ماهان شبکه ایرانیان

کودک، لباس و سرما (۲)

اگر به نظر می‌رسد پوست کودک شما سرما زده شده است و رنگ آن به سفیدی می‌زند، سعی نکنید با مالش او را گرم کنید؛ زیرا بیشتر به پوست کودک خود صدمه می‌زنید. در عوض بهتر است دستان او را زیر بغل خود و یا در دستان خود قرار دهید.

کودک، لباس و سرما (2)

کلاه و دستکش
یک کلاه نرم، کودک را از نفوذ سرما محفوظ می‌دارد. دستکش‌ها نیز همین حالت را ایجاد می‌کنند. می‌توانید از پتو نیز استفاده کنید و نوزاد را داخل آن بپیچید. پتوی لیز باعث سُر خوردن نوزاد از دست شما می‌شود. وقتی که کودک را وارد محیطی گرم‌تر می‌کنید، حتماً یک لایه از لباس‌هایش را از تنش در آورید تا عرق نکند و با ورود مجدد به هوای سرد با همان مقدار پوشش، سرما نخورد. قبل از سرد شدن هوا، هر روز نوزاد خود را از خانه خارج کنید تا هوای تازه استشمام کند.

همیشه متوجه سیگنال‌های غیر کلامی نوزاد خود باشید. ابتدا با خروج از خانه احساس خوشحالی می‌کند، ولی به همان سرعت نیز احساس سرما خواهد کرد. بنابراین هر از چند گاهی دست‌ها و صورت او را برررسی کنید تا قبل از احساس سرمای شدید و احساس ناراحتی به داخل خانه انتقال یابد.

اگر به نظر می‌رسد پوست کودک شما سرما زده شده است و رنگ آن به سفیدی می‌زند، سعی نکنید با مالش او را گرم کنید؛ زیرا بیشتر به پوست کودک خود صدمه می‌زنید. در عوض بهتر است دستان او را زیر بغل خود و یا در دستان خود قرار دهید و پوست او را با کمی آب گرم بشویید.

اگر متوجه شدید که پوست او زرد، سفت و یا مومی شکل شده و شروع به تاول زدن کرده است، حتماً با اورژانس تماس بگیرید. سرمای زیاد در زمستان و در مناطق سرد موجب خشکی پوست کودک و کاهش رطوبت آن می‌شود. در این مواقع بهتر است پوست او را مرطوب نگه دارید. امروزه لوسیون‌ها و کرم‌های گیاهی زیادی برای پوست حساس کودکان ساخته می‌شوند و اگر تصمیم دارید از منزل بیرون بروید، حتماً برای جلوگیری از خشکی پوست کودک آن را با یک لوسیون چرب کنید.

کرم ضدآفتاب
امن‌ترین کرم‌های ضد آفتاب کودکان عاری از هر گونه مواد شیمیایی هستند و از اکسید روی با دی‌اکسید تیتانیوم تهیه می‌شوند. این مواد از جذب نور خورشید به پوست کودک جلوگیری می‌کنند. کودکان همیشه باید یک لایه بیشتر از بزرگسالان لباس بپوشند. با آنکه برخی از نواحی کره زمین در فصل سرما نیز هوای مطبوعی دارند، اما تب استفاده از لباس‌های زمستانی به این مناطق نیز کشانده می‌شود و بیشتر مردم در تکاپوی تهیه لباس‌های گرم‌تر بر می‌آیند.

معمولاً حتی اگر زمستان سختی در پیش نباشد، باز هم پدر و مادرها نگران فرزندان خود هستند و ترجیح می‌دهند آنها را بپوشانند تا مطمئن شوند دچار سرمازدگی نمی‌شوند. پدر و مادرها و سایر بزرگ‌ترها در روزهای سرد و برفی ترجیح می‌دهند در فضای گرم خانه بمانند؛ اما جنب و جوش کودکانه، آنها را به خارج از خانه می‌کشاند. آنها ورجه‌ وورجه کردن در هوای سرد را دوست دارند و از آدم برفی درست کردن، برف بازی، اسکی و ... لذت می‌برند.

لباس مناسب در زمان بارندگی
آب و هوای بسیار سرد باعث افت زیاد دمای بدن کودک می‌شود. لباس‌های ضد نفوذ باران و برف، کلاه، شال گردن، دستکش، چکمه، کاپشن و سایر لباس‌های زمستان شما را مطمئن می‌کنند که سرما کودک‌تان را عذاب نخواهد داد. کاهش شدید دمای بدن را «هایپو‌ترمی» می‌گویند و کودکان خردسال بیشتر در معرض آن هستند.

علائم اصلی این عارضه امروزه، احساس سرمای شدید، گیجی و کرختی، از دست دادن حافظه، ناتوانی در حرکت درست دست‌ها و به وجود آمدن مشکل به هنگام صحبت کردن و سرخ شدن پوست است. هایپو‌ترمی برای مغز نیز خطرناک است. آسیب دیدگی مغزی در اثر قرار گرفتن در معرض هوای سرد به مدت طولانی و یا عدم داشتن پوشش مناسب ایجاد می‌شود.

در صورت مشاهده علائم «هایپو‌ترمی» فوراً لباس‌های خیس کودک را از تنش خارج کنید و اگر هوشیار است، به او نوشیدنی گرم بدهید. سپس شروع به گرم کردن بدنش کنید و این‌کار را از قفسه سینه، شکم، سر و دست‌ها و پاها به ترتیب انجام دهید. اگرهایپو‌ترمی شدید باشد، ممکن است احساس کنید که قلب کودکتان ضربان ندارد و یا اینکه نفس نمی‌کشد.

در این گونه موارد یک لحظه هم وقت را تلف نکنید و به مرکز پزشکی مراجعه کنید. هایپو‌ترمی گاه آنقدر شدید است که منجر به از دست دادن برخی از اعضا بدن، مثل انگشتان دست و پا می‌شود؛ بنابراین عاقلانه‌ترین کار این است که در فصل زمستان کودکان خود را در محیط خارج از خانه و فضای سرد بیرون به اندازه کافی بپوشانید. مراقب کودک خود باشید و او را نیز تشویق کنید تا خودش را گرم نگه دارد.

برای خواندن بخش اول -کودک، لباس و سرما- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان