تودیع و معارفه وزیران وزارت ارشاد [اختصاصی بنیتا]

«علی جنتی» سه سال وزیر ارشاد بود در این سه سال کم حاشیه نداشت

«علی جنتی» سه سال وزیر ارشاد بود در این سه سال کم حاشیه نداشت. بازگشایی خانه ی سینما اولین اقدام بحث برانگیز این وزارت خانه بود. پس از آن واگذاری ممیزی قبل از انتشار کتاب ها به انتشاراتی ها هم یکی از کارهایی بود که انتقاداتی به این وزارتخانه وارد کرد. اما مهمترین چالشی که وزارت ارشاد در دوره ی تصدی گری جنتی در این وزارت خانه با آن روبرو بود، بحث لغو کنسرت ها بود که چندین ماه حاشیه ایجاد کرد و هنوز هم ادامه دارد. جنتی بعد از سه سال دست و پنجه نرم کردن با این مسایل، ترجیح داد که این چند ماه آخر وزارت ارشاد دولت یازدهم را به فرد دیگری واگذار کند. بالاخره «سید رضا صالحی امیری»، سکاندار این وزارت ارشاددر این چندماه باقی مانده از کار دولت یازدهم شد. صالحی امیری از بین چند کاندیدای دیگر به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شد. البته معرفی کاندیداها حواشی و شایعات جالبی نیز داشت. مثل این شایعه‌ که هانیه توسلی کاندیدای وزارت ارشاد شد. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید.

تودیع و معارفه وزیر ارشاد

روز دوشنبه 17 آبان‌ماه در تالار وحدت، مراسم تودیع علی جنتی وزیر پیشین و معارفه‌ی سید رضا صالحی امیری وزیر جید ارشاد برگزار شد. در این مراسم «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از مقامات سیاسی و هنرمندان هم‌چون «احمد مسجد جامعی»، «سیدمحمود دعایی»، «حسام‌الدین آشنا»، «حسین فریدون»،« محمد سریر»، «محمود آموزگار»، «خشایار اعتمادی»، «مهتاب کرامتی»، «علی معلم» و ...حضور داشتند.

تودیع و معارفه وزیر ارشاد

محمود آموزگار

تودیع و معارفه وزیر ارشادعبدالجبار کاکایی

تودیع و معارفه وزیر ارشادخشایار اعتمادی

کسانی که در این مراسم سخنرانی کردند به ترتیب محمد سریر، عبدالجبار کاکایی، محمود آموزگار، خشایار اعتمادی، فرشته طائرپور و سید محمود دعایی بودند. همه‌ی آنها از اقدامات جنتی در طول وزارت خود قدردانی کردند و از وزیر جدید خواستند که راه هنر را برای هنرمندان هموارتر کند. البته گله‌هایی نیز از جنتی به خاطر برخی اقدامات و نیز عقب نشینی در بعضی موارد از سوی سخنرانان صورت گرفت. حجت‌الاسلام دعایی در بخش‌هایی از سخنان خود به نقل خاطراتی از زمان‌های گذشته که علی جنتی کمک‌های بسیاری به او کرده بود، نقل کرد.

تودیع و معارفه وزیر ارشاد

سید محمود دعایی

بعد از صحبت‌های این افراد، اسحاق جهانگیری نیز پشت تریبون ایستاد. او در آغز سخنانش در مورد لزوم پایبندی به قانون صحبت کرد. در ادامه او به دوران وزارت جنتی پرداخت و گفت: «آقای جنتی از زمان شروع مسئولیت خود در وزارت ارشاد با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی در بخش فرهنگ و هنر کشور روبرو بوده اند و در این سه سال تلاش کردند اطمینان، آرامش و امید را به بخش فرهنگ و هنر کشور برگردانند.»

سپس به صالحی امیری اشاره کرد و اظهار داشت: «آقای صالحی امیری از نظر سیاست گزاری و برنامه ریزی فرهنگی از چهره های خوش نام هستند و امید است از سرمایه تعاملات و ارتباطاتشان برای مدیریت این حوزه نیز به خوبی بهره بگیرند. پذیرش مسئولیت در مقطع فعلی بیانگر عزت نفس و روحیه خدمت گزاری آقای صالحی امیری است.»

تودیع و معارفه وزیر ارشاد

بعد از اسحاق جهانگیری، علی جنتی پشت تریبون آمد. او در سخنانش از مشکلاتی که با در آن دوران وزارتش روبرو بود سخن گفت. وزیر سابق ارشاد با این که در آغاز سخنانش اشاره کرد که قصد ارائه‌ی گزارش در مورد عملکرد سه ساله‌اش در وزارت ارشاد را ندارد، اما با این حال به گوشه‌ای از اقداماتش در طول این دوره اشاره کرد.

تودیع و معارفه وزیر ارشاد

بعد از این سخنان، صالحی امیری و اسحاق جهانگیری روی صحنه آمدند. جهانگیری لوح تقدیر و یک جلد قرآن به پاس خدمات جنتی در طول این سه سال به او اهدا کرد و نیز حکم وزارت صالحی امیری را به او تقدیم کرد.

صالحی امیری اولین سخنرانی‌اش را به عنوان وزیر ارشاد بعد از گرفت حکم وزارتش انجام داد. او گفت: «حوزه فرهنگ به مثابه یک اقیانوس بزرگی است که همه می‌توانند از آن سیراب شوند، امروز همه ما بر این باور هستیم که فرهنگ روح تعالی، فضیلت، انسانیت، کرامت و اخلاق است و ما در کنار خوراک، پوشاک و مسکن به فرهنگ برای حیات معنوی نیاز داریم.»

وی ادامه داد: «انسان‌های بی فرهنگ انسان‌های مرده متحرک در جامعه هستند و از این منظر دولت آقای روحانی به عنوان پرچم دار دولت فرهنگی شعار عقلانیت اعتدال و دیانت را در حوزه فرهنگ مطرح کرده است.»

صالحی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «ما در اینجا به این باور می‌رسیم که این کشتی به ثبات نیاز دارد و برای این ثبات دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنیم چون قادر به حرکت در این مسیر پر تلاطم نیستم و به سوی همه شما فرهیختگان و نهادهای فرهنگی که این سخن مرا می‌شنوید دست نیاز دراز می‌کنم که هم‌ قسم شویم و این قطار را به مقصد برسانیم.»

در پایان نیز این نکته را یادآور شد که: «با عقلانیت، واقع گرایی و جامعه نگری، پرهیز از شتاب‌زدگی و درک واقعیت‌های جامعه باید تصمیم درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بپذیریم که گفتمان مقام معظم رهبری اصلی‌ترین نکته است.»

تودیع و معارفه وزیر ارشاد

از دیگر حاضران این مراسم می توان از «محمد علیزاده»، «داریوش ارجمند»، «محمود عزیزی»، «سید غلامرضا موسوی»، «حسین مسافر آستانه»، «مهدی حجت» بنیانگدار سازمان میراث فرهنگی، «شهرداد روحانی»، «پیمان شریعتی»، «منوچهر محمدی»، «اتابک نادری»، «عبدالجبار کاکایی»، «پریسا مقتدی»، «سیروس الوند»، «محمدرضا مویینی»، «لادن طاهری» مدیرفیلم‌خانه، «علی مرادخانی» معاون هنری وزیر ارشاد، «محمد حیدری» دبیر جشنواره فیلم فجر، «مهدی شفیعی» مدیرکل هنرهای نمایشی، «حجت‌الله ایوبی» رئیس سازمان سینمایی، «علیرضا تابش» مدیرعامل فارابی، «حسین نوش آبادی»، «سید عباس صالحی» معاون فرهنگی، «حسین انتظامی» معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و مهمانانی از نهاد ریاست جمهوری و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها نام برد.

عکس‌ها و گزارش این مراسم توسط امین نعمتی خبرنگار اختصاصی بنیتا تهیه شده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر