مرسدس بنز با معرفی نسل جدید S کلاس توانست قواعد بازی در کلاس سدان های بزرگ و لوکس را تغییر دهد و با استفاده از پیش گام بودن شرکت های آلمانی در صنعت خودروسازی، فن آوری های نوین و بی سابقه ای را به جهانیان معرفی کند و ثابت کرد که همانند گذشته حرف اول را در این کلاس می زند.
اما در سوی دیگر میدان شرکت بی ام و به عنوان هم وطن مرسدس بنز پا پس نکشیده و سری 7 خود را با توجه به قدرت مهندسی و سبک خودروسازی خود روانه میدان کرده است.
در واقع نسل جدید سری 7 به دلیل استفاده از شاسی مجهز به ساختار فیبرکربن در کلاس خود به عنوان یک استثنا شمرده می شود و با معرفی فن آوری های دیگری همچون ارتباط با سیستم iDrive به کمک حرکات دست و ابنوهی از تجهیزات رفاهی و ساختار اسپرتی خود، آمده تا رقیب قدرتمند خود را از میدان به در کند.
یکی از نکات قابل توجه برای ما در مورد سری 7 این است که بی ام و طراحی خارجی آن را به دستان هنرمند نادر فقیه زاده طراح ایرانی الاصل خود سپرده است.
در هر صورت قرار است به سراغ گران قیمت ترین، قوی ترین و به نوعی پرچمدارن این دو کلاس که در حال حاضر عرضه می شوند برویم و در یک مقایسه کوتاه به بررسی اجمالی آن ها بپردازیم.
در هر دو بخش طراحی ظاهری و داخلی سلیقه می تواند حرف اول را بزند. مرسدس بنز با معرفی S کلاس سبک جدید طراحی خودروهای آینده خود را به نمایش گذاشت به گونه ای که بعد تر طراحی هر دو سدان کوچکتر آن یعنی E کلاس و C کلاس شبیه به این مدل شد.
این مسئله تا طراحی بخش داخلی و تشابه بسیار مدل های S و E ادامه پیدا کرده و تمییز دادن آن ها در اغلب اوقات کار دشواری است. اما آلمان های با ابعاد کوچکتر به کار رفته در تمامی بخش های بیرونی مسئله ای است که همی می توان به آن خورده گرفت و هم می توان آن را نوعی هوشمندی و استفاده کامل از فضا عنوان کرد.
جلو پنجره با ابعاد کوچکتر چراغ های جلو و عقب با ابعاد کوچکتر در طراحی ظاهری S کلاس دیده می شود که می تواند مغایر با شکوهمندی مدل های سابق باشد.
اما مرسدس با حفظ المان های کلاسیکی همچون استفاده از طرح چرخ های مدل 540k خود در دهه 30 میلادی نشان می دهد که هویت خود را فراموش نکرده است.
در داخل اتاق هم با طراحی کاملا متفاوتی رو به رو هستیم. فرمان با طراحی که شاید تنها در این مدل از مرسدس بنز پیدا کنید و استفاده از ساعت آنالوگ IWC گران قیمت در مرکز کنسول، در کنار دو صفحه نمایش قول آسا 12.5 اینچی، معجونی است که تنها مرسدس از پس ساخت آن بر می آید.
در سوی دیگر میدان سری 7 بزرگ تر از هر زمان دیگری در مقابل ما قرار دارد. این شاید بزرگ ترین جلوپنجره کلیوی شکل باشد که بی ام و بر روی یکی از محصولاتش قرار می دهد. سایز چراغ های جلو بزرگ و متصل به جلو پنجره است.
چراغ های عقبی هم به وسیله یک نوار کرومی به یک دیگر متصل می شوند و خط شانه ای که امتداد آن را می توان در چراغ های عقبی هم دید تنها از دستان فرد هنرمندی چون نادر فقیه زاده بر می آید.
گرچه باز هم می توان طرح کلی بدنه و فرم آن را نزدیک به سری 5 بی ام و دانست و آن را کمی طویل تر و پهن تر نام گذاری کرد.
بی ام و با تکیه بر قوای مهندسی خود در بخش شاسی و استفاده از فیبر کربن که نام آن را CARBON CORE گذاشته توانسته وزن را به مقدار محسوسی کاهش دهد و از این نظر بی ام و سری 7 را با یک رژیم سفت و سخت روانه میدان کرده است.
در داخل اتاق هم طرح کلی را می توان نزدیک به سری 5 دانست. بی ام و هم سعی در حفظ المان های کلاسیک همچون پشت آمپری کلاسیک خود گرفته که این بار به جای استفاده از عقربه آنالوگ از صفحه نمایش های با کیفیت مجازی استفاده می کند.
صفحه نمایش لمسی و بزرگ قرار گرفته در بالای کنسول مرکزی هم از دیگر حربه های بی ام و برای رقابت با حریف خود است.
فرمان مزین شده به M و استفاده از المان V12 در اتاق دیده می شود. برخلاف مرسدس بی ام وجوی استیک تعویض دنده خود را همچنان در این مدل هم حفظ کرده است و سیستم صوتی حرفه ای از برند بنگ اولفسن هم جزیی جدایی ناپذیر از محصولات کلاس بالا و پر امکانات بی ام و است.
در هر صورت بی ام و سعی کرده تا جای ممکن در داخل اتاق دست و دل بازی به خرج دهد.
همیشه بخش نکات فنی برای طرفداران این دو شرکت اهمیت خاصی داشته است و از آن جا که این دو مدل در حال حاضر قوی ترین نسخه موجود هستند، حساسیت ها بیش از این هم می شود.
مرسدس بدون هیچ مشکلی S کلاس را در دستان مهندسان AMG خود سپرده تا لوکس ترین مدل این شرکت را به سبک خود آماده سازی کنند. اما بی ام و با علم این که هدف از ساخت سری 7 تنها عرضه یک سدان سایز بزرگ لوکس با DNA مخصوص بی ام و است از تولید مدل موسم به M POWER آن دست بر داشته است و تنها قوی ترین مدل را مجهز به کیت M Performance کرده است.
به همین دلیل نام این مدل M760li XDrive یا همان چهارچرخ متحرک است و خبری از M7 همچون M3 و M5 نیست.
در این بخش شباهت های ساختاری را می توان مشاهده کرد. مثلا هر دو مجهز به موتور 12 سیلندر V شکل تویین توربو شده هستند.
حجم موتور بی ام و و مرسدس به ترتیب برابر با 6.6 لیتر و 6 لیتر است و قدرت تولید شده این دو باز به کمک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ZF در بی ام و به چهارچرخ و در مرسدس به کمک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک تنها به چرخ های عقبی منتقل می شود.
موتور بی ام و توانایی تولید 600 اسب بخار قدرت و 590 پوند فوت گشتاور را دارا است و به کمک آن در عرض 3.9 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد.
مرسدس اما به کمک اصلاحاتی که توسط AMG برای این موتور دست ساز تدارک دیده است، 621 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور(737 پوند فوت) تولید می کند.
مرسدس هم در عرض 4.3 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد. موتور مرسدس در مجموع از 36 سوپاپ و موتور بی ام و از 48 سوپاپ برخوردار است.
مرسدس در ساخت موتور خود از تکنولوژی های بسیاری همچون سامانه استارت/استاپ، محفظه میل لنگ آلومینیومی، باتری لیتویم یونی با 20 کیلو گرم وزن کمتر، میل لنگ فورج کاری شده، سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای و کاور موتور فیبرکربنی استفاده کرده است.
موتور 12 سیلندر این بی ام و تمام آلومینیومی با کد N74B66TU را به کمک دو توربوشارژر دو بخشی (تویین اسکرول) که در بیرون هر بلوک سیلندر قرار گرفته چنین قدرتی را تولید می کند.
بی ام و حتی سامانه لانچ کنترل را هم برای این مدل عرضه کرده و یکی از دلایل شتابگیری اولیه خیره کننده آن به این مسئله باز می گردد.
مرسدس بنز مدل کانورتیبل و مدل کوپه S65 AMG را در حال حاضر عرضه می کند. اما بی ام و فعلا مدل سدان M760li را در سبد فروش خود دارد و قرار است از سال آینده با معرفی سری 8 که پیشتر عکس های جاسوسی آن هم منتشر شده بود به عرضه مدل های کانورتیبل و کوپه سری 7 بپردازد.
همانطور که پیش تر عنوان شد این دو ترین های بنز و بی ام و در این کلاس هستند و این مسئله در بخش قیمت آن ها تکرار می شود. قیمت پایه ای مرسدس بنز به راحتی از مرز 220 هزار دلار می گذرد اما بی ام و این مدل را با قیمت بسیار پایین تری عرضه می کند. قیمت پایه بی ام و 760 در حدود 154 هزار دلار تعیین شده است.
در واقع S65 به دلیل این که جزیی از محصولات بخش AMG حساب می شود و حتی ترمز های کربن سرامیکی بسیار گران قیمت هم برای آن در نظر گرفته شده است قیمت بالاتری به نسبت به بی ام و دارد.
مهم ترین رقیب آن ها باز هم از کشور آلمان می آید، یعنی آئودی S8 پلاس. پورشه و تنها سدان خود یعنی پانامرا هیچ نسخه 12 سیلندری ندارند و قوی ترین مدل نسل دوم آن از موتور V8 توربوشارژ شده استفاده می کند.
در هر صورت بی ام و با توجه به این که قیمت پایین تری دارد، می تواند برنده رقابت از لحاظ قیمتی باشد. اما به راحتی نمی توان از خیر این نسل از S کلاس که با کد W222 خوانده می شود گذشت و به سراغ انتخاب ب ام و رفت، به همین دلیل نیز مرسدس S CLASS با اختلاف چشمگیری نسبت به رقبا، پر فروش ترین سدان فول سایز لوکس جهان به حساب می آید.