کنگره ی سیدجمال الدین با موضوع شخصیت وی است که نقش مهمی در بیداری اسلامی در زمان خود داشت. کنگره بین المللی سیدجمال الدین اسدآبادی به مناسبت یکصدمین سال درگذشت سیدجمال از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دی ماه 1375 شمسی برگزار شد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دومین کنفرانس بین المللی خود تحت عنوان طلایه داران وحدت او را به عنوان یکی از پیشگامان وحدت اسلامی مطرح کرده و از وی تجلیل به عمل آورد.

جمال الدین والمشروع الاصلاحی (مجموعة مقالات)، تنظیم: معاونت امور فرهنگی، چاپ اول، 1383، وزیری، 224 ص، 12000 ریال، 2000 نسخه.

جمال الدین

والمشروع الاصلاحی

(مجموعه مقالات)

تنظیم:

معاونت امور فرهنگی

1383

کتاب حاضر که در آستانه برگزاری هفدمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع بیداری اسلامی منتشر شد، حاوی مقالات عربی برگزیده ارسالی به دبیرخانه کنگره ی سید جمال الدین پیرامون شخصیت وی است که نقش مهمی در بیداری اسلامی در زمان خود داشت.

پیشوایان تقریب: آیت الله العظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت (مجموعه مقالات)، تنظیم: معاونت فرهنگی، چاپ اول، 1383، وزیری، 232ص، 12000 ریال، 2000 نسخه.

کتاب حاضر مشتمل بر مجموعه ی مقالات فارسی کنگره ی بزرگداشت آیت الله العظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت است که در سال 1379 ش با حضور علما و اندیشمندان و مراجع تقلید و شیوخ و اساتید الازهر مصر برگزار شد. حوزه ی علمیه قم و جامع الازهر در دو سوی عالم اسلام جایگاه ویژه ای در تبیین و شکل دهی اندیشه ی اسلامی در ابعاد مختلف آن و رهبری توده های مسلمان به سوی جامعه آرمانی اسلام داشته اند. در این میان نقش رهبران فکری و اساتید بزرگ در ایجاد این تحولات برکسی پوشیده نیست. آیت الله العظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت، با اقدامات اصلاح گرانه خویش تأثیر تعیین کننده ای در توجه مسلمانان به هویت مشترک اسلامی خویش برجای گذاشتند. فتوای معروف شیخ شلتوت در صحت تعبد و عمل به فقه شیعه و حمایت آیت الله العظمی بروجردی از دارالتقریب بین مذاهب اسلامی در قاهره از آثار تحول بزرگ فکری در اندیشه های رهبران دینی مسلمان است.

الإمامان البروجردی وشلتوت رائدا التقریب (مجموعة مقالات)، تنظیم: معاونت فرهنگی، چاپ اول 1425 ق، وزیری (شومیز)، 296 ص، 15000 ریال، 2000 نسخه.

در کتاب حاضر، مجموعه ی مقالات عربی کنگره ی بزرگداشت آیت الله العظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت به طبع رسیده است. این کنگره در سال 1379 ه ش با حضور علما و اندیشمندان و مراجع تقلید ایران و شیوخ و اساتید الازهر مصر برگزار شد.

القواعدالاصولیة والفقهیة علی مذهب الإمامیة ج 1 - 3، مؤلفان: جمعی از علمای حوزه علمیه قم با مشارکت و نظارت محمدعلی تسخیری، وزیری (گالینگور)، ج 1: 487 ص، ج2: 596 ص، ج3: 704 ص، چاپ اول، 01425پ5حیاض ه ق، 105000 ریال، 2000 نسخه.

جلد اول از مجموعه ی حاضر، به بیان قواعد اصول فقه و دو جلد بعدی به تحلیل فقهی براساس امّهات کتب فقهی و اصولی امامیّه اثناعشریه اختصاص دارد. این کتاب به منظور عرضه به مجمع الفقه الاسلامی - یکی از مجامع علمی سازمان کنفرانس اسلامی - تهیه شده است. این مجمع در یکی از نشست های خود تصمیم به اجرای طرحی در زمینه ی تهیه ی قواعد فقهی گرفت تا بحث تطبیقی در این زمینه در مذاهب گوناگون ارائه دهد. روش کتاب چنین است: ابتدا قواعد اصولی و فقهی به صورت عام ذکر می شود و در حاشیه کتاب، مصادری که این قواعد از آن ها برگرفته شده بیان می گردد.

الامة الاسلامیة والتحدیات (مجموعة مقالات المؤتمر الرابع لخبراء منظمة المؤتمر الاسلامی)، تنظیم: معاونت فرهنگی، وزیری (شومیز)، چاپ اول، 1424 ه ق، 344 ص، 18000 ریال، 2000 نسخه.

در مجموعه حاضر مقالات عرضه شده در چهارمین کنفرانس اجلاس «چالش های فراروی امت اسلامی در قرن بیست و یک» به طبع رسیده است. این همایش با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تاریخ 21 لغایت 23 مردادماه 1382 در تهران برگزار گردید.

مع مؤتمرات مجمع الفقه الاسلامی (المؤتمرات الفقهیة) ج 1 - 4، محمدعلی تسخیری، وزیری (گالینگور)، چاپ اول 1424 ه ق، 150000 ریال، ج 1: 504 ص، ج 2: 480 ص، ج 3: 474 ص، ج 4: 393 ص، 2000 نسخه.

مجمع فقه اسلامی، یکی از مجامع علمی سازمان کنفرانس اسلامی است که در زمینه ی ایجاد وحدت نظری و عملی مسلمانان براساس احکام اسلام و تحکیم بنیان های عقیدتی آنان می کوشد. مجموعه ی چهارجلدی حاضر، حاوی گزارشی از نحوه ی تشکیل، اساس نامه، نظام نامه، اعضا، مقالات و بیانیه های چهارده نشست اعضای این مجمع است.

بیداری اسلامی در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنظیم: معاونت فرهنگی، چاپ اول، 1383، پالتویی، رنگی، 24 ص، 1000 نسخه.

مجموعه ی حاضر، حاوی پیام مقام معظم رهبری به کنگره ی حج درباره ی گسترش بیداری اسلامی، عملی شدن نظریه ی اسلام سیاسی و توجه روزافزون به عدالت خواهی است. این پیام در آستانه هفدهمین

کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع «آینده ی بیداری اسلامی و هدایت آن» به فارسی، عربی و انگلیسی ترجمه و منتشر شد.

مجلات خارجی

قضایا اسلامیة معاصرة

بیست و هفتمین شماره مجله ی قضایا اسلامیة معاصرة منتشر شد. این مجله از سوی «مرکز دراسات فلسفة الدین» بغداد منتشر می شود. شماره ی اخیر به موضوع «تسامح و منابع عدم تسامح» اختصاص دارد. دکترعبدالله ابراهیم در سرمقاله ی این شماره با عنوان «سردرگمی جوامع اسلامی در این که تسامح لطف و بخششی نیست» به بحث درباره ی مسئله ی تسامح پرداخته است. بخش گفت و گو متضمن مصاحبه با سه شخصیت است. گفت و گوی اول با علامه سید محمدحسین فضل الله صورت گرفته و درباره ی «تسامح و منابع عدم تسامح» بحث شده است. دومین گفت و گو با دکتر سیدحسین نصر است که مسأله ی تسامح را از نگاه اسلام و اختلاف دیدگاه ها و آرای اندیشمندان بررسی کرده است. سومین گفت و گو با دکتر عبدالکریم سروش صورت گرفته که به بررسی موضوع «دیالکتیک دین، تسامح و مدنیت» اختصاص دارد. بخش بعدی، میزگردی است که با حضور دکتر ابویعرب المرزوقی، دکتر السید ولداباه، دکتر احمیده النیفر، دکتر هشام داود، دکتر ابوبکر باقادر، مقوله ی «تسامح و منابع عدم تسامح» تحلیل و بررسی شده است. اولین مقاله در بخش مقالات از مصطفی ملکیان است که «مبانی نظری تسامح» نام دارد. پس از آن مقاله ی دکتر عبدالحمید الشرفی با عنوان «مسلمانان در جهان ستیزه جو» و مقاله ی دکتر رضوان السید با عنوان «خشونت دینی مقابل دیگران» به طبع رسیده است. مقالات بعدی این شماره نیز به شرق شناس فقید آلمانی، خانم آنه ماری شیمل با عنوان «تصوف، پلی میان ادیان و تمدن ها»، غالب حسن الشابندر با عنوان «در طریق تسامح» ، دکتر احمیده النیفر «دیگران، هویت و دلسوزی نسبت به یکدیگر» و... اختصاص دارد.

الحیاة الطیبة

پانزدهمین شماره ی، مجله ی الحیاة الطیبة، به موضوع «تربیت عربی - اسلامی: پارادوکس و چالش های پیش رو» اختصاص دارد. از جمله مقالات این شماره ی الحیاة الطیبة عبارت اند از: «مفهوم تعلیم و تربیت»: دکتر محمدنقیب العطاس؛ «تربیت عمل هدایتگرانه یا تلاشی منع کننده؟ پژوهشی در تلازم میان تربیت و طبیعت»؛ «تغییر نگاه تربیتی مهم است یا تغییر رفتار؟»: استاد یوسف علی؛ «نوگرایی در آموزش دینی حوزه»: شیخ عبدالجبار الرفاعی؛ «نوگرایی تفکر دینی مقدمه ای برای اصلاح آموزش دینی»: أنور ابو طه؛ «اندیشه ی تربیتی شهید مطهری»: دکتر طلال عتریسی و... همچنین سه گفت و گو با کارشناسان موضوع تربیت اسلامی صورت گرفته است.

در این شماره چند کتاب نیز در موضوع تربیت و روان شناسی تربیتی معرفی شده است.

افزون بر بخش ویژه، چند مقاله دیگر نیز در این شماره آمده که از این قرارند: «فهم مقاصدی در اندیشه ی دینی»: یحیی محمد؛ «تفسیر علمی در قرآن»: شیخ محمدعلی رضائی؛ «تأویل در اندیشه ی اسلامی»: دکتر عبدالقادر فیدوح؛ «بررسی تطبیقی اندیشه ی دینی و اندیشه ی دموکراسی در چشم انداز مفهوم جمهوریت».

الاسلام الیوم

در شماره ی جدید الاسلام الیوم که سازمان اسلامی تربیت، علوم و فرهنگی (آیسسکو) آن را به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه منتشر می کند، این مقالات درج شده است: «جهان اسلام و جهانی شدن»: دکتر عبدالعزیز بن عثمان التویجری؛ «مسلمانان؛ چالش های امروز و پرسش های آینده»: دکتر محمد الکتانی؛ «تسامح اسلام»: دکتر محمد عماره؛ «روح نوگرایی و حق نوآوری»: دکتر طه عبدالرحمن؛ «توسعه در میراث تمدن اسلامی»: دکتر خالد محمد عزب؛ «فرهنگ اسلامی از خلال تعلیم و امنیت مورد نظر فرد و جامعه»: دکتر ضیاءالدین محمد مطاوع.

الکلمة

چهل و دومین شماره ی فصلنامه ی الکلمة که به اندیشه ی اسلامی و مسائل روز می پردازد، به تازگی منتشر شده است. محمد محفوظ مدیر مسئول این فصلنامه در سرمقاله ی این شماره با عنوان «مفهوم اصلاح دینی» دیدگاه های خود را درباره ی اصلاح دینی بیان کرده است.

پس از آن دو مقاله با این عناوین آمده است: «تمدن و فرهنگ، قرائتی در نظریه ی علی بگوویچ» تألیف زکی میلاد (سردبیر) و«موضوع تمدن و فرهنگ در اندیشه ی مالک بن نبی». این شماره حاوی دو پژوهش درباره ی جهانی شدن و اسلام نیز هست که از این قرارند: «جهانی شدن و اسلام» نوشته ی سیف الدین عبد الفتاح و «جوانان و فرهنگ سیاسی جهانی شدن» اثر عبدالاله التاروتی. در بخش میزگرد این مجله گزارشی از سمینار «تجدید گفتمان دینی» آمده که در دانشگاه دمشق برگزار شده بود. مقالات دیگر و معرفی کتاب از جمله مطالب دیگر این کتاب است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان