تابلوی جیغ معروفترین اثر ادوارد مونک، نقاش نروژی است و جزو نمادهای اکسپرسیونیسم به شمار میآید. این تابلو بین سالهای 1893 تا 1910 خلق شده و در مورد این تابلوی جالب توجه و ابهامآمیز نکات زیادی وجود دارد که دانستنش برای تمام هنردوستان لازم به نظر میرسد. این نکات را در سه گزارش مجزا برای شما آماده کرده ایم که این بخش دوم گزارش ماست:
5- جیغی که شاید راجع به خودکشی باشد:
سو پرایدوس، یکی از افرادی که درمورد مونک تحقیقات زیادی انجام داده اعلام کرده که اولین تابلوی جیغ در شرایطی کشیده شده که مونک نروژی به شدت از نظر روحی آشفته بود و شکست عشقی خورده بود و درعین حال نگران گسترش و شدت یافتن بیماری روانیای بود که در خانواده اش وجود داشت. از نظر پرایدوس، این تصادفی نیست که او در این تصویر پلی را کشیده که افراد زیادی به قصد خودکشی از روی آن به داخل رودخانه میپریدند. او در حقیقت این تابلو را در شرایطی کشیده که گویا صداهای جایی مثل کشتارگاه در گوشش میپیچیده و او تصاویری از تیمارستانی که خواهرش که مبتلا به شیزوفرنی بود و در آن بستری بود را در مقابل چشمانش میدید.
6- چهره یک مومیایی پرویی:
اندکی قبل از زمانی که تابلوی جیغ خلق شد، یک مومیایی که یک جنگجو بود در حوالی رودخانه اوتکوبامبا در منطقه آمازون کشور پرو پیدا شد. دستان این مومیایی به دو طرف بدنش چسبانده شده بودو دهان او کاملا باز بود؛ گویا که درحال جیغ زدن است. این مومیایی شباهت خیلی زیادی به چهره فردی که در تابلوی جیغ میبینیم داشت. روبرت روزنبلوم، تاریخ شناس هنری معتقد است که مونک که در نمایشگاهی در پاریس این مومیایی را دیده بود، در کشیدن این تابلو، از چهره این مومیایی الهام گرفته است.
7- تاثیرگذاری از تابلوی جیغ در ساخت فیلمهای ترسناک:
یکی از کارگردانهای فیلم ترسناک در صحبت هایی اعلام کرده که تابلوی جیغ مونک یکی از آثار هنری مورد علاقه اوست و دراین باره گفته:« این تابلو یکی از مرجعهای کلاسیک در ساخت فیلمهای ترسناک در قرن بیستم است.»
8- تاثیرپذیری برنامه "دکتر هو" از تابلوی جیغ:
در ساخت برنامه علمی- تخیلی "دکتر هو" که از تلویزیون انگلیس پخش میشد، شخصیت اصلی این برنامه با موجودات غیرزمینی که با نام "سکوت" معرفی میشدند و تهدیدی برای کره زمین بودند روبرو میشود. استیون مووفات، مدیر اجرایی این پروژه اعلام کرده که برای ساخت چهرههای ترسناک این موجودات غیرزمینی، از تابلوی جیغ مونک الهام گرفته است.
9- تحقیقات علمی درمورد تابلو:
مطالعات به عمل آمده توسط پروفسور مارگارت لیوینگ استون، متخصص نوروبیولوژی دانشگاه هاروارد، برروی میمونهای دنیای قدیم حکایت از آن دارد که مغز افراد در مواجهه با چهرههای اغراق آمیز، مثل چهرهای که درتابلوی جیغ با دهانی باز شاهدش هستیم، بیشتر واکنش نشان میدهند. لیوینگ استون در این رابطه میگوید:« من فکر میکنم به همین خاطر هم هست که کاریکاتور یک احساس درونی تا این حد تاثیرگذار است. سلولهای عصبی ما این گونه هستند.»