ماهان شبکه ایرانیان

نقش والدین در بهداشت مدارس

رشد و سلامت دانش‌آموزان، تحت تاثیر شرایط دوران کودکی و نفوذ تربیتی والدین است و خانواده اولین کانونی است که دانش‌آموز در آن آموزش دیده و پرورش می‌یابد

نقش والدین در بهداشت مدارس
رشد و سلامت دانش‌آموزان، تحت تاثیر شرایط دوران کودکی و نفوذ تربیتی والدین است و خانواده اولین کانونی است که دانش‌آموز در آن آموزش دیده و پرورش می‌یابد. بنابراین نقش مهمی در رشد و شخصیت و ایجاد عادات نیکو در کودکان دارد. در واقع باید گفت پایه و بنیان رفتار و عادات و سرانجام شخصیت دانش‌آموزان در خانه گذاشته می‌شود، هر چند در این مرحله کودک تا حدی با هم‌سا‌لان و دوستان خود در ارتباط است اما محیط اصلی زندگی او خانه است و پدر و مادر و سایر اعضای خانواده الگوی رفتارهای دانش‌آموزان هستند و به عنوان مهم‌ترین سرویس‌دهندگان و نخستین مراقبان بهداشت، در چگونگی حفظ و تامین سلامت و رشد و تربیت بهداشتی دانش‌آموزان در دوران تحصیل نقش تعیین کننده دارند.
وضعیت اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی خانواده در رشد و سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان عامل تعیین‌کننده‌ای است. مسایل مربوط به سلامت دانش‌آموزان را به طور کلی می‌توان در ارتباط با دوره‌های متعدد زندگی تقسیم کرده و مورد بررسی قرار داد. برای آنکه مفهوم سلامت دانش‌آموزان روشن شود، مربیان و مراقبان بهداشت باید طی جلساتی اولیای دانش‌آموزان را توجیه کنند. اولیا باید بدانند که یکی از عوامل اساسی در سالم بودن و سالم ماندن فرزندان‌شان در مدارس، رعایت امور بهداشتی و در واقع کسب عادات خوب بهداشتی فرزندان‌شان در داخل خانواده است و به این ترتیب کودکان عادات بهداشتی خود را از همان سال‌های اولیه زندگی فراگرفته و با جسم و روانی سالم پا به مدرسه یا خانه دوم خود خواهند گذاشت.
والدین نباید تصور کنند که با پا گذاشتن فرزندان‌شان به داخل مدرسه و جدا شدن کودک از خانواده مسوولیت آنان پایان پذیرفته و یا کاهش یافته است. در این زمینه چنان که پیش از این متذکر شدیم، مربیان و مسوولان مدارس هر چند که مسوولیت حفظ و تامین تندرستی دانش‌آموزان را در این مرحله برعهده دارند اما آنان باید به والدین القا کنند که یکی از عوامل اساسی و مهم در سالم بودن و سالم ماندن فرزندان‌شان در مدارس مراقبت از سلامت آنان در خانه است. به عبارت دیگر، سلامت در مدرسه و حفظ آن در خانه مکمل هم و وابسته به یکدیگرند و این موضوع از یکدیگر قابل تفکیک نیست.
بسیاری معتقدند که باید نقطه عطف راه‌حل را در خانه جستجو کرد. این امر از طریق هماهنگ ساختن تلاش‌های اولیا و مربیان در مسایل مربوط به بهداشت و تندرستی دانش‌آموزان در نشست‌های مشترک صورت گیرد. تا وقتی اولیای دانش‌آموزان به فلسفه اجرای برنامه‌های بهداشتی و نقش حساس خود به عنوان عامل موثر بر برنامه‌های بهداشتی مربوط به فرزندان‌شان پی نبرند، پیشبرد هدف‌های بهداشتی جامعه به ویژه تلاش‌های مربیان مدارس، میسر نخواهد بود. وقتی دانش‌آموز در مدت کوتاه مدرسه با اصول و موازین بهداشتی آشنا می‌شود، سعی دارد آموخته‌های خود را در مدرسه و اجتماع نیز تکمیل کند. پس برای اینکه سطح بهداشت مدارس با تغییر رفتار اولیا بالاتر رود به اولیا دانش‌آموزان باید مسایل بهداشتی را آموزش داد.
منبع:http://www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان