ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (۱)

یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن عشق و علاقه خود به کودک، ماساژ دادن اوست. ماساژ دادن باعث نزدیکی مادر و فرزند، آرامش نوزاد و رشد بیشتر او می‌شود و حس اعتماد زیبایی بین آنها ایجاد می‌کند.

ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر (1)

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

پیوند مادر و کودک، یک مرحله خاص و مهم است. تجربه‌ای است که در آن شما و نوزادتان عشق را تجربه می‌کنید و دوست داشتن یکدیگر را می‌فهمید. این رابطه درست از لحظه‌ای که چشم در چشم نوزادتان می‌دوزید، شروع و هر روز قوی‌تر می‌شود. پیوند نه تنها برای رشد عاطفی فرزند شما ضروری است، بلکه به رشد جسمانی او نیز کمک می‌کند و همانند غذا و هوا برایش ضروری است.

چگونه با نوزادتان ارتباط برقرار می‌کنید؟

 
اگر زایمان خوبی داشته باشید و بلافاصله بعد از زایمان فرزندتان را در آغوش شما جای دهند، احتمالاً در همان لحظه نخستین، متوجه نگاه مستقیمش به خودتان می‌شوید. این لحظه را هنگام نخستین شیر دادن به او نیز تجربه می‌کنید. نوزاد شما در حالتی شیر می‌خورد که به شما از هرکس و هر چیزی نزدیک‌تر است. او صدای شما را تشخیص می‌دهد، به چشمان‌تان نگاه می‌کند و از شیری که با تمام وجود به او می‌دهید، سیر می‌شود. همه این چیزها او را آرام می‌کند و به او احساس امنیت می‌دهد.

لمس کردن: یکی از نیرومندترین راه‌ها برای ایجاد پیوند بین نوزاد و پدر و مادر نزدیکی فیزیکی و تماس پوستی است تا گرما و امنیتی را که به یکدیگر می‌دهند، حس و خوشبختی را با تمام وجود لمس کنند. این نزدیکی به رشد فیزیکی نوزاد کمک می‌کند.

حرف زدن: نوزاد حرف زدن شما را بسیار دوست دارد. حتی یک نوزاد تازه متولد شده هم به صدای مادرش واکنش نشان می‌دهد. مهم نیست هنگام حرف زدن با او چه چیزهایی می‌گویید، او تمام توجه شما را دوست دارد و شما از دیدن عکس‌العمل‌های او نهایت لذت را می‌برید. هنگام حرف زدن به او نگاه و ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید. این‌کار درک بهتر یکدیگر و در آینده به رشد مهارت‌های اجتماعی کودک کمک می‌کند.

گاهی اوقات ارتباط برقرار کردن عمیق به تأخیر می‌افتد: پیوند یک فرایند است و ممکن است حتی چند هفته طول بکشد تا ایجاد شود. در خانم‌هایی که زایمان دشواری را پشت سر گذاشته‌اند و نیاز به مراقبت‌های خاص دارند، این پیوند و ارتباط عمیق عاطفی کمی به تأخیر می‌افتد. بهتر است تلاش خود را حفظ کنید و به خاطر داشته باشید که حتی اگر این رابطه کم‌کم ایجاد شود، خیلی زود، بسیار بزرگ و محکم می‌شود و شما دیر یا زود به محض آنکه مراقبت از فرزندتان را شروع کردید، آن‌را تجربه می‌کنید.



حمایت اطرافیان را جلب کنید: حدود 30 درصد از مادران در ارتباط برقرار کردن اولیه با نوزاد خود دچار مشکل می‌شوند. اگر شما نیز چنین حسی دارید، سعی کنید حمایت همسر، یکی از دوستان نزدیک و یا پدر و مادر خود را داشته باشید تا کمی از فشارهای زندگی در این روزهای متفاوت بر روی شما کاسته شود. سعی کنید به محض خوابیدن نوزادتان، خودتان هم بخوابید.

در برخی از مادران 3-4 روز بعد از زایمان حالت غمزدگی ایجاد می‌شود. این نوع احساسات ناشی از تغییرات هورمونی است. معمولاً ظرف چند روز بر‌طرف می‌شود. بعضی از مادرانی که درایجاد رابطه با نوزاد خود دچار مشکل می‌شوند، افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کنند.

علائم این افسردگی عبارتند از: کمبود انرژی، حساسیت و زود رنجی، از دست دادن میل و اشتیاق و ... یکی از بهترین راه‌ها برای سرعت بهبود افسردگی بعد از زایمان این است که مدت زمان بیشتری را در کنار فرزند خود سپری کنید. تماس‌های جسمی با نوزاد، مادر را تحریک و هورمون‌های مادرانه او را آزاد کرده و به این ترتیب او احساس راحتی و آرامش می‌کند.

ماساژ نوزاد
یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن عشق و علاقه خود به کودک، ماساژ دادن اوست. ماساژ دادن باعث نزدیکی مادر و فرزند، آرامش نوزاد و رشد بیشتر او می‌شود و حس اعتماد زیبایی بین آنها ایجاد می‌کند.

مزایای ماساژ دادن
تماس و لمس فیزیکی به نوزاد احساس امنیت و با ارزش بودن می‌دهد و حس احترام و اعتماد به نفس را در او تقویت می‌کند. این کار به مادر نیز کمک می‌کند تا بهتر با فرزندش ارتباط برقرار کند. ماساژ دادن نوزاد باعث کاهش درد و افزایش آرامش می‌شود. به هضم و گوارش غذا کمک کرده و نوزادتان را وقتی که استرس دارد، آرام می‌کند.

همچنین، باعث گردش خون بهتر و تقویت سیستم دفاعی نوزاد می‌شود، به حرکت مایع لنف در سرتاسر بدن کمک و مواد مضر را از بدن دفع می‌کند. ماساژ دادن به نوزاد باعث می‌شود عضلاتی محکم‌تر و مفاصل‌اش قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتر داشته باشد. به همین دلیل برای نوزادان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر موارد فوق، ماساژ دادن باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ماساژ کودک راهی برای ارتباط بهتر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر