ماهان شبکه ایرانیان

«چون» و «چرا» های خونین

۳ پرسش و پاسخ درباره خون، عروق خونی و فشار خون   شنیده‏اید می‏گویند خوردن نمک فشار خون را بالا می‏برد

«چون» و «چرا» های خونین

3 پرسش و پاسخ درباره خون، عروق خونی و فشار خون
 

شنیده‏اید می‏گویند خوردن نمک فشار خون را بالا می‏برد. آیا می‏دانید علت چیست؟ برای دانستن پاسخ این پرسش و چند پرسش دیگر درباره رگ و خون این مطلب را بخوانید.

چرا نمک فشارخون را بالا می‌برد؟
 

استفاده از سدیم یا همان نمک برای بدن و سلامت ما لازم و ضروری است. به طور طبیعی، وظیفه کنترل سطح نمک و آب بدن به عهده کلیه‌ها است. وقتی سطح نمک بدن از حد متعادل‌اش فراتر می‌رود، کلیه‌ها نمک اضافی را روانه مثانه می‌کنند و این نمک اضافی همراه با ادرار از بدن دفع می‌شود. اما اگر مقدار نمک موجود در بدن خیلی بیشتر از توان و کارایی کلیه‌ها باشد، این نمک اضافی دیگر از بدن دفع نمی‌شود بلکه در دیواره رگ‌ها رسوب پیدا می‌کند. رگ‌ها هم که محل عبور و مرور خون هستند، با رسوب نمک در آنها این عبور و مرور به کندی و سختی صورت می‌پذیرد و همین امر موجب افزایش فشارخون می‌شود. از طرف دیگر، همان‌طور که می‌دانید نمک جاذب آب است. بنابراین وقتی که میزان نمک خون افزایش پیدا می‌کند، این نمک آب موجود در خون را به خود جذب می‌کند و در نتیجه افزایش غلظت خون، فشار آن هم بالا می‌رود. به همین دلیل متخصصان به افراد مبتلا به فشارخون بالا توصیه می‌کنند که از خوردن غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، غذاهای نمک‌اندود مانند انواع کنسروهای ماهی یا ماهی‌های شور یا محصولاتی مثل خیارشور، خودداری کنند. همچنین آنها به همه افراد توصیه می‌کنند که از مصرف روزانه بیش از 500 میلی‌گرم نمک خودداری کنند.

متن

چرا خون قرمز است؟
 

قرمزی خون تنها به دلیل وجود پروتئین‌های شیمیایی به نام هموگلوبین در آن است.
این هموگلوبین‌های حاوی آهن که به رنگ قرمز روشن هستند، وظیفه حمل و نقل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن را در بدن دارند. اکسیژن از طریق ریه به هموگلوبین منتقل می‌شود و به وسیله آن به سرتاسر سلول‌های بدن که به اکسیژن نیاز دارند، می‌رسد. هموگلوبین‌ها وقتی که به سلول موردنظر می‌رسند اکسیژن خود را رها می‌کنند و در عوض دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای مضر را از سلو‌ل‌ها می‌گیرند و از بدن خارج می‌کنند. عمر سلول‌های خونی حدود 120 روز است و بعد از فرسودن و از بین رفتن آنها، بدن مجددا شروع به تولید سلول خونی جدید می‌کند.

متن

چرا رگ‌ها آبی هستند؟
 

حقیقت این است که رگ‌ها به هیچ عنوان آبی نیستند! وقتی که میزان اکسیژن سلول‌های خونی کم و مقدار دی‌اکسیدکربن آنها زیاد می‌شود، رنگ هموگلوبین‌ها به سمت قرمز تیره تمایل پیدا می‌کند. این خون تیره رنگ جاری در رگ‌ها در اثر تماس با پوست و بازتاب نور، آبی به نظر می‌رسد و همین امر سبب می‌شود که ما فکر کنیم رگ‌ها آبی هستند.
منبع: http://www.salamat.com
ae
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان