گردشگری عصبی پدیده ای جدید در میان بی تفاوتی ها !

خبرگزاری آریا- هرچند گردشگری سلامت در کشور محقق نشده ولی پدیده ای به نام گردشگری عصبی در حال افزایش است

خبرگزاری آریا- هرچند گردشگری سلامت در کشور محقق نشده ولی پدیده ای به نام گردشگری عصبی در حال افزایش است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی آریا، با فرا رسیدن عید سعید فطر و قرار گرفتن تعطیلی دو روزه آن در وسط هفته ، هموطنان سفر دوستمان که گرمای تابستان و روزه داری بلند مدت در گرمترین فصل سال را گذرانده بودند ، دومین دور سفرهای تابستانی را آغاز کردند و بنا به گفته مسئولین گردشگری کشور رکورد شکنی کردند و این رکورد شکنی به سفرهای نوروزی، مصرف بنزین نیز رسدی و مهمترین آنها شکستن رکورد معطلی در ترافیک جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی بود.
این رکورد شکنی ها به حدی بود که ترافیک ناشی از تردد خودروها مسافران مسیر تهران تا کرج را تا ٩ ساعت معطل کرد و گردشگران مسیر کرج تا مرزن‌آباد را با معطلی ٢٠ساعته مواجه کرد و البته این گردشگری داخلی به گونه ای رقم خورد که می توان از ان به گردشگری عصبی نام برد و طوری بود که بسیاری از گردشگران مجبور شدند با عصبانیت و ناراحتی به مقصد برسند و یا شب را کنار جاده‌ها بخوابند و بسیاری نیز از میانه راه قید سفر را زده و به خانه های خود برگشتند.

گردشگری عصبی پدیده ای جدید در میان بی تفاوتی ها !

بر اساس گزارشات پلیس راهور در روز چهارشنبه گذشته ترافیک خروجی مشهد- چناران در شمال استان متراکم و در محورهای غربی خراسان رضوی(نیشابور و سبزوار)نیز پر حجم بود و در استان البرز هم در همین روز ترافیک در جاده کرج – چالوس بسیار سنگین و این جاده از جنوب به شمال بار ترافیکی زیادی داشت و در محور برگشت از مسیر شمال به جنوب ترافیک جاده نیمه سنگین گزارش شد.همچنین در خراسان شمالی میزان تردد خودروها در محورهای این استان و وضعیت ترافیک در مسیر غربی این استان نیمه سنگین بود و بسیاری از مسیرها نیز پر تردد و تراکم بیشتری داشت و با معطلی گردشگران همراه بود.البته این ترافیک ها حاوی پیام افزایش سفر به مناطق گردشگری بود که در این راستا به گفته یحیی نقی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در دور اول سفرهای استانی بیش از سه میلیون نفر به استان مسافرت کردند، اما با توجه به استقبال کم نظیر گردشگران دردور دوم سفرها به مناطق مختلف استان امسال رکورد ورود مسافران به اردبیل شکسته شده است.

گردشگران تقریبا ٢ برابر ظرفیت مکان‌های اقامتی
از طرفی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سفرهای عید فطر را غیرمنتظره توصیف کرده و از اشغال ١٠٠‌درصدی اقامتگاه‌ها خبر داد .به گفته وی این سفرها ٢ برابر حد انتظار و پیش‌بینی‌ها بود.
«مرتضی رحمانی موحد»می گوید:با وجود این‌که همه مراکز اقامتی در شهرهای کشور در حالت آماده‌باش برای پذیرایی و اقامت مسافران بودند اما تعداد گردشگران تقریبا ٢ برابر ظرفیت مکان‌های اقامتی گزارش شده است.
به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با توجه به این شرایط و کمبود مراکز اقامتی برای پذیرش مسافران، نمازخانه‌ها، مدارس، حسینیه‌ها و استادیوم‌ها برای اقامت مسافران آماده شده و همچنین بخشی از کمپینگ‌های هلال‌احمر هم برای اقامت ارزان در اختیار مسافران قرار گرفته است.

گردشگری عصبی پدیده ای جدید در میان بی تفاوتی ها !

جاده چالوس جاده ترابری نیست بلکه گردشگری است
از سوی دیگر رئیس پلیس راهور ناجا نیز با اشاره به افزایش سفرها و ترافیک حاصل از آن از دولت خواسته تا درخصوص تعریض و تکمیل آزاد راه شمال و تخصیص منابع برای تکمیل جاده فیروزکوه و تعریض جاده هراز در کوتاه مدت اقدام کند. ( متن کامل خبر را اینجا بخوانید)
سردار سرتیپ اسکندر مومنی با بیان اینکه بازگشت سفرها از روز پنجشنبه آغاز شده و تا شب گذشته 75 درصد مسافران بازگشتند گفته است که حدود 25 درصد دیگر امروز را برای بازگشت خود انتخاب کرده اند.
رئیس پلیس راهور با اشاره به جاده چالوس تاکید کرده که این جاده 80 سال قبل ساخته شده است و در آن زمان 100 خودرو از این جاده عبور می کرد اما امروز و در این ایام 40 تا 50 هزار خودرو در این جاده تردد می کند؛ جاده چالوس جاده ترابری نیست بلکه گردشگری است.
همچنین مومنی از ثبت 62 میلیون و 160 هزار تردد در تعطیلات عید فطر خبر داده و می گوید:بر اساس ترددهای ثبت شده توسط دوربین های پلیس یک سوم سفرها به سه استان گیلان، البرز و مازندران بوده است و پس از آن بیشترین سفرها در جاده های استان های قم، فارس و خراسان رضوی ثبت شده است. گرایش مردم برای سفر بیشتر به سمت شمال و شمال غرب کشور بوده است.وی سفرهای تابستانی در روزهای اخیر را «بی‌سابقه» توصیف کرده و خواستار توجه مجلس و دولت به وضع جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی و نیز بازبینی در تعطیلات پایان هفته شده و گفته است :از دولت و مجلس می خواهیم تعطیلات را ساماندهی کنند و از دستگاه های مسئول از جمله دولت و مجلس می خواهیم تعطیلات را ساماندهی کنند تا همانند تعطیلات عید فطر شاهد افزایش ترافیک بی سابقه نباشیم.

افزایش مصرف 160 درصدی بنزین در چالوس
از طرفی هم سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در آخرین اظهار نظر اعلام کرده که در تعطیلات عید فطر مصرف بنزین 399 میلیون لیتر بوده است.بیشترین مصرف بنزین در تعطیلات عید فطر مربوط به روز دوشنبه است که 86 میلیون لیتر مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان افزایش قابل توجه است.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام رکوردزنی مصرف بنزین در ایام تعطیلات عید فطر گفته که طی 5 روز گذشته 399 میلیون لیتر بنزین مصرف شد بطوری که چالوس 160 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش مصرف داشت.
داوود عربعلی میانگین مصرف بنزین در 5 روز گذشته را 79.8 میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: بیشترین مصرف بنزین در ایام تعطیلات عید فطر مربوط به روز دوشنبه است بطوری که 86 میلیون لیتر مصرف شد.
عربعلی خاطرنشان کرد: در شهرهای اصفهان، تهران، مشهد، ساری، اردبیل، کرج، چالوس و استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر مصرف داشته ایم ضمن اینکه چالوس در روز پنج شنبه 160 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش مصرف داشته که رقم قابل توجهی است.
همچنین سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفته که آغاز حرکت های جدید در پویایی ظرفیت های گردشگری ضروری است.
خلیلی افزود:درسال های اخیر گردشگری به عنوان صنعت بدون دود، منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت های بسیاری از کشورها شده و رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در 50 سال اخیر نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است.خلیلی گفته که از تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان یک منطقه منحصر به فرد گردشگری یاد می شود چرا که همه ویژگی ها از طبیعت، پیشینه تاریخی، اصالت، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری را یکجا داراست اما هنوز بسیاری از زیرساخت های جذب گردشگر به صورت کافی و لازم در آن فراهم نیست.

گردشگری عصبی ارمغان بی تفاوتی ها
به هر حال با وجود اینکه بنزین گران شد و مشکلات متعددی همچون مسیرهای نامناسب گردشگری پیش روی هموطنان است بازهم مردم به گردشگری و سفر در ایام تعطیل رغبت نشان می دهند و بغرنجی معضلات و مشکلات سفر همواره بیشتر از سالهای گذشته می شود و این می تواند حاوی دو نکته باشد که یکی از انها مثبت است و دیگری منفی ؛
نکته مثبت این است که با وجود همه این ناملایمات سفر بازهم مردم کشورمان به سفر و گردشگری داخلی رغبت نشان داده و بار گران سختی ها و گرانی مسافرت داخلی را به جان می خرند و با خانواده به مسافرت می روند که این می تواند نقطه عطفی در ایجاد رونق پردشگری داخلی باشد و مسئولین ذیربط برای چنین ایامی حساب ویژه ای بازکنند .
اما نکته منفی آن است که اگر کار بدین منوال پیش برود این امکان وجود دارد که دیگر رونق گردشگری داخلی را شاهد نباشیم و با توجه به ارزانی سفر خارجی و شرایط ویژه ای که در روزهای خاصی مانند عید فطر فراهم می کنند شاید در آینده به جای رکورد شاهد رکود سفرهای داخلی باشیم و گردشگری خارجی زیاد شود و یا اینکه گردشگری داخلی با آسیب های جدی تری مواجه شود . لذا نباید این گنج پر بهای موجود را با چیزی مانند بی تفاوتی و یا نداشتن دغدغه معامله کرد و ضرورت دارد همواره مسئولین مربوطه با مدیریتی جهادی در تکاپوی ایجاد شرایط بهتر و با استفاده از امکانات همه نهادها باشند و بویژه برای بخش خصوصی در جهت حل این مشکل بزرگ حساب ویژه ای باز کنند و با عزمی ملی این سرمایه ملی را حفظ کرد و از آن بهره ها برد.

گردشگری عصبی پدیده ای جدید در میان بی تفاوتی ها !

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر