ماهان شبکه ایرانیان

پیش بینی بخش‌های مختلف اسکار ۲۰۱۷؛ از بهترین فیلم تا بهترین بازیگر

نیمی از سال ۲۰۱۶ را پشت سر گذاشته‌ایم و چند جشنواره فیلم معتبر هم برگزار شده‌اند

نیمی از سال 2016 را پشت سر گذاشته‌ایم و چند جشنواره فیلم معتبر هم برگزار شده‌اند. جشنواره‌های پاییزی سینما هم در پیش هستند. هرسال همین موقع‌ها حدس و گمان درباره نامزدهای بخش‌های مختلف اسکار شروع می‌شود. مهمترین رویداد مربوط به سینما که تعجبی هم ندارد رسانه‌ها و مردم عادی از ماه‌ها قبل به استقبالش بروند. مجله اینترنتی ایندی وایر – یکی از معتبرترین وبگاه‌های مربوط به سینما – هم یکی از این رسانه‌هاست که هرساله نامزدهای احتمالی اسکار را معرفی می‌کند. اگر دوست دارید پیش‌بینی امسال ایندی وایر را بدانید، با بنیتا همراه باشید. 

در این پست به بررسی کلی آثاری می‌پردازیم که بیشتر منتقدان انتظار حضور آنها در بخش‌های مختلف جوایز اسکار را دارند. اگر وقت خواندن چند مقاله را ندارید، با مطالعه این مطلب یک تصویر کلی از اسکار 2017 خواهید داشت. اگر هم درباره بخش خاصی کنجکاو هستید، سایر مقالات بنیتا درباره پیش‌بینی اسکار را مطالعه کنید.

پیش‌بینی نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2017

پیش‌بینی نامزدهای بهترین کارگردان اسکار 2017

پیش‌بینی نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار 2017

پیش‌بینی نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار 2017

پیش‌بینی نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اسکار 2017

پیش‌بینی نامزدهای بهترین انیمیشن اسکار 2017

اگر فکر می‌کنید هنوز برای پیش‌بینی نامزدهای جوایز اسکار زود است، اشتباه نمی‌کنید. چند جشنواره مهم هنوز برگزار نشده اند اما فقط جشنواره‌های سینمایی تعیین کننده نیستند. پخش‌کننده‌های سینما فیلم‌های چند ماه آینده‌شان را مشخص کرده‌اند. استودیوهای فیلم‌سازی هم هرچه تریلر خوب داشته‌اند، به نمایش گذاشته‌اند تا خلاء بعد از جشنوار کن را پر کنند خودشان را برای جشنواره‌های پاییزی و فروش آخر سال آماده نشان بدهند. 


نیت پارکر در جشنواره فیلم ساندنس

اگر اخبار سینما در سال‌های گذشته را دنبال کرده باشید، حتماً می‌دانید که جشنواره فیلم ساندس هر ساله چند اثر مستعد برای نامزدی در اسکار را به اهالی سینما معرفی می‌کند. تبلیغات پر سر و صدای استودیوها در جشنواره CinemaCon و بخش‌های اصلی جشنواره کن هم به همین ترتیب هستند. نامزدهای جشنواره ونیز هم اخیراً معرفی شده‌اند که تاثیر زیادی روی پیش‌بینی‌ها خواهند گذاشت. همه این‌ها نشان می‌دهد اگر الان سراغ پیش‌بینی نامزدهای اسکار برویم، حدس‌هایمان خیلی دور از واقع نخواهند بود.

البته هنوز چند فیلم‌ مهم که می‌توانند پیش‌بینی‌ها را به کلی تغییر بدهند، به نمایش درنیامده‌اند. فیلم سالی اثر کلینت ایستوود با بازی تام هنکس، سکوت مارتین اسکورسیزی و فیلم قوانین صدق نمی‌کنند اثر وارن بیتی جزو این دسته هستند که حتی قبل از نمایش هم مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. با این حال قصد داریم با در نظر گرفتن فیلمهایی که تاکنون اکران شده‌اند، تصویری از اسکار 2017 برای شما ترسیم کنیم. 

جشنواره‌ها و پرده‌های سینما درباره اسکار 2017 چه می‌گویند؟


تولد یک ملت

امسال بهترین سال کارنامه حرفه‌ای نیت پارکر – بازیگر حرفه ای و کارگردان تازه‎کار هالیوود – بوده است. فیلم تولد یک ملت که اولین تجربه کارگردانی پارکر است، زندگی نات ترنر رهبر نخستین شورش بردگان در تاریخ امریکا را به تصویر می کشد. نقش ترنز را خود نیت پارکر ایفا می‌کند (که تجربه بازیگری در فیلم های موفق را دارد) و نقش‌آفرینی ارباب این برده را آرمی هامر به عهده دارد. توزیع کننده این فیلم تا به اینجای سال برنده جایزه هیئت داوران و جایزه مردمی جشنواره ساندنس شده است. توزیع کننده فیلم تولید یک ملت، فاکس سرچلایت پیکچرز است؛ جالب است بدانید این کمپانی در سیزده سال گذشته، دوازده نامزد بهترین فیلم در اسکار را داشته است! این کمپانی در دو سال گذشته فیلم‌های مرد پرنده‌ای و بروکلین را به عنوان نامزدهای دریافت جایزه فیلم به اسکار معرفی کرده است.

علاوه بر موفقیت در جشنواره ساندنس، پارکر موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره CinemaCon امسال هم شد. کسانی که اخبار سینما را بطور جدی دنبال نمی‌کنند، خیلی با این جشنواره آشنا نیستند. اما موفقیت در این جشنواره عوامل هر فیلمی را برای دیده شدن در اسکار امیدوار می‌کند. فیلم‌های از گور بازگشته و زندگی پای هم موفقیت خودشان را از جشنواره CinemaCon شروع کردند. به همین خاطر مورد توجه قرار گرفتن فیلم تولد یک ملت و خود پارکر به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر فیلم نشانه خوبی است.


منچستر کنار دریا

کنت لونرگان نمایشنامه‌نویس موفق و محبوب بعد از سال‌ها دوباره به سینما بازگشته و یک درام خانوادگی تکان دهنده به نام منچستر کنار دریا را ساخته است. این فیلم که در جشنواره ساندنس با نقدهای خوبی روبرو شده است، توسط کمپانی آمازون توزیع خواهد شد. این کمپانی توزیع کننده فیلم‌هایی مثل زیبا، استخوان‌های زمستان و آلبرت نابز بوده که همگی در جوایز اسکار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در جشنواره CinemaCon یک کلیپ از این فیلم پخش شد که توجه‌ها را به نقش آفرینی میشل ویلیامز و کیسی افلک جلب کرد. می‌توان انتظار داشت فیلم منچستر کنار دریا در بخش‌های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی نامزد بشود.

جیمز شیمس مدیرعامل سابق فوکوس فیچرز و تولیدکننده فیلم‎‌های موفقی مثل ببر خیزان، اژدهای پنهان و پیانیست، با فیلم خشم به جشنواره ساندنس آمد. اثر شیمس که اقتباسی از یک رمان با همین نام از فیلیپ راث است، نقدهای بسیاری خوبی در جشنواره ساندنس دریافت کرد. از بازیگران این فیلم هم می‌توان به لوگن لورمان، سارا گدون و تریسی لتس – که دستیار نویسنده هم بوده – اشاره کرد.

ربکا میلر نویسنده و کاگردان امریکایی پنجمین اثر مستقلش یعنی طرح مگی را در جشنواره ساندنس رونمایی کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. سه نقش اصلی این کمدی رمانتیک را گرتا گرویک، ایتن هاک و جولیان مور در یک رابطه مثلثی بازی می‌کنند. خود فیلم هم شباهت‌هایی به آنی هال وودی آلن که در دوره خودش اسکار بهترین فیلم را برد، دارد. نویسندگی و کارگردانی این فیلم به عهده ربکا میلر بوده و احتمال دارد مثل سوفیا کوپولا و جین کمپیون نامزد نویسندگی و کارگردانی اسکار امسال بشود.

اگر بخواهیم نامزدهای اسکار را با در نظر گرفتن جشنواره ساندنس پیش‌بینی کنیم، نباید از بخش مستند چشم پوشی کنیم. این جشنواره هر سال چند مستند را به عنوان شانس‌های اصلی نامزدی اسکار معرفی می‌کند. سال گذشته مستندهای چه خبر شد خانم سیمون؟ و سرزمین کارتل در این جشنواره معرفی شدند. امسال در ادامه همان روند مستندهای زندگی پویانمایی شده (Life, Animated) و جیم : داستان جیمز فولی در ساندنس افتتاح شدند. این دو مستند قبلاً هم برنده جایزه‌های متعددی شده‌اند که مهمترین آنها جایزه کارگردانی مستند امریکا و جایزه مردمی مستند امریکا بوده است. سایر گزینه‌های احتمالی برای نامزدی اسکار هم مستندهای زیر اسلحه (درباره فاجعه سندی هوک و قوانین حمل اسلحه در ایالات متحده)، نورمن لیر: نسخه دیگری از تو و Newtown هستند.

فیلم شیرجه اثر لوکا گوادانینو که در جشنواره ونیز سال گذشته مورد توجه قرار گرفت، امسال توسط فاکس سرچلایت در امریکا به نمایش درآمده و به همین خاطر شانس حضور در اسکار را دارد. تیلدا سوئینتن بازیگر اصلی این فیلم است و داستان فیلم درباره ستاره راک مشهوری است که بخاطر جراحی بطور موقت قدرت تکلمش را از دست داده و با معشوقه‌اش در تعطیلات به سر می‌برد که همسر سابقش را ملاقات می‌کند. یکی دیگر از آثار محبوب جشنواره‌های پاییزی، فیلمی است که نامزد اسکار سال قبل یعنی ایتن هاک در آن بازی می‌کند. فیلم Born to Be Blue داستان زندگی ستاره موسیقی جاز، چت بیکر را با تمام فراز و نشیب‌هایش به تصویر می‌کشد. نقش اول زن این فیلم را هم کارمن اجوجو بازی می‌کند.

جشنواره برلین که در فوریه هر سال برگزار می‌شود هم روی نامزدهای جوایز اسکار تاثیرگذار است. جشنواره سال گذشته فیلم 45 سال اثر اندرو هیگ را به اسکار معرفی کرد که نامزدی بهترین بازیگر زن را برای شارلوت رمپلینگ را در پی داشت (این بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره برلین شد). مهمترین اثر برلین امسال هم فیلم مستند آتش در دریا اثر کارگردان ایتالیایی جانفرانکو رزی بود که درباره بحران پناهندگان در اروپاست. این مستند در جشنواره برلین برنده جایزه خرس طلایی شد. جایزه ویژه هیئت داوران امسال هم به کارگردان برنده اسکار، دانیس تانویچ برای فیلم مرگ در سارایوو تعلق گرفت. این فیلم شانس حضور در بخش نامزدهای فیلم های خارجی جوایز اسکار را دارد. خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره برلین هم به میا هانسن لووه برای فیلم آنچه در پیش است تعلق گرفت. رینه دورهُلم برای بازی در فیلم کمون به عنوان بهترین بازیگر زن شناخته شد و مجد مستوره هم برای فیلم هادی جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. 

مدیرعامل کمپانی سونی با پخش تریلر فیلم جدید انگ لی (کاگردان برنده اسکار) در جشنواره CinemaCon، برگزارکنندگان و اهالی رسانه را شگفت‌زده کرد. پیاده‌روی طولانی و نیم‌روزی بیلی لین که براساس یک رمان پرفروش با همین نام ساخته شده، داستان یک سرباز بازگشته از جنگ عراق است که دچار اختلال استرس بعد از سانحه شده است. نقش اول این فیلم را یک تازه‌کار به نام جو آلوین بازی می‌کند که با کریستین استوارت و گرت هدلند همبازی است.کمپانی سونی در این جشنواره از فیلم مسافران هم رونمایی کرد که داستان یک سفر فضایی با بازی کریس پرت و جنیفر لارنس را به تصویر می‌کشد.

کمپانی یونیورسال هم در جشنواره CinemaCon یکی از جدیدترین فیلم‌هایش را رونمایی کرد. فیلم جدید تیت تیلور کارگردان فیلم خدمتکاران (که در چند بخش جوایز اسکار نامزد شده بود) که اثری اقتباسی است و از روی یک کتاب پرفروش ساخته شده است، یکی از آنهاست. فیلم دختری در قطار، فیلمی مهیج است که ممکن است بتواند در کنار پرفروش بودن توجه جشنواره‌های معتبر را هم به خود جلب کند. یکی دیگر از اخبار CinemaCon، اولین تجربه کارگردانی دنزل واشنگتن بود. این بازیگر در اولین تجربه کارگردانی خود سراغ نمایشنامه نرده‌ها اثر نمایشنامه‌نویس معروف آگوست ویلسون رفته و آن را به فیلم تبدیل کرده است. وایولا دیویس و خود واشنگتن از بازیگران این فیلم هستند که می‌تواند نماینده کمپانی پارامونت در جوایز اسکار باشد.

البته این تنها شانس کمپانی پارامونت برای حضور در اسکار نیست. یک درام جاسوسی به نویسندگی استیون نایت و رابرت زمیکس به نام متفقین هم قابلیت حضور در نامزدهای جوایز اسکار را دارد. برد پیت در این فیلم نقش یک جاسوس را بازی می‌کند که عاشق ماریون کوتیار که احتمالاً عضو حزب نازی است، می‌شود. فیلم زندگینامه‌ای استیون فریرز به نام فلورانس فاستر جنکینس با بازی مریل استریپ و هیو گرانت هم یکی دیگر از شانس‌های این کمپانی در جوایز اسکار است. فیلم علمی تخیلی داستان زندگی ما یا Arrival با بازی امی آدامز و جرمی رنر هم از شانس زیادی برخوردار است.

دولت آزاد جونز فیلمی درباره جنگ داخلی امریکا با بازی متیو مک کانهی است.گری راس، نویسنده و کارگردان این فیلم است که همیشه مورد توجه آکادمی اسکار بوده است. دیمین شزل فیلم شلاق او در سال 2014 موفق به نامزدی در پنج رشته جوایز اسکار و کسب سه جایزه اسکار شد، امسال هم فیلم موزیکال لالالند را راهی سینما کرده که احتمالاً در اسکار هم مثل ونیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. پیتر برگ هم فیلم دیپ‌واتر هاریزون را با الهام از حوادث واقعی ساخته که مارک والبرگ و کیت هادسون در آن بازی می‌کنند. 

نامزدها و برگزیدگان جشنواره کن امسال هم می‌توانند سهمی در بین نامزدهای اسکار 2017 داشته باشند. درام تاثیرگذار دوست داشتن اثر جف نیکولز با بازی راث نگا و  جوئل ادگورتون، پترسون اثر جیم جارموش و کافه سوسایتی وودی آلن می‌توانند در بخش‌های مختلف نامزد بشوند. سونی پیکچرز کلاسیک هم مثل همیشه در جشنواره کن حضور داشت و نشان داد می‌تواند در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار چند نامزد داشته باشد. فیلم اسپانیایی جولیتا، فیلم آلمانی تونی اردمان و تریلر روانشناسانه او از کشور فرانسه شانس نامزدی در این بخش را دارند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان