«قهرمان» و الگوی فرزندتان باشید!

کودکان عاشق قهرمانان هستند، در واقع هر کودک قهرمان خاص خودش را دارد و با بزرگتر شدن کودک این قهرمان هم تغییر می کند

«قهرمان» و الگوی فرزندتان باشید!
کودکان عاشق قهرمانان هستند، در واقع هر کودک قهرمان خاص خودش را دارد و با بزرگتر شدن کودک این قهرمان هم تغییر می کند.
والدین همیشه گله می کنند که چرا کودکان شان به آنها به عنوان قهرمان نگاه نمی کنند. شما می توانید راه کارهایی را در تربیت فرزندان تان انجام دهید که وقتی آنها بزرگتر می شوند شما را قهرمان و الگوی خود قرار دهند:

1- حرف نزنید عمل کنید تا شما را قبول داشته باشند.
 

زمانی که به فرزندتان قولی می دهید، هر چه زودتر به قول تان عمل کنید. فکر نکنید فقط به این خاطر که کوچک هست چیزی را که دیروز یا قبلا به او گفته اید به یاد نمی آورند. بدانید که بچه ها حافظه خوبی دارند! شاید چیزی را که گفته اید، خودتان فراموش کنید اما او فراموش نمی کند. بنابراین هر زمان که حرفی زدید و قولی دادید، به آن عمل کنید. او در تمام طول زندگی اش آن را به یاد می آورد.

2- فحش و ناسزا را از گنجینه لغات خود حذف کنید.
 

بعضی از والدین می گویند که نمی توانند در مواقع عصبانیت فحش و ناسزا ندهند یا در گنجینه لغات خود حرف های بدی دارند که همیشه به کار برده اند. بدانید که بچه ها خیلی سریع یاد می گیرند! آنها هیچ وقت به این فکر نمی کنند که این لغات پسندیده هستند یا نه و به محض شنیدن این حرف های بد، آنها را در مهدکودک یا مدرسه و جاهای دیگر به کار می برند و در آن جاها است که کودک به وسیله دیگران به خاطر حرف بدش مورد سرزنش قرار می گیرد. والدین قهرمان هرگز فحش و ناسزا نمی گویند! اگر احساس کردید زمانی لازم است و می خواهید فحش و ناسزا بگویید، چند لحظه ای مکث کنید و تا 10 بشمارید یا یک نفس عمیق بکشید و به یاد آورید که نباید فحش بدهید.

3- هر دوی شما زمان کافی برای کودک تان صرف کنید.
 

بدانید که بچه ها سریع بزرگ می شوند اما سریع فراموش نمی کنند! پس آنها فراموش نخواهند کرد که والدینشان همیشه مشغول به کار خود بوده اند. زمانی که حتی فقط یک ساعت در هر روز را برای او وقت می گذارید، آن ساعت با ارزش ترین لحظه ها در طول سال های رشد او خواهد بود. کودک تان لازم ندارد که اسباب بازی ها و لباس های گران برای او بخرید، او لازم دارد که وقت بیشتری را برای او صرف کنید و در آن ساعت فقط توجه تان به او معطوف باشد نه چیز دیگری. برای مثال: با او برنامه تلویزیونی یا سی دی کارتونی مورد علاقه اش را نگاه کنید، با هم داستان بخوانید با هم نجاری کنید یا کاردستی درست کنید، با هم به باغچه بروید و به گلها آب بدهید یا گل بکارید و...: این ها کارهای ساده ای هستند که برای کودک باارزش هستند.

4- از غیبت و شکایت کردن از دیگران در حضور فرزندتان اجتناب کنید.
 

والدین اغلب در حضور کودک غیبت می کنند یا بدی دیگران را می گویند. بدانید که بچه ها واقعا دستگاه های کپی خوبی هستند! هر آنچه را از شما می بینند و می شنوند بدون آنکه حتی معنی آن را بدانند تکرار می کنند و با بزرگ تر شدن به این کار عادت می کنند. مسلما شرم آور خواهد بود که آنچه را در مورد دیگری شنیده، در جلوی آن ها تکرار کند. در آن وقت او را به خاطر کارش، بی گناه سرزنش نکنید بلکه خود را به خاطر بی دقتی و اشتباه تان سرزنش کنید.

5- عشق و مهربانی را به او بیاموزید.
 

کودکان تا زمانی که در مورد عشق و مهربانی با آنها صحبت نکنید و با عمل به آنها نشان ندهید نمی دانند که عشق و محبت چیست. بنابراین شما اولین کسی هستید که باید عشق و مهربانی را به او بیاموزید، به او یاد بدهید که دوست داشته باشد!

6- از او حتی به خاطر کوچک ترین موفقیتش قدردانی کنید.
 

والدین باید همیشه از کودک شان قدردانی کنند حتی اگر پیروزی و موفقیت او بسیار کوچک و ساده باشد. قدردانی از او برایش یک تشویق بزرگ خواهد بود و این بنای اعتماد به نفس در وجود او می شود.

7- او را به خاطر کارهای اشتباهش سرزنش نکنید.
 

بعضی از والدین فکر می کنند با سرزنش کردن کودک می توان مانع از تکرار کارهای اشتباه او شد، این یک تصور کاملا اشتباه است. کودکان با سرزنش شدن یاد نمی گیرند که دیگر نباید آن کار را انجام دهند. به جای سرزنش کردن، در مورد کار اشتباهش با او صحبت کنید و به او راه درست و خوب را بیاموزید.

8- سرمشق خوبی برای فرزندتان باشید.
 

بدانید که بچه ها مشاهده گران ماهری هستند! آنها مدام اطرافیان خود را مشاهده می کنند و از آنها یاد می گیرند، به خصوص از والدین. آنها انتخاب نمی کنند که چه چیز را یاد بگیرند، همه چیز را یاد می گیرند چه خوب باشد چه بد. پس مطمئنا باید سرمشق و الگوی خوبی در خانه باشید.
آنها عشق یا نفرت، مهربانی یا نامهربانی، خوبی یا بدی، دروغ یا راست، غیبت کردن یا نکردن را از شما یاد می گیرند، پس به گونه ای باشید که «قهرمان» و الگوی کودکی و بزرگسالی اش شوید.
منبع: ماهنامه آموزشی کودک شماره 50
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان