درمان خودسرانه دل درد کودکان (۲)

آپاندیس و زخم معده که همراه با دل درد است از نوع دل‌درد‌های حاد به شمار می‌رود.

درمان خودسرانه دل درد کودکان (2)

وی ‌آپاندیس را یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان دانست و گفت: اگر دل‌درد کودک همراه با تب و استفراغ همراه باشد، نشانه‌ای از آپاندیس است، در حقیقت این نوع از دل‌درد مربوط به این بیماری است که در کودکان بالای 4 سال بیشتر دیده می‌شود؛ در این مواقع با جراح مشورت صورت می‌گیرد و اگر تشخیص درست باشد، کودک تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

این فوق تخصص گوارش کودکان پیچ‌خوردن روده‌ها را مهم‌ترین علت دل‌درد در کودکان زیر یک سال بیان کرد و اظهار داشت: در این وضعیت روده کوچک در روده بزرگ گیر می‌کند تا جایی که کودک از درد آن فریاد می‌کشد.

 دل‌درد کودکان در فصل تابستان بیشتر می‌شود

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران استفاده از بعضی داروها و مواد غذایی نامناسب را یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان بیان کرد و گفت: کودکان در فصل تابستان بیشتر به دل‌درد مبتلا می‌شوند، از آنجایی که در این فصل هوا گرم و تنوع میوه‌ها زیاد است زیاده‌روی در خوردن بعضی از میوه‌ها نظیر گیلاس، زردآلو، گوجه‌سبز و توت موجب بروز دل‌درد در کودکان می‌شود، این در حالی است که اگر میوه‌ها به خوبی شسته نشود علاوه بر دل‌درد عفونت را به وجود می‌آورد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر خوردن تنقلاتی نظیر چیپس، پفک، نوشابه و غذاهای فست‌فود از مهم‌ترین عوامل تشدید بیماری دل‌درد در کودکان به شمار می‌رود.

خاتمی‌پرخوری را از دیگر علل دل‌درد در کودکان بیان کرد و افزود: در این وضعیت کودک به قدری می‌خورد که تحمل خود را از دست داده و موجب استفراغ در او می‌شود، البته در این شرایط استفراغ برای کودک مفید است چرا که با این کار محتویات داخل معده به بیرون از دهان خارج می‌شود.

 آلودگی‌ها در بروز دل درد موثر است

رییس انجمن کبد و گوارش کودکان در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آلودگی‌ها می‌تواند موجب بروز دل‌درد در کودک شود، گفت: عدم رعایت بهداشت فردی و محیط، غذا خوردن با دست آلوده، خوردن میوه‌ و سبزیجات آلوده نیز از جمله مواردی است که موجب بروز دل‌درد در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان مربوط به کلیه و سنگ کیسه صفرا است، دل‌درد ناشی از این عارضه‌ها بیشترین مراجعه کننده به اورژانس‌ و مطب‌ها را به خود اختصاص داده است.

 90 درصد دل‌درد در کودکان از نوع مزمن است

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دل‌درد در کودکان را دارای دو نوع حاد و مزمن بیان کرد و اظهار داشت: در دل‌درد حاد که به آن«ارگانیک» می‌گویند، بیشتر نوزادانی را درگیر خود می‌کند که معده آنها پس از به دنیا آمدن معده دچار پارگی است؛ این مساله باید بلافاصله رفع شود و نوزاد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی گفت: آپاندیس و زخم معده که همراه با دل درد است از نوع دل‌درد‌های حاد به شمار می‌رود.خاتمی‌در خصوص دل درد مزمن در کودکان افزود: از هر 100 کودکی که دچار دل‌درد می‌شوند، 90 کودک آن دل‌درد مزمن دارند؛ این نوع از دل‌درد تا 6 ماه به طول می‌انجامد ضمن اینکه در دل‌درد مزمن درد بیشتر اطراف ناف است.

رییس انجمن گوارش و کبد کودکان ایران دل درد غیرعضوی را یکی دیگر از انواع دل درد در کودکان دانست و اظهار داشت: در بعضی از بررسی‌ها علت دل‌درد در کودک یافت‌ نمی‌شود، این درحالی است که با توجه به بررسی‌هایی که از کبد، معده و روده کودک به عمل می‌آید هیچ مسال‌های که بتوان تشخیص داد منشأ دل‌درد کجاست، به دست نمی‌آید؛ به این نوع از دل‌دردها، دل‌درد غیرعضوی می‌گویند.

 

برای خواندن بخش اول- درمان خودسرانه دل درد کودکان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان