با شش مرحله یک ازدواج آشنا شوید_ بخش دوم

هر رابطه‌ای دوره‌ها و مراحل خاص خودش را دارد و رابطه ازدواج هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر هر دوره به درستی سپری شده و با موفقیت پشت سرگذاشته شود، می‌توانید مطمئن باشید که دوره بعدی با ثبات آغاز می‌شود و بدین ترتیب رابطه ازدواج شما مانند ساختمانی که به خوبی ساخته شده، بادوام خواهد بود و لغزشهای متعدد نمی‌توانند رابطه شما را ویران کنند.

ازدواج

هر رابطه‌ای دوره‌ها و مراحل خاص خودش را دارد و رابطه ازدواج هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر هر دوره به درستی سپری شده و با موفقیت پشت سرگذاشته شود، می‌توانید مطمئن باشید که دوره بعدی با ثبات آغاز می‌شود و بدین ترتیب رابطه ازدواج شما مانند ساختمانی که به خوبی ساخته شده، بادوام خواهد بود و لغزشهای متعدد نمی‌توانند رابطه شما را ویران کنند.

البته باید این را درنظر داشته باشید که هر یک از ما، شخصیت خاص خودمان را داریم و بدین ترتیب غیرممکن است بتوان رابطه یک زوج را با زوجی دیگر یکسان دانست و یک فرمول کلی برای روابط تعریف کرد. اما فاکتورهای مشترکی در اکثر روابط زناشویی وجود دارد.

رابطه ازدواج دائما در حال ساخته شدن است و این اشتباه خیلی رایجی است که بخواهیم فکر کنیم که با ازدواج کردن، زندگی مشترک و رابطه شما تا ابد دوام خواهد یافت. در این گزارش دوقسمتی قصد داریم تا به شش مرحله و دوره‌ای که به طور کلی برای یک رابطه زناشویی تعریف می‌شود بپردازیم. این بخش دوم و پایانی گزارش ماست:

3- هم‌زیستی:

در این دوره، همچنان بحث "من" و "تو" مطرح است ولی زوجین راهکارهایی کاربردی را برای همزیستی آموخته‌اند و به تدریج اهدافی مشترک را تعریف می‌کنند. تدریجا اشتیاق جنسی میان آنها کمتر شده و هردویشان به دنبال مدل جدیدی برای دوست داشتن یکدیگر می‌گردند که برپایه درک و همراهی است. همخواب شدن زوجین بیشتر برای تسکین روابط آنهاست. دوباره اعتماد آنها به هم افزایش می‌یابد و عادات واقعی هر دو رونمایی می‌شود. نقابها کنار می‌رود و در این برهه است که هریک از زوجین می‌بیند که همسرش، فرد کامل و بی‌عیب و نقصی نیست. هدف در این دوره، یادگیری حل بحرانها و اختلافات ویافتن راه حلهایی برای داشتن یک همزیستی سالم و با احترام است.

ازدواج

4- تاکید بر خود:

این دوره، دوره مهمی در روابط زوجین است. در این برهه است که دوباره تفاوت‌ها ظاهر می‌شوند و تمایلات فردی بیش از پیش به چشم می‌آیند و باید استراتژی مناسبی اندیشید که به همه چیز فضای لازم داده شود. خواسته‌های فردی دوباره مطرح می‌شوند و در نتیجه فعالیتهای مشترک زوجین کاهش می‌یابد. اما بهترین حالت این است که این اتفاق در شرایطی رخ دهد که هر یک از طرفین در شرایطی باثبات، راحت و مطمئن باشد. اگر اعتماد به نفس یکی از زوجین کم باشد، ممکن است وارد فاز شوک شده و حس کند که همسرش ترکش کرده است. در این مرحله از رابطه، داشتن احساس امنیت مهم است. چرا که در این فاز، فضای بیشتری برای فردمحوری‌ها و انجام کارهای فردی ایجاد می‌شود. اما درعین حال در همین زمان است که نگرانی‌ها و ترسها نیز ایجاد می‌گردد. هدف در این دوره رابطه باید این باشد که زوجین آرامششان را حفظ کنند و بتوانند با اعتماد و اطمینان به خودشان، رشد کنند.

5- همکاری:

دراین فاز دوباره زوجین به هم برمی گردند و دوره همکاری مجدد آنها برای پیشبرد پروژه‌ها، تجارت‌ها وسفرهای مشترک آغاز می‌شود. در این دوره است که زوجین همراه با هم برای تحصیلات فرزندانشان و مسائل مختلف زندگی تصمیم گیری می‌کنند. جدیت و حس اطمینان جای حس ناامنی و ترس از دست دادن همسر که در دوره‌های پیشین ایجاد شده بود را می‌گیرد. در این دوره، هیجان و اشتیاق به رابطه زوجین برمی‌گردد و آنها با اعتماد به نفسی بالا از همراهی هم لذت می‌برند و حس می‌کنند که می‌توان به هم وابسته بود و اطمینان کرد. هدف اصلی دراین مرحله از رابطه زناشویی این است که برای سازگاری تلاش کرد و فردمحوری را کنار گذاشت.

ازدواج

6- تطبیق:

شخصیت زوجین در این مرحله شکل گرفته است و آنها را می‌توان دو عضو نزدیک یک خانواده دانست. این دو نفر با هرآنچه تا به حال در زندگی شان ساخته‌اند روبرو می‌شوند و خیالهای واهی از میان رفته و دوباره زوجین با چهره عریان هم روبرو می‌شوند. این دوره سختی است. چرا که معمولا با دوره میانسالی و بحران یائسگی و آندروپوز همزمان می‌گردد. این مرحله، یک تیغ دولبه است؛ ممکن است زوجین تصمیم به جدایی از هم بگیرند و یا اینکه به تثبیت رابطه شان بپردازند. هدف دراین مرحله درکنار هم ماندن است. زوجین باید تلاش کنند که برای همسرشان مفید، کاربردی و ارزشمند باشند.

این شش دوره در هر زندگی مشترکی پیش می‌آید و اگر با دانش با این ادوار روبرو شوید، می‌توانید تجربه خیلی خوبی را در زندگی مشترکتان پشت سر بگذارید. باید درک کنید که هر یک از این دوره‌ها چطور هستند و چه رفتارهایی به شما در مسیر تحکیم ارتباطتان کمک می‌کند تا زوجین یک زندگی خوب و شیرین داشته باشند.

عشق واقعی مثل روح است: همه درموردش صحبت می‌کنند ولی کمتر کسانی هستند که آن را دیده باشند – فرانسوا دو لاروشفوکو


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان