آیت الله نجم الدین طبسی استاد مرکز تخصصی مهدویت و سطوح عالی حوزه شب گذشته در نشست نقد فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، با اشاره به تطبیق های انجام شده در این فیلم بیان داشت: این تطبیق در مسائل حتمی نیز درست نیست، چه رسد به این که در موارد غیر حتمی صورت گیرد.
شخصیت شعیب بن صالح
ایشان درباره شخصیت شعیب که از نشانه های ظهور می باشد، اظهار داشت: در روایات اشاره به اصل وجود شیعب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمی شود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور می آید.
استاد مرکز تخصصی مهدویت: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوت های زیادی با هم دارند، از این رو ما نمی توانیم به جمع بندی درستی برسیم.
به منابع معتبر استناد کنیم
استاد سطوح عالی حوزه همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته شده ارائه شده است، اشاره کرده و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، می گویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.
دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم
آیت الله طبسی با اشاره به استناد هایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است، گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استناد هایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استناد ها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیت های برجسته اهل سنت است، در باره او می گوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خوانده ام!
ایشان به با بیان این که کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما این که کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند می آورد که در این دو سنت ابن حماد وجود داد، ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.
استاد سطوح عالی علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف ابن لیف معرفی می کنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگی های خراسانی، خود را خراسانی معرفی می کند.
سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد
استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت: معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و دیگر سخنی نمی گوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانسته ایم تثبیت نماییم، پس نمی توانیم وارد تفصیلات شویم.
آیت الله طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار (ع) سخن از فرج می کنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.
ایشان در ادامه گفت: مرحوم مفید می گوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی می گوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد، از نشانه های حتمی ظهور است.
استاد طبسی همچنین درباره خطبة البیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات می داند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید می کند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.